Gå til innhold

naboen under er visst schizofren...

Anbefalte innlegg

naboen under virker å være en veldig stille type, har på de 3 årene vi har bodd her bare sett at han har hatt besøk av foreldrene. han har ikke hatt noen jobb på de tre årene heller. han har tatt noen kurs i ny og ne.

han sier sjeldent noe når vi passerer hverandre i gangen, av og til bare at han stopper for å prate, men lenge siden nå. fikk akkurat vte av en annen nabo at naboen under oss er plaget av stemmer i hodet sitt, og tar store mengder medisiner.

noen som har litt peil på denne sykdommen? er det egentlig noe å være redd for? fikk litt noia jeg. håper han er plaget av snille stemmer da:) kan ikke se for meg at han er noen skummel type egentlig, men så får jeg litt sånn ekkel følelse, men sikkert for at jeg ikke har kjent noen før som har det sånn.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139931659-naboen-under-er-visst-schizofren/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Odin ♥ Tiril_min♥

Vet du, jeg syns det er så synd at de fleste tror at schizofrene er en trussel.. og at de er helt gal oppi hodet! Søstra mi har dessverre fått denne sykdommen, og ho prøver å holde det mest mulig skjult. Det er egentlig ikke så rart, de fleste tror at schizofrene er som de gærningene man ser på filmer. La mannen få være i fred,tviler sterkt på at han utgjør noe trussel mot dere. Det er forskjellige former og grader av schizofreni..for meg så høres det ut som at han sliter med seg selv og at han bare vil være alene. Jeg har gjennom min søster (altså på psy.sykehus og venner av henne)vært borti mange forskjellige typer av schizo, ikke en gang har jeg følt meg trua eller sett noen som har vært sånn som de blir fremstilt gjennom media. Bare en gang jeg har oppfattet noen som "helt sprø".

Han gikk og prata høyt om at porten til helvete ligger nede på rådhusplassen..

Anbefaler deg å sjekke ut nettsiden Landsforeningen for Pårørende innen Psykiatri

,www.lpp.no

Her kan du lese mer om denne forferdelig sykdommen:)

hilsen

Ja han fikk ikke hjelp heller!! Han HI prater om, får tydeligvis hjelp siden hun vet at han er schitzo. Syns det er skammelig at alle tror at schitzofrene er kapable til drepe villt rundt seg!! De fleste som har denne diagnosen holder seg for seg selv og vil ikke ha kontakt med andre folk. Les deg opp på temaet.. det burde alle gjøre

ok! ja takk for link! skal lese litt. er bare at jeg ikke kjenner så mye til sykdommen bortsett fra noen filmer, men vet jo at det egentlig ikke er sånn. vi lar han være i fred, men har unger som leker inne, og han klagde en gang for noen uker siden over at han ikke likte at ungen hadde gått inne med sko før han dro i bhg. kom ut kl 7 og var rimelig sinna. vi ble jo veldig overrasket over reaksjonen. så grunnen til at jeg ble litt skremt her er at jeg lurer på om han sitter i etg under og irriterer seg over lyder, og så baller det på seg til "hva om han til slutt klikker" liksom. uff føler meg fæl som tenker sånn. mannen er kanskje bare veldig plaget og sikkert derfor han er mye alene også ja. innrømmer glatt at jeg er veldig uviten om denne sykdommen, trolig det som gjør det skremmende.

har aldri sett han snakke med seg selv eller noe. men reagerte da vi var buden på samme fest til en nabo at han plutselig bare var gått fra selskapet rett etter maten uten å si noen ting. men skjønner jo nå at han trolig ikke hadde det noe bra akkurat da.

Annonse

Jeg er også en av de som synes det er v eldig synd at schizofrene har fått et sånt dårlig rykte. Min svoger har slitt med sykdommen i mange år, og har vært veldig syk, men han har aldri vært noen trussel for andre. Han er en helt vanlig ung gutt, med problemer som ikke er like vanlige, og som er veldig stigmatisert ute i samfunnet, noe som gjør det enda vanskeligere å være åpen om sykdommen enn det ellers ville vært.

Ja, drapet i Bodø ble utført av en mann med psykiske problemer/diagnosen schizofreni, men det sier da ikke noe som helst om alle andre som har samme diagnose. Det utføres drap av folk uten en diagnose også, og det er vel ingen som føler at det definerer en selv som person? Ikke glem at det er mennesker bak en diagnose, og at dere ofte gjør vondt verre ved å stole på fordommene...

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article2335834.ece

Det er forskjell på schizofreni og psykose. Det er ved en psykose man mister kontakten med virkeligheten, hører stemmer og kommandoer.

Psykoser forekommer både ved demens, hasjrøyking, narkotisk stoffbruk ellers, som fødselspsykose osv.

Schizofrene har gjerne hatt psykoser tidligere, men dette er bare en liten del av et komplisert sykdomsbilde. De er ikke psykotiske, men "friske" i sitt syn på verden mesteparten av tiden, men er avhengig av å ta psykosedempende medisiner.

Når de begynner å bevege seg inn i en psykose kan naboer og andre ofte oppdage dette en god stund i forkant, og da bør familie og lege varsles. Tegn på psykose kan være: Svarer plutselig helt "god dag mann økseskaft" på spørsmål eller svarer på "eget" språk, dikter opp mange nye ord han/ hun tar i bruk, virker forvirret/ hyler/ gråter i timesvis, spiller musikk svært høyt over mange timer (for å overdøve stemmene i hodet).

Mange schizofene plages normalt av småparanoia og underlig syn på verden, men ved en psykose ser man personen gradvis miste konatkten med virkeligheten og blitt sugd inn i et levende mareritt av syn og inntrykk, som vi andre skal være gard for at vi slipper å oppleve.

Annonse

hei har også en slektning som er schizofren. Han gjorde mye rart før han fikk diagnose og behandling. Men det var ikke onde ting han gjorde mer ting fordi han var redd. Prøvde å holde andre unna, kjøre uten skilt osv. Etter at han fikk en diagnose og aksepterte den har han tatt medesinene sine uten opphold. Nå er han i full jobb og uten sykdoms tegn. Men medisinene gjør at han sover mye og legger lett på seg. Han er kjempe snill, har faktisk aldri sagt så mye som et stygt ord om noen, tror ikke det er mange som kan si det samme. : )

Helt utrolig med tanke på hvor mange mennesker som har vært stygge mot han pga sykdommen.

Det er veldig lett å se om noen er i psykose. Vugging fra side til side, nynning, holde for ørene, flakkende blikk. Desperasjon og redde øyne. Kommentarer som ikke er logiske,

Det som er flott er jo at medisinene er så gode, at man kan leve et så godt som normalt liv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...