Gå til innhold

Synes blå øyne er utrolig stygt. Bra det brune er dominant for fremtiden..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Arisk meg her og arisk meg der..

Hvem vinner i slutten....

Jo brunt.......

That`s it..

Skrevet

Det er i alle fall feil.

Jeg har brune øyne, mannen har blå.

Begge ungene har blå.

Skrevet

Der tar du feil ja..

der som barnefar har brune øyne og mor blå . er det like stor sjangs for at øynene til den lille blir blå.

en må også tenke på arvematriale til besteforeldrene.

Skrevet

For fremtiden? Brunt har alltid vært dominant, det vil ikke automatisk tilsi at brunt "vinner".

Faren min har brune, moren min har grønne og jeg har grønne.

Sambo blå - datteren vår kan like gjerne få blå eller grønne som brune - vi er bygd opp av mange gener.

Skrevet

Hva med grønne eller grå øyne??

Skrevet

Skjønner ikke åssen du kan si at blå øyne er stygt! Det er kjempe fint på mange det, glad jeg har blå øyne jeg for brune ville ikke kledd meg:)

Skrevet

Har en av foreldrene blå øyne og den andre brune vil 1\4 av barna få blå øyene, mens 3\4 vil få brune siden dette er et dominant gen. Husker dere virkelig ingenting fra biologitimene på skolen?

Skrevet

Det stemmer vel ikke helt. Poenget ligger i hva man overfører. Dersom man kaller blå farge for Y og brun for X, så må man ha YY for at det skal bli blå øyne, derfor blir brunt alltid være den dominerende fargen. Så om en foreldre med brune øyne XX er sammen med en med blå øyne (XY) vil alle barna få brune/grønne øyne, men er derimot den brunøyde forelderen en XY, er det mer gjevn sjangse for at barnet arver Y'en fra denen forelderen og da en av Y'ene tilden blåøyde forelderen. Dersom to brunøyde foreldre som begge er XY bruneøyde får barn er det enda til en ca 25% sjangse for at barnet får blå øyne! :-) Derimot vil aldri to foreldre som begge er helt blåøyde (YY begge to) kunne få et brunøyd barn.

Nå er selvsagt det hele mer komplisert enn som så, for det er ikke alltid man kan se på øyenfargen om vedkommende har YY øyene, XY øyne eller XX øyne, en person kan være XY og se ut som h*n har ganske blå øyne, og ofte har de grønne øyne eller lyst brune øyne, og en XX kan også ha lyst brune øyne, selv om de somregel er mørke. En YY vil derimot alltid ha veldig blå-blå øyne.

Skrevet

Første eksempelet mitt skulle være at en er sammen med en med blålige/blågrønne øyne (XY), ikke helt blå

Skrevet

Ærli talt, d spiller vel ingen rolle hvilken farge man har på øynene.... om man har arisk avstamming eller ikke. det viktigste er at man tolererer hverandre for måten de velger å leve på....

Sjerp deg...

Skrevet

Hehe anonym 18.51 det er tydeligvis du som ikke husker noe.

Det går ikke an å se det på den måten, for det kommer helt an på den brunøydes FORELDRE.

Jeg og min samboer er et godt eksempel.

Jeg har blå øyne.

Han har brune øyne.

Moren hans har blå øyne og faren har brune øyne.

Dermed kommer det helt an på om han gir fra seg sitt brune eller blå gen, hvilken farge vårt barn får.

Gir han fra seg sitt blå gen, får barnet vårt blå øyne.

Gir han fra seg sitt brune gen, får barnet brune øyne, selv om jeg har blå (her kommer det dominante inn.)

Man trenger altså kun ett brunt gen for at barnet skal få brune øyne, men to blå gen for at barnet skal få blå øyne.

Mammas kusine og hennes mann har begge brune øyne, men to av deres fire barn har blå øyne. Dette er fordi de har begge en forelder med blå øyne, og begge har gitt fra seg sitt blå gen.

Mange tror at to brunøyde ikke kan få blåøyde, men det stemmer ikke, det kommer an på foreldrenes øyefarge.

To blåøyde kan derimot ikke få brunøyde barn, da de ikke har det genet.

M.

Skrevet

Jeg har mørke brune øyne og datteren min har blå. Får stadig kommentarer på hvor blå øynene hennes er :)

Skrevet

Det der er litt morsomt i grunn, fordi samboeren min er fra Chile, og det er ingen i nærmeste slekta der som har blå øyne. Alle har brune (men muligens han har en slektning langt tilbake som var fra tyskland). Jeg har blå øyne, og allikevel har sønnen vår fått blå øyne... :) Utifra en slik kalkulator på nett var det 16% sjanse for at han skulle få blå øyne.

Gener er spennende... :)

Skrevet

Jeg har mørkebrune øyne, sønnen min har lyse gråblå....

Skrevet

Grønne eller grå øyne finnes egentlig ikke... Grå og grønne eg kun nyanser av enten blå eller brune!

Skrevet

Idiotisk start på en spennende tråd.....

Jeg har blå, min mann har grønne. Begge gutta våre har mørke brune....

Synes alle øyefarger er flotte!

Skrevet

HYvis en person har blå øyne har han 2 gen for blå øyne, Går ikke an å ha feks ett gen for blå øyne og ett for grønne og være blåøyd.

Så hvis begge foreldrene har blå øyne er det svært sjelden/nærmest umulig at ungen ender opp med annen øyenfarge. Når det er sagt så skjer det faktisk pga en genfeil som blir mer og mer vanlig, uten at de vet hvorfor.

Skrevet

Synes det er helt latterlig å si at blå øyne er stygt. det finnes så mange utgaver, sammensetninger av farger ellers (øyne-hår-ansikt) og sjatteringer at det er jo en helt horribel påstand. Det er jo det samme som å si at blondt hår er stygt!

Selv er jeg meget fornøyd med grønne øyne, som vel er av den mer sjeldne fargen, i større målestokk:)

men min mann har vakre, mørke, gnistrende blå øyne- synes de er utolig pene. Selv om man i Norge lett kan tenke at blå øyne er KJEDELIG, sidne "alle" har det. men ikke stygt!

Skrevet

Syns du? Syns overhodet INGEN øyefarger er stygge! Men at noen er penere enn andre? Ja, jøss - selvsagt! Og det har vi nok alle våre meninger om. Selv om dine meninger nok er noe mer bastante og sårende enn mange andres..

At du kan påstå at blå øyne er stygt, syns jeg forøvrig er en temmelig merkelig påstand,- med tanke på hvor utroooolig mange nyanser av blå som finnes. Alt fra så lyseblå at de nesten er gjennomsiktige ut til så dype, mørke blå at man nesten ikke skiller pupillen fra iris'en.... Spennende!

Dessuten har vel de aller, aller fleste mennesker ikke helt klare, blå øyne- men grønn-blå, grå-blå eller grønn-blå-grå. Hehe. "Grumsete" øyne med utrolig udefinerbar farge er nok den klar vanligste blåfargen! ;)

Også brune øyne finnes i alle deler av skalaen. Alt fra helt sorte øyne til lyyyysebrune.

Og synspunktene er sikkert like mange - både på de brune, de blå, de "grumsete" - og alle andre farger!

Selv har jeg en sønn med GRÅ øyne. Virkelig steingrå! Det er ubeskrivelig fascinerende farge- som tydeligvis er blant de desiert mest uvanlige i verden (etter hva jeg har sett, iallfall)

Generelt sett vedtatt som verdens kjedligste farge, brukt som definisjon på utallige negative og kjedelige ting ("kommuneGRÅtt" hår, "GRÅ og kjedelig hverdag, "GRÅTT vær" osv...) .... men så UFATTELIG vakker farge i øynene på min sønns øyne. Enkelt og greit NYDELIG!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...