Anonym bruker Skrevet 7. april 2009 #1 Skrevet 7. april 2009 Ta eksempelet med en 100% ufør kvinne. Hun blir gravid og blir alenemor til dette barnet. Før barnet kommer så har hun ingen jobb fordi hun er jo ufør, men når barnet kommer så greier hun å ta vare på det. Men når barnet så begynner i barnehage så er fremdeles mor ufør og ikke i jobb og NAV reagerer ikke på det. Men hun har jo vist at hun greier å ta seg av et barn fulltid (og mer enn det). Da skal jo hun jo strengt tatt være i stand til å ha en form for jobb.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2009 #2 Skrevet 7. april 2009 Nå er det mange grunner til at noen er ufør da.. Du vet ikke hvordan form denne kvinnen er i. Kanskje hun bruker ALLE kreftene sine for å ta seg av barnet. Og du vet ikke hvorfor kvinnen er ufør. Du vet ikke diagnosen, og dette er ikke noe folk roper ut høyt om (i alle fall ikke de fleste) Farlig å dra alle under en kam altså...
Anonym bruker Skrevet 7. april 2009 #3 Skrevet 7. april 2009 Nå er det jeg som har funnet på dette eksempelet, ikke snakk om noen konkret. Jeg vet jo at det finens forskjeller på uføre, om det er psykisk og fysisk osv. Men jeg synes det er rart at man faktisk kan ha full omsorg for et barn, men likevel ikke greie å jobbe noen prosent. Er jo ikke snakk om full jobb. Kan jo være at det er pga en særdeles rolig unge, men min erfaring er jo at året etter fødsel er mye mer slitsomt enn en 50% jobb!
Anonym bruker Skrevet 7. april 2009 #4 Skrevet 7. april 2009 Når man får barn så har man jo ikke noe valg da, man må jo bare ta vare på barnet. Kan jo hende vedkommende har masse avlastning også av barnefar, besteforeldre, venner etc. Jeg er alenemor og ble sykemeldt i mars på grunn av lungebetennelse. Jeg måtte likevel ta meg av barna mine, hva skulle jeg ellers gjort liksom? Jeg var sliten da, og kanskje tok det enda lengre tid å bli frisk fordi jeg ikke fikk hvilt så mye som jeg burde.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2009 #5 Skrevet 7. april 2009 Så en som er ufør skal ikke kunne få avkom og familie? For da er en ikke ufør lenger? Det var da en merkelig logikk. Hva med en mann som etter å ha stiftet familie,blir uføretrygdet. Hva da? Skal han ikke kunne bli uføretrygdet fordi han har barn å ta seg av, og klarer det? Eller skal han kvitte seg med barna?
Anonym bruker Skrevet 7. april 2009 #6 Skrevet 7. april 2009 Meniga var at i dette eksempelet har jo moren vist at hun kan ta seg av en unge i et helt år, som jo er mye jobbing. Men når hun har ungen 8 timer i barnehagen skal det altså ikke forventes at hun skal kunne ha en liten jobb på et par timer dagen, ja, kanskje bare snakk om et par timer i uka.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2009 #7 Skrevet 7. april 2009 Jeg er 30% uføre, mest sannsynelig 40% i løpet av året. hadde jeg HATT barn måtte jeg da ta meg av dem men jeg skal ikke HA barn lengre pga dette, jeg er ikke fysisk i stand til å gi et barn en bra oppvekst synes jeg.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2009 #8 Skrevet 7. april 2009 Hvor mange sånne jobber tror du finnes da?
Anonym bruker Skrevet 7. april 2009 #9 Skrevet 7. april 2009 Jeg er 100 % ufør og alenemor og synes det er trist å lese dette innlegget ditt HI. Er nettopp pga slike holdninger som dine at jeg synes det er flaut å si at jeg er ufør og alenemor. Føler at jeg må forsvare meg. Jeg har hatt psykiske problemer i mange år og klarer ikke jobbe pga det. Å være hjemme sammen med sønnen min kan ikke sammenliknes med kravene og forventningene i arbeidslivet. Å være sammen med sønnen min tar mye krefter ja, men det gir meg også vanvittig mye livsglede.
Sånn kan det gå Skrevet 7. april 2009 #10 Skrevet 7. april 2009 "...men min erfaring er jo at året etter fødsel er mye mer slitsomt enn en 50% jobb!..." Da må nok du ha hatt en særdeles urolig unge, vil jeg heller si.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2009 #11 Skrevet 7. april 2009 Det finnes jo bedrifter med ordning med NAV nettopp for folk som skal litt ut i arbeid.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2009 #12 Skrevet 7. april 2009 50% jobb er under 20 timer i uka. Ungen er der hele tida, og skal ha pupp, den vil ikke sove om natta, den får tenner, den vil ikke spise, den søler mat på gulvet osv. Dessuten er det ikke alle som har greie svangerskap og må ha tid til å komme seg tilbake.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2009 #13 Skrevet 7. april 2009 Jeg sier jo ikke at de er late og snyltere og må se å få seg en jobb, for det synes jeg ikke. Jeg spør hvordan de kan ta seg av et barn, men ikke ha en jobb. For MEG så er det større utfordringer å ha 100% omsorg for barn enn 50% jobb, og da lurer jeg på hvorfor det ikke er slik for andre. Vi er jo selvsagt alle forskjellige, men jeg ville bare vite hvordan. Tenkte forresten først og fremst på fysisk uføre, beklager at det ikke kom fram. Ved psykisk sykdom kan man jo ikke sammenligne mulighet til familie og jobb.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2009 #14 Skrevet 7. april 2009 takk og lov for at kvinner får beholde barna sine selv om de er uføre!! Og hi det er stor forskjell på å ha både jobb og barn enn bare å ha barn!! TA DEG SAMMEN HI... kjenner jeg blir skikkelig provosert av ditt innlegg...her skal alt ofres for å jobbe for samfunnet vårt ja! Vi er heldige som bor i ett land hvor det er plass til både syke og uføre... for i de landene det ikke er velferdsordninger som våre blir barna overlatt til seg selv og hverandre...mens foreldrene enten jobber i hel seg, eller dør av sykdommen sin... slik vil vel ikke vi ha det eller hva? TIl deg 19.15 du burde ikke trenge å forsvare deg for slike som hi.... ille nok å være ufør.... og tøft å være mor i tillegg, og som du sier barna gir mer enn de tar (som oftest) nyt sønnen din og lev livet ditt så best du klarer det..på tross av din sykdom..
Anonym bruker Skrevet 7. april 2009 #15 Skrevet 7. april 2009 Hvordan kan du bli provosert over at jeg stiller spørsmålstegn ved at en kvinne som tar seg av et barn helt aleine i et år ikke har muligheten til å ha en jobb et par timer i uka?
Sånn kan det gå Skrevet 7. april 2009 #16 Skrevet 7. april 2009 Du må virkelig ha en veldig lite krevende jobb om det der kvalifiserer til 50% stilling.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2009 #17 Skrevet 7. april 2009 En unge som ikke vil sove = gråt i mange timer pr ettermiddag og natt Og uansett, hvis det er så lett å ta av seg barn som du sier at et helt døgn med en unge ikke engang kvalifiserer seg til å bli sammenligna med en 50% stilling, så er det jo bare å få du uføre ut i arbeid som dagmammer!
Anonym bruker Skrevet 7. april 2009 #18 Skrevet 7. april 2009 Jeg er enig med de litt lenger oppe som lurer på hva jobb Hi har som synes det er så mye jobb å være hjemme. Det er jo 100 ganger mer stress å gå på jobb og så komme hjem til unger enn å gå hjemme hele dagen. Har prøvd begge deler. Hvis ungene har sovet dårlig etc. kan du ta det litt rolig og ingenting annet enn å være med ungene dine er påkrevd. Når du går på jobb hver dag må du være velstelt, forberedt og klar for 12 timersdag hver eneste dag. Kjempeforskjell. Lurer på hva jobb Hi har som er så enkel!
Anonym bruker Skrevet 7. april 2009 #19 Skrevet 7. april 2009 Ja, dagmammastillinger for barn under 1 år er det jo flusst av. *lol*
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 7. april 2009 #20 Skrevet 7. april 2009 Jeg håper ikke du havner i den situasjonen noen gang at du blir ufør . Det er ikke noe lett å få seg en jobb som må tilpasses.Det er få sånne jobber.Og spes nå i disse nedgangstider. Det er jo dobbelt så slitsomt for mor om hun skal jobbe og ta seg av barnet sitt i tillegg .Og grunnen til at mor har barnet sitt i bhg er får å få litt avlasting og for å komme seg litt. Jeg kommer til å bli uføretrygdet nå snart ,jeg har kjempet for å bli trodd i 10 år! Jeg klarer ikke å ha en jobb og samtidig være en god mor for min sønn.Det er mye viktigere for meg og kunne fungere i hverdagen enn å ha en jobb . Og det er ikke bare å knipse i fingrene så er man uføretrygdet ,da har man som regel vært igjenom div tester ,jobbforsøk osv..... Vi som er uføre sitter ikke bare hjemme på ræva.. Og mener du helt seriøst at siden jeg er ufør ,så fortjener ikke jeg å få barn?
Sånn kan det gå Skrevet 7. april 2009 #21 Skrevet 7. april 2009 Så du mener at de uføre skal spre deltidsjobbingen sin jevnt utover hele døgnet? Hvor mange jobber vet du om som har et slikt opplegg? Ellers vil jeg si at uansett hvor "slitsom" unge du har så kommer du ikke opp i 50% jobb i løpet av et døgn, selv om man som du gjør, samler opp alle de småtingene som skjer i løpet av spebarnstiden (at de får tenner osv) og later som om dette er noe en må styre med hver dag.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2009 #22 Skrevet 7. april 2009 Hvorfor i all verden får du det fra at jeg skulle mene at siden du er ufør så fortjener du ikke å få barn??? Men det er bra at du svarer med konkrete eksempler på hvorfor det er sånn. Nei, det er ikke så mange jobber som kan tilpasses, men likevel så finnes det noen (har nemlig familie som jobber med tilpassning til uføre). Og at bruken av bhg er rett og slett for å veie opp at man har slitt seg fullstendig ut etter det året med barn på fulltid hjemme.
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 7. april 2009 #23 Skrevet 7. april 2009 Ja ,det fines noen sånne jobber ,men ikke til alle . Og nei ,barnhagen brukes ikke fordi at man er helt utslitt det første året ,men pga at barnet skal kunne leke med andre barn og som en form for avlasting .Det er ikke dermed sagt at barnet går i bhg fra kl halv åtte til halv fem .Jeg har min sønn i bhg for at han skal få andre barn å leke med også lærer han mye mer i bhg enn om han går hjemme sammen med meg .Og dessuten syns han det er kjempe kjedelig å være hjemme med meg hver dag.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2009 #24 Skrevet 7. april 2009 Jeg skrev bare noen eksempler på hva man må forvente seg med en unge i løpet av et år. Som du ser så står det "osv" og den gjelder for så vidt for absolutt alt det andre som skjer som jeg ikke orka ramse opp, for det har rett og slett ikke noe med saken å gjøre. Og når kun leggingen blir mange timer pr dag og det er 7 dager i uka, så utgjør det jo over 20 timer hver uke, altså en 50% stilling. I tillegg kommer absolutt alt det andre. Og jeg har ikke sagt noe om spreing av deltidsjobb. Jeg snakka ikke en gang om en svær deltidsjobb, men en på noen timer i uka "(...) men likevel ikke greie å jobbe noen prosent" og "(...) ja, kanskje bare snakk om et par timer i uka." Hvis svaret er hvorfor de ikke har en sånn jobb er fordi det ikke finnes slike jobber alle steder, eller ikke nok av dem, så er det et helt greit svar i mine øyne.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2009 #25 Skrevet 7. april 2009 Det er synd at det ikke finne slike tilbud til alle. Og det er selvfølgelig synd at det er folk som sliter og blir uføre og til og med må kjempe for å bli trodd. Jeg synes folk har misforstått meg litt i denne tråden her, jeg har jo aldri sagt noe som helst om at uføre ikke fortjener å få barn. Jeg skjønner ikke hvor folk har det fra. Jeg bare lurer på hvordan en ufør (og da fysisk ufør) kan ha krefter til å ha en ungen 24/7 når en jobb på noen timer i uka ikke hadde gått. Men da er det vel ikke fordi det ikke går an for personen å jobbe litt, men at det ikke er så særlig mange slike jobber der ute. Noe jeg jo ikke har et inntrykk av siden jeg har familie som jobber med det, og da hører jeg om det hele tida.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå