Gå til innhold

Svak livmorhals

Gitte ♥tvillingmamma♥

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid med tvillinger og har vært i kjempeform hele vegen. På kontroll i forrige uke nevnte jeg at jeg hadde kjent en del nedpress. Cervix ble undersøkt og det viste seg at jeg hadde begynnende åpning innenfra, men den var lukket ca 16 mm utenfra. Jeg fikk satt på en gummiring rundt cervix for å forsterke. Noen andre som har erfaring med dette??? Hvordan har det gått, hvor lang tid gikk det før du fødte?

Jeg lå til observasjon på sykehuset til dagen etter,men fikk så reise hjem med sengeleie, har lov å gå på do/stelle meg.

Er 5 dager siden jeg kom hjem idag, og foreløpig er det rolig, skal på ny sjekk om to dager.

Jeg er 25 +1 nå, og ønsker så inderlig at mine to gull blir i magen noen uker til....

Fortsetter under...

Dette har eg erfaring med.... Ved sist svangerskap oppdaga dei ved ein tilfeldighet at cervix kun var 15 mm med tydelig åpning innenfra. Fekk satt på ring og var innlagt som deg i eit par dager. Var forferdelig nervøs, og hadde masse kynnere. Men på neste kontroll var cervix blitt 3 cm! Gjekk til kontroll annakvar veke etter det, og det holdt seg stabilt under ringen, men over ringen var det full åpning. Låg mest mulig fram til veke 34, men etter det kunne eg vere meir aktiv. Eg fjerna ringen i veke 36, hadde då 2 cm åpning, men fødte ikkje før etter fem dager - alt bra:)

Er no gravid igjen i veke 26, og cervix er 45 mm. Går til ukentlige kontroller, men dei trur kanskje eg slipper ring denne gongen. Merkelig at det kan vere så forskjellilg frå svangerskap til svangerskap..:)

Eg har kun gode erfaringer med ein slik ring, og har høyrt masse positivt også frå andre. Eg gjekk på Bricanyl for å minske kynnerene, og det funka godt for meg. Ver litt obs på at du får auka utflod, og dermed større infeksjonsfare. Dei tok jevnlige bakterieprøver hos meg, og eg ville spurt etter det hvis dei ikkje har sagt noko om dette.

Masse lykke til!!!

Tusen takk for oppmuntrende svar :-)

Jeg lå hjemme i en uke etter at ringen var påsatt og var på ny kontroll for to dager siden. Opplevde da det samme som deg: cervix var nå plutselig 37 mm totalt og lukket !!! Så det ser jo absolutt ut som det har hjulpet. Må fortsatt ta det med ro og ligge mest mulig, men nå beveger jeg meg nå rundt i huset uten å få helt angst...

Ny kontroll om 12 dager, håper det holder seg stabilt.

Skal være obs på infeksjonsfaren, takk for tips :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...