Anonym bruker Skrevet 7. april 2009 #1 Skrevet 7. april 2009 Hei! Fikk en gutt for 6 mnd siden. Fødselen tok veldig lang tid, gutten ble til slutt tatt med vakum, og desverre revnet jeg nedentil. Ikke totalruptur, men grad 3A, viss det sier dere noe. Tenker mer og mer på hvordan dette blir med neste barn. Blei sydd omhyggelig, og har ikke noen plager fra dette i dag. Har nå fått valget mellom vanlig fødsel og ks neste gang. Andre i samme situasjon? Vil jo sikkert grue meg veldig til en evt. fødsel, men har hørt så mye ille om ks da.... Har dere andre fått ekstra oppføling ift dette? Fikk fysioterapi rett etterpå, samt tilbud om samtale med lege før neste svangerskap,,,
Pysjen Skrevet 13. april 2009 #2 Skrevet 13. april 2009 Jeg hadde ruptur ved første fødsel og fikk masse plagsomt arrvev. Ville ikke igjennom den smerten en gang til så gjorde avtale om ks før jeg ble gravid igjen. Grudde meg veldig siden jeg har hørt mye grusom iforbinelse med ks. Jeg ble kjempe positivt overrasket. KS var en kjempe flott opplevelse. Fikk gutten min opp til meg med en gang men pappan ble med ut å målte og veide mens jeg ble sydd igjen. Så ble jeg kjørt inn på postop. og Pappan og babyen fikk komme inn der med en gang. Fikk masse smertestillende. Gjorde ikke vondt i det hele tatt så lenge jeg lå stille- det var når jeg rørte på meg at det lugget i såret. Var oppe av senga og dusjet 6 timer etter inngrepet og på kvelden gikk jeg ei god runde på avdelingen. Dagen etter var jeg masse oppe av senga og gikk og dagen etter der reiste jeg hjem (2 netter på sykehuset) Jeg var veldig overrasket over at det ikke var mer vondt. Hadde det MYE vondere etter vaginal fødsel. Kan ta med at jeg bare fikk kraftig smertestillende selve opperasjonsdagen (ketorax) men dagen etter takket jeg nei til det for jeg ble litt kvalm av den. så dagen etter fikk jeg bare paracet og voltaren. For min del er jeg ikke itvil- heller 10 ks enn en fødsel;-) Lykke til i valget ditt. og husk at planlagte ks går som regel mye bedre enn haste ks.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2009 #3 Skrevet 16. april 2009 Hvis du ikke har plager etter ruptur så går det helt fint å føde vaginalt igjen. Jeg har lest mange mange historier på nettet om kvinner som får rupptur første gangen og så et eller to pyntesting neste gang. Men, det er selvfølgelig lurt å tenke på det og snakke med jordmor/lege før du bestemmer deg.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2009 #4 Skrevet 6. mai 2009 Jeg var i samme situasjon, med ruptur 3B. Jeg valgte KS og er superfornøyd med det. Hadde gjort det samme igjen... Se ellers mitt svar på et annet innlegg om ruptur og valget ks/vanlig fødsel: http://www.dinbaby.com/forum/thread/139720429 Lykke til!!
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2009 #5 Skrevet 1. juni 2009 Nøyaktig samme erfaring som tittimor her, bortsett fra at jeg hadde barnet hos meg absolutt hele tiden (minus et par minutter da de satte den der sprøyta). Han ble ikke engang målt og veid før etter mange timer! Overlevde fint på paracet og var raskt på beina igjen. Hadde noe luftsmerter første natta, that's it!
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2009 #6 Skrevet 13. juni 2009 Hadde ruptur grad 3B og ble måtte gjennomå en 2-3 timer lang operasjon i narkose etterpå. Fikk ikke se sønnen min på 9 timer. Han fikk også hard medfart under fødselen, og vi måtte bli på sykehuset en uke etter fødselen. Barnet kviknet til, men det tok lang tid før jeg var noenlunde fungerende "der nede" igjen. Fikk ingen oppfølging. Etter fødselen fikk jeg beskjed om at det var naturlig å ta ks ved neste anledning. Det tok 6 år før jeg turte å bli gravid igjen, og da opplevde jeg desverre at "lovnaden" ikke var ført inn i journalen, og jeg måtte "gråte meg til" ks. Heldigvis fikk jeg det. Ks'et var uproblematisk, fikk ha barnet hos meg hele tiden (bortsett fra et par minutter ifm K-sprøyten). Ingen problemer, verken for barnet eller meg. Anbefales!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå