ME :) Skrevet 7. april 2009 #1 Skrevet 7. april 2009 bestevennen min er lege, og han sier at høygravide ikke skal sove på høyre side, siden det er en mulighet for at man klemmer "av" vena cava -en eller annen vene som er ganske stor og sentral. har dere hørt noe om det? Han sier at babyen i værste fall faktisk kan dø! dette er mitt 2.svangerskap, og jeg har ikke hørt noe om det fra hverken legen min eller jm. men jeg har ikke spurt heller....
Beccis Skrevet 7. april 2009 #2 Skrevet 7. april 2009 Jeg har hørt om dette, men da gjaldt det hvis man lå på ryggen.. Jeg merker at jeg ikke kan ligge så lenge rett på ryggen, da blir jeg litt uvell..
Aprilprins<3 *fødeklar* Skrevet 7. april 2009 #3 Skrevet 7. april 2009 Dette har jeg lest om... men ikke at babyen kan dø av det! "vena cava" er hovedpulsåren... Og om den kommer i klem vil man bli veldig uvel og flytte seg før det eventuelt blir "farlig"... Derfor foretrekker de fleste gravide å ligge på sin venstre side når magen blir stor.
Ulle-m-Gullet-&-et-frø Skrevet 7. april 2009 #4 Skrevet 7. april 2009 Hørte at det var på rygg man ikke skulle ligge, husker jeg var en smule hysterisk pga dette sist gang. Men når jeg sover har jeg null kontroll på hvordan side eller om jeg ligger på rygg, våkner i alle slags mulige stillinger. Har ingen problemer denne gangen med å ligge på rygg eller på begge sidene. Har 4 uker til termin og kan ligge i timevis på ryggen uten å merke noe ubehageligheter. Men sist når jeg ventet første da klarte jeg deriomot ikke å ligge på rygg på slutten, da ble jeg uvel.
Line3 Skrevet 7. april 2009 #5 Skrevet 7. april 2009 Ja, jeg også har forstått det som at det blir ubehagelig lenge før det blir farlig. Jeg sover kjempeurolig om nettene, og er nødt til å snu meg fra side til side. Bekymrer meg ikke for det jeg hvertfall - og jeg er langt fra bekymringsløs i dette svangerskapet... he he
Fru Hansen med frøet Skrevet 7. april 2009 #6 Skrevet 7. april 2009 Det stemmer at det er mange gravide som blir kvalme og uvel av å ligge på ryggen, men har ikke hørt noe om at man ikke skal ligge på høyre side.. Når det kommer til dette at babyen kan dø av det, så tror jeg det er rent oppspinn/hysteri.. Hadde dette vært tilfelle så hadde vi blitt advart om dette på kontroller etc.. Hverken lege eller jordmor har advart meg mot dette. Jeg har sovet på ryggen hele svangerskapet, og har termin i morgen. Både jeg og babyen har det tipp-topp:)!
Heldig mamma til ♥to gutter♥ Skrevet 7. april 2009 #7 Skrevet 7. april 2009 Det er riktig at noen også opplever vena cava syndrom når de ligger på høyre side. Å ligge på venstre side er visstnok mest fysiologisk og sikrer best blodsirkulasjon. Men det er jo ikke slik at det er farlig hvis man ikke merker ubehag selv. Vena cava bringer alt blod fra underkroppen tilbake til hjertet, så man merker det hvis den blir klemt av..
Nurkfrid Skrevet 7. april 2009 #8 Skrevet 7. april 2009 Må skrive under på at dette virker lettere hysterisk. Men når det er sagt, er det likevel en fordel å ligge på venstre side så mye som mulig, om man orker. Det er visstnok litt større sjanse for at babyen blir liggende med ryggen mot mors venstre side om mor sover i denne stilling. Visstnok er dette det optimale når babyen skal fødes, fordi da får den lettest vei ut. Jordmor som informerte om dette, ville understreke at det som regel gikk veldig fint med de som lå med ryggen mot mors høyre side også. Men man har funnet fram til at det er litt høyere prosent av "stjernekikkere" i den gruppen -- dvs. babyer som kommer ut med ansiktet, i stedet for bakhodet, opp. Det er visstnok en litt tøffere fødsel, men jeg tror ikke det er enorme forskjeller vi snakker om her...
Ooops I did it AGAIN Skrevet 7. april 2009 #9 Skrevet 7. april 2009 Vena Cava syndrom er jeg godt kjent med;) Men kun om jeg blir liggende på ryggen.. Synes ikke du har en snill bestevenn som skremmer deg med at babyen kan dø av det.. Før så skjer vil du selv blir så uvel at du våkner eller snur på deg... Du ville ikke klare å ligge på ryggen.. Og er nok ikke mange som får de plagene om de ligger på høyre side, selv om det sikkert kan være noen.
ElliBelli Skrevet 7. april 2009 #10 Skrevet 7. april 2009 Kan det ha ligget på høyre side ha forårsaket åreknuter på høyre foten min da? Dårlig blodomløp...
*emeline* Skrevet 7. april 2009 #11 Skrevet 7. april 2009 Håper ikke det er sant. Jeg sover nesten bare på høyre side og har gjort det i hele dette svangerskapet. Sover best når jeg ligger på den siden. Ligger også litt på ryggen av og til merker jeg. Men har aldri merket noe til dette syndromet heller.
Snuppa & llillebror Skrevet 7. april 2009 #12 Skrevet 7. april 2009 Kjære dere...ingenting å bekymre seg for. Jeg er veldgi plaga med vena cava, men man merker det GODT før det er farlig... Blir svimmel, kvalm og uvel og MÅ snu seg. Det er ingenting å bekymre seg for at man ikke skal merke det om man får et sånn "anfall" liksom... Det er litt sånn samme følelse som man før idet en narkose begynner å virke...hvsi dere har tatt narkose før.
Mia29 Skrevet 8. april 2009 #13 Skrevet 8. april 2009 Jeg klarer ikke å ligge på ryggen. Da blir jeg uvell. Er også kun dette jeg har blitt "advart" mot hva angår vena cava syndrom. Har nå kun to stillinger som fungerer når jeg skal sove. Venstre side eller høyre side, uten særlig variasjone over disse to. Hvis jeg skulle slutte å ligge på høyre side ville jeg risikert alvorlig liggesår, alternativt minimalt med søvn. Ikke bra det heller;o) Babyen min ligger medd ryggen på høyre side, så har tenkt litt på dette at det kan bli en stjernekikker. Men det ser ikke ut til at venstre side frister særlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå