Mahari81 og den lille Bie <3 Skrevet 7. april 2009 #1 Skrevet 7. april 2009 Synes noen sa de skulle spise sjeldnere da, men ikke snuppa mi nei. Her er det pupp, pupp og atter pupp dagen lang. Men dette må hun vel få styre selv? Av og til drikker hun bare litt, andre ganger masse og av og til vil hun bare kosesuge. Lar dere babyen deres kosesuge? Tror hun har kuttet ned til 1 måltid om natta nå da..vi samsover så er ikke alltid like lett å huske om hun spiser en eller flere ganger....hehe. Har hatt planer om å legge henne i egen seng, og alle sier jeg bør slutte å puppe i søvn. Prøvde meg for en stund siden, men jeg klarer ikke gjennomføre det ennå. Alt for bløthjertet og synes det er så tidlig å la henne bli så skuffet og lei seg....kjenner jeg kommer til å være litt flau over å må legge meg med henne i 9 tia når vi skal til svigers i påska. Leste en artikkel nylig om hvordan vi i vesten på en måte fokuserer på å venne barna til å være adskilt fra mor tidligst mulig, kontra andre kulturer der barnet er med mor eller andre omsorgspersoner hele tida, og der hørte man ikke gråt lengre enn to min av gangen.. og er forsåvidt litt enig. Ikke skal de rugges, bysses, puppes, bæres o.s v..sier helsestasjonen .huff jeg blir litt forvirra jeg, man skal gjøre ditt og ikke gjøre datt hvis ikke blir ungen bortskjemt evt neglisjert...ja...dette ble litt langt, en det var de første spm. jeg egenlig ville ha svar på..ehemm...god påske!
mamarama og lille banan Skrevet 7. april 2009 #2 Skrevet 7. april 2009 hehe, min pode spiser vanligvis med 2-3 timers mellomrom, og han er godt over 5 måneder! og han får grøt to ganger om dagen, pluss at vi har begynt å innføre middag. og han spiser fortsatt to ganger om natta. skulle tru han er en skikkelig smørbukk, men han er veldig slank.
mamarama og lille banan Skrevet 7. april 2009 #3 Skrevet 7. april 2009 apropos det med kosesuging. lille banan har ALDRI gjort det. han har hatt et veldig konfliktfylt forhold til puppen (langvarig ammestreik uten at han ville ta flaske.) nå tar han puppen, men det er kun for det nødvendge ondet det er å spise seg sånn passe mett! og når han er mett sier han i fra, for å si det sånn ingen kosing ved puppen her i gården, nei
bønni Skrevet 7. april 2009 #4 Skrevet 7. april 2009 Så godt å lese innlegget ditt mahari81! Her er det kosepupping og sovepupping og samsoving og det hele nemlig. Og det er ikke mye skriking, han får det som han vil som regel. Hvis du er komfortabel med måten å få henne til å sove, så er det vel kjempebra? Jeg er overbevist om at det kommer til å forandre seg etterhvert som de blir større, er ikke redd for at sønnen min blir bortskjemt av dette. Jeg har fri og tid til å holde på sånn, så da er det helt ok. Jeg er kanskje av det utålmodige og bløthjertete slaget, så jeg velger minste motstands vei. Føler meg som deg litt flau over løsningen min innimellom, men biter det i meg. Det er fredelig og jeg får sove om nettene selv også :-) Hehe, det var forsåvidt ikke svar på det du spurte om i starten da.... fikk bare lyst til å kommentere. Kan hun ikke få styre hyppigheten selv da? Hvis det er praktisk mulig for deg? Hun begynner jo snart med litt fast føde, da blir det sikkert litt sjeldnere. Her var det veldig hyppige måltider lenge - men så hadde jeg litt lite mat til ham og da. Nå, med flaske og grøt, er det ca 5 måltider i døgnet, pluss litt småspising om natta. Gutten min er litt over 5 mndr nå. (Ble litt langt og uryddig dette, sender det allikevel jeg)
Gjest Skrevet 7. april 2009 #5 Skrevet 7. april 2009 Nå ammer ikke jeg, men gir mme så vet ikke om det går ann å sammenligne. Snuppa mi på 3,5 mnd spiser med 2 timers mellomrom på dagen (bortsett fra etter første måltid på morgenen, da går det ca 3-5 timer før hun spiser neste gang). Hun spiser ikke på natten. Somregel er spisetidene slik: 7, 10.30, 12.30, 14.30, 16.30 og 18.30 Skjønner deg godt jeg, med at du ikke vil la henne bli skuffet og lei seg nå... Hvis det funker for deg/dere å gjøre det slik, ikke bry deg om hva andre mener Snuppa mi har ligget i egen seng siden hun var ca 6 uker, og på eget rom siden hun var ca 10 uker. Dette er "etter hennes ønske", hvis man kan si det slik. Hun sover super-lett, våknet av snorkingen, hostingen, nysingen vår. Etter vi flyttet henne på eget rom ble nettene en drøm for begge to Hun sover godt nå, i motsettning til hyppige oppvåkninger (ca hver time) før. Vi har ikke hatt en eneste kveld/natt med skriking hverken da hun begynte å ligge i egen seng, eller på eget rom. Da hadde jeg ikke klart det... Hun virker tvert om mye mer fornøyd nå. Hun legger seg i 19-tiden og sover til ca klokken 7 på morgenen, det har hun gjort siden hun var ca 10 uker. (Våkner avogtil for smokken i mellom da) Etter hun har spist tar jeg henne over i min seng og vi ligger å kose/sløver/sover til i 9-10 tiden. Herlige morgener Jeg lar snuppa mi bestemme jeg. Noen kvelder må jeg bysse henne i søvn, andre kvelder sovner hun i fanget mitt i stolen inne rommet hennes. Avogtil må jeg sitte og holde henne i hånden i 30-60 minutter før hun sovner, men somregel legger jeg henne bare i sengen og hun sovner tvert. Alt er greit, så lenge hun føler seg trygg Må hun ha litt hjelp for å sovne er det helt greit det. JEG mener man ikke kan skjemme dem bort på kjærlighet og omtanke. Følg det berømte mammahjertet å gjør det som føles rett for deg. Jah, dette ble jo fryyyktelig langt da, men sender svaret alikevel God påskeferie til deg og lille Bie
ny_mor Skrevet 7. april 2009 #6 Skrevet 7. april 2009 Hei Jeg syntes du skal gjøre det som passer deg. Helsesøster ga meg beskjed om at gutten min måtte spise sjeldner og dagen. Minst tre timer mellom hvert måltid. Dette har ført til at han har snudd døgnet. Han spiser ikke så mye om dagen, men hver annen time om natten. Tror derfor ikke jeg ville tatt dette så nøye... Lykke til.
Nagilimia Skrevet 8. april 2009 #7 Skrevet 8. april 2009 Synes også du skal gjøre det som passer deg. Når jeg amma orka jeg ikke å ha han hengene i puppen så ofte (og lenge), så jeg strakk det til 3 timer mellom hvert måltid. Det funka kjempe fint! Det er jo det som er det unike med amminga at den lett kan tilpasses barn og mor. Følte jeg at jeg hadde lite melk la jeg inn en "økenatt", altså ammet en ekstra gang på natten to netter på rad. (Økedøgn er aldri mer en to-tre døgn). Måtte gi meg med å amme for jeg fikk noe som kalles Raynolds syndrom, men det er jo en annen historie. Men når det gjelder nærhet og kjærlighet blir han bortskjemt som bare det Det får folk høre at det er et bevist valg! Vi er jobber fulltid begge to, og dagen han skal i barnehagen kommer fort nok Til å ha blir bært så mye, så skulle man jo ikke tro at han ville sove i seng av seg selv kl 20 3mnd gammel, men det gjør han Jeg sluttet å bære så mye rett før han ble 3mnd (for jeg fikk senebetennelse). Så selv om jeg kunne tenkt meg å bært (i sjal) lengre, så passet ikke det for oss. Derfor skal man alltid ha i bakhodet, at man gjør det som det passer for seg selv Hvis hun er 3, 5 mnd er hun nesten like gammel som Theodor. Han blir 4 mnd den 16. april. Vi kommer å begynner med litt grøt etterhvert for han spiser mye oftere om natta. Desverre kan ikke vi øke mengden nan. Tror også at selv om jeg ammet kan han være en gutt som trenger litt tileggskost allerede 4 mnd gammel. (Han ligger øverst på vektkurven). Håper du finner ut av hva som passer for dere! Lykke til!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå