Gå til innhold

Forskning ang. trening under svangerskap


lille frø, mor til to

Anbefalte innlegg

http://www.abcnyheter.no/node/52928

 

Den danske forskningen er gjort på 90 000 gravide kvinner.

(Jeg har lest selve artikkelen, men fant den ikke akkurat nå)

 

Den viser til at abortfaren øker ved løpetrening i første trimester. Etter uke 18 var det ingen forskjell på de som trener og de som ikke trente.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skulle gjerne sett hvilken forskningsmetode som ble brukt der ja. Hvordan de kan si at det faktisk er en sammenheng, og at dette ikke bare er en tilfeldighet - sjansene for å spontanabortere minsker jo etter hvert som ukene går, og da kan dette være en naturlig årsak, ikke nødvendigvis en treningsbelastningstilstand. Men sju timer trening i uken høres jo "stressende" ut, så stress kan kanskje utløse det, ikke vet jeg. Tror bare alt er litt mer komplekst enn som så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fant jeg endelig artikkelen.

Det er en såpass grundig undersøkelse, så jeg tar hensyn til det under treninga mi.

Det er en del som sier at man aborterer uansett av ulike grunner i første trimester. Men det denne artikkelen viser er at de som trener bla løping aborterer i mye større grad enn sine "late" medsøstre.

 

Her er linken for de spesielt interesserte:

 

http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=2366024

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rundt 25% registrerte mister første gang de blir gravide, og man regner med store mørketall her.

 

Når det er sagt, hadde jeg trena så heftig som deg, ville nok også jeg redusert belastninga en del for å være trygg, men trenger likevel ikke være det som var grunnen til at du mistet? Men det vet man jo aldri, så best å være trygg.

 

Og pubmed legger jo ikke ut useriøse artikler da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Oversatt: "Hans studie foreslår at trening tidlig i svangerskapet er asossiert med en forhøyet risiko for abort. Resultatet burde, uansett, bli tolket forsiktig som potensiell bias (feil) som kommer av retrospektiv/tilbakeskuende data innsamling som kan forklare deler av assosiasjonen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man skal alltid være forsiktig med å sluke alle undersøkelser rått.

Alikevell synes jeg det er veldig fokus på at det er bra med trening under svangerskap. Slike som meg fortsetter med hardtrening. Det gjør ingenting at man forteller aktive gravide at de kan trene mindre.

Denne gangen er jeg fortsatt gravid og jeg har redusert treningen en god del. Trener fortsatt hver dag, men ikke lenger opp mot max.

 

Holder meg på den sikre siden til jeg er i uke 17.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er sant, men problemet i den store folkemassen er ikke at folk trener for mye, heller motsatt, så søkelyset blir nok satt litt vel mye på den gruppen.

Men uansett trenger det ikke være derfor du mistet sist, det kan være tilfeldig, men absolutt bra å få satt søkelyset på folk i din situasjon også. Der er det synd at man ikke kommer inn til jordmor tidligere, for hadde du fortalt hvor hardt du faktisk trener, kunne hun kanskje bedt deg om å roe det ned litt, og heller holde på med forebyggende trening. Men det betyr jo ikke nødvendigvis at du ikke hadde mistet - bare det at man trenger jo dem kunnskapen for å føle at man gjør det rette for seg selv og barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...