Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har, og har født et friskt barn som nå er ett år, og er nå snart halvveis med nummer to. Ble gravid på første forsøk med begge, har aldri hørt at epilepsi gjør det vanskeligere å bli gravid? Hvilke medisiner bruker du? Jeg brukte Neurontin første gang, men de hadde veldig dårlig effekt. Denne gangen gikk jeg uten medisiner de første fire mnd, så begynte jeg på Orfiril. Det går bra foreløpig. Fødselen sist gikk helt normalt, man blir anbefalt epidural når man har epilepsi, for å slappe av mest mulig i kroppen, slik at man ikke får anfall under fødsel. Men det er uansett skjelden! Bare spør meg om mer du lurer på.

Lykke til med prøving!

• 4 uker senere...

Hei, jeg er 24, blir 25 i nov. Vi venter barn i desember og jeg har morbus Chron. Skjønner du er engstlig. Husk å ha kontakt med nevrologen din. Si at du ønsker å bli gravid slik at du får den oppfølgingg du trenger. Jeg måtte ta 10 dobbel dose med folat fra vi begynte å prøve. Jeg går på trimonil og legen anbefalte at jeg fortsatte og bruke de. Men nå som vi er gravide er oppfølgingen perfekt. er hos jordmor og gynokolog/ekspert for kompliserte graviditeter annen vær gang. Nå føler jeg meg 100% trygg på de jeg er hos og bare gleder meg til å kjenne magen vokse. Lykke til. Store klemmer.

Hei

Jeg er også gravid og har epilepsi, termin i august. Ble gravid etter IVF, men vanskene med å bli gravid hadde ikke noe med epilepsien å gjøre, så vidt vi vet. Har fått veldig god oppfølging av dyktig nevrolog og føler meg trygg og ivaretatt. Går på Orfiril og har brukt de hele tiden, men med lavere dose. Regner med at du har snakket med nevrolog om at du prøver å bli gravid. Jeg gikk på Folsyre fra jeg begynte prøvingen (nesten 4 år siden nå).

Dette er vårt første barn, så fødsel vet jeg ikke så mye om ennå, annet enn at det planlegges "normal" fødsel med litt ekstra oppfølging. Det er viktig at alle på sykehuset vet at man har epilepsi og målet er at fødselen ikke skal ta for lang tid.

Bare spør hvis det er noe du lurer på!

mvh mimi

• 2 uker senere...

Hei, Jeg er 32 og skal ha mitt andre barn i november. Har hatt noen plager rent anfallsmessig- men har vært fri for GTK anfall de første 12 ukene heldigvis. Går på Orfiril. Forrige gang gikk jeg på Topimax (og var absoslutt ikke anfallsfri) Har ikke tall på hvor mange ganger jeg ble kjørt i sykebil og var redd for at babyen ikke levde.

Med hun er frisk som en fisk og 3 & 1/2 år. Har daglig tatt 4g. folat siden før fosteret ble unfanget. Ønsker ikke fostervannsprøve eller genetisk UL.Lykke til !!

• 3 uker senere...

Annonse

Grunnen til det var at jeg sto med en rive i hånda når dette skjedde. fikk denne i magen, datt derretter rett i et betong gulv og slo ut tenner, skrapet opp annsiktet, armer osv... Jeg hadde et annfall som da varte leeeeenge... Og desverre var dette nok til at det gikk galt. Derfor slutter de ikke med medisinen denne gangen. Og formen min er super!!! Jeg har ikke hatt noen annfall, prøvene er supre og den lille i magen har det kjempe bra. det jeg skulle frem til er jo at selve annfallet er jo stort sett ufarlig men, hva som skjer i fallet har man ikke kontroll på...

Lykke til alle sammen med noen ekstra ting å ta hensyn til under svangerskapet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...