Gå til innhold

Nisand eller noen andre!(to tette. fra foreldrepenger-til svangerskapspenger-over i ny foreldrepermisjo.

Anbefalte innlegg

Hei.

Ser du svarer så bra, så prøver meg på noen spørsmål til deg.

Vi venter nummer to i Juni, jeg har allerede en på 15 mnd.

Altså to tette.

Siden jeg har en jobb som ikke kan tilrettelegges,

gikk jeg rett fra foreldrepermisjonen(med nr 1) - over på svangerskapspenger. i vedtaket fra nav har de da tatt pengegrunnlaget jeg hadde under foreldrepermisjonen, altså en 80% løsning.slik at jeg nå har samme lønn som jeg hadde under permisjonen.

jeg stusser litt på dette!

Ser flere mener at man skal få 100%, men at det ikke finnes noen konkrete lover på dette? :?

en annen ting, jeg kommer til å velge 80% dekning ved neste perm, dvs jeg sitter igjen med ufattelig lite i mnd.

jeg har nå tatt en telefon til arbeidsgiver og bedt om å få jobb, helst to dager før jeg går ut i ny perm!

tror du dette vil endre noe av grunnlaget til NAV? slik at jeg får opptjent nytt grunnlag, ser nødig at jeg går ut med 80 av 80.

takk for svar!

Fortsetter under...

Jeg har sett at det sies at om man blir sykemeldt rett etter perm så får man 100% så syns det er urettferdig om du med svangerskapspenger fr 80% da kan det lønne seg å bli sykemeldt da!

ellers så er det riktig at om du går rett fra perm til perm får du 80 av 80 Så om det medfører riktighet at du skal ha 80 % ved sv. penger så får du nok desverre 80 av 80 ja

Du må nok jobbe 4 uker for å få det som grunnlag, da det er de 4 siste ukene før perm som er gjeldende som hovedregel

Hei.

Jeg må bare si at jeg fikk beskjed fra mitt nav kontor om jeg måtte jobbe min 14 dager for å få 100 % lønn hvis jeg ble sykmeldt, hvis ikke ville jeg fått 80 % grunnlaget...(jeg ble gravid mens jeg var i permisjon)

Tror det kan være lurt å ta kontakt med nav..

takk dere!

jeg hasr vært i kontakt med NAV to ganger, og begge gangene fått svaret som står i vedtaket. nemlig at pengene beregnes utifra permisjon 1.

men så er jo svangerskapspenger "underlagt" sykepenger, alle lovene om opptjening osv er de samme.

så jeg lurer veldig.

dette med å jobbe fire uker har jeg nå undersøkt, det er kanskje dette NAV sier. men i prinsippet skal det holde med at man har vært i jobb 1 dag, og blir det et negativ vedtak skalkan dette klages opp til trygderetten.

Dersom man blir sykemeldt rett etter foreldrepenger får man 100% av grunnlaget. Dvs mer enn om man er i permisjon med 80% dekning.

Svangerskapspenger regnes etter samme regler som sykepenger, dvs at jeg mener du også skal ha 100% dekning der. Ikke 100% av 80% som du har fått.

Hva står det i vedtaket ditt? Hvilken paragraf henviser de til?

Dersom du er innenfor klagefristen på 6 uker ville jeg klaget på dette grunnlaget om jeg var deg.

Når det gjelder å få nytt grunnlag så skal det holde å jobbe 1 dag. I loven står det "å gjenoppta arbeidet", det står ingen steder hva det innebærer å gjenoppta arbeidet. Vi har tolket det dithen atså lenge man er i jobb 1 dag har man gjenopptatt arbeidet.

Så dersom ditt lokale NAV kontor mener at du bør jobbe lenger bør du spørre hvor de henter det fra?

Be om et vedtak dersom de mener du må jobbe mer enn 1 dag, og benytt deg av klageretten din.

Jeg vet at det kan være slitsomt å sloss med et system som NAV, men å klage er en viktig måte å si fra på. I dagens NAV er det mange nyansatte som desverre ikke alltid kjenner loven, derfor er det lurt å benytte seg av klageretten dersom man mener man er behandlet feil.

Håper det løser seg for deg.

Lykke til!

Hei der var du!

takker så mye for svar her!

i vedtaket mitt som ble gjort før jul er det brukt:

"BEGRUNNELSE:

Vedtaket er gjort etter folketrygdloven paragraf 14-4"

"BEREGNING:

Svangerskapspengene beregnes etter de samme reglene som for sykepenger jfr. folketrygdloven paragraf 14-7 og kapittel 8

svangerskapspengene er beregnet ut fra foreldrepengene utbetalt forut for overgang til svangerskapspenger, og utbetales etter en dagsats på ..... kroner"

dette er det som står i mitt vedtak, samt når første utbet vil skje, klagfrist osv.

søknaden er innvilget 28.11.2008.

på fredagen ringte jeg NAV på nytt, spurte nok en gang en dame som jobbet på forvaltning om dette vedtaket.

hun hadde jobbet der i mange år, men aldri vært borte i en slik sak.

hun ba meg skrive et brev til nav, hun mente nemlig at dette hørtes merkelig ut.

så nå sitter jeg og klør meg stort i hodet, for om vedtaket eventuelt er feil, så vil jeg ikke få etterbetalt noe? ettersom vedtaket er gjort for over 6 uker siden.

Annonse

I utgangspunktet så er det for sent å sende en formell klage, men dersom de har bedt deg sende et brev så burde du gjøre det.

De vil nok se på brevet ditt ved NAV lokalt og evt gi deg en etterbetaling dersom de ser at de har gjort feil. Det er lenger "opp i systemet" at de er veldig strenge på klagerfristen.

Du kan jo i brevet vise til at du har vært i kontakt med de flere ganger.

Jeg synes det er rart at de gir deg et grunnlag etter 80%. Svangerskapspenger skal erstatte inntekten du taper fordi du ikke kan være i jobb nå. Dersom du hadde kunnet jobbe ville du fått full lønn, og ikke 80% inntekt.

I vedtaket viser de til § 14-7:

"Foreldrepenger til hver av foreldrene beregnes på grunnlag av vedkommendes inntekt etter de samme reglene som for sykepenger fra trygden, se kapittel 8. Foreldrepenger til selvstendig næringsdrivende ytes likevel med 100 prosent av beregningsgrunnlaget. Det ytes ikke foreldrepenger for den del av inntekten som overstiger seks ganger grunnbeløpet."

I rundskrivet til § 14-7 står det:

"En foreldrepengeperiode som følger umiddelbart etter en sykmeldingsperiode, anses som én sammenhengende periode. Både sykepenge- og foreldrepengegrunnlaget fastsettes da på bakgrunn av de opplysninger som er tilgjengelige på sykmeldings­tidspunktet. Det skal ikke foretas noen endring av grunnlaget i perioden. Også når foreldrepenger velges med redusert dekningsgrad, blir grunnlaget det samme som på sykmeldings­tidspunktet. Vedkommende vil imidlertid bare få utbetalt 80 % av dette."

Her viser de til sykepenger og foreldrepenger, men poenget her er at de ser på stønader etter hverandre som sammenhengende perioder. Dvs at dersom du går rett fra foreldrepenger til svangerskapspenger er dette også sammenhengende perioder og da skal ikke grunnlaget ditt endres.

I ditt tilfelle har de endret til grunnlag til 80% av inntekten din når du startet på svangerskapspenger, og det skulle de ikke ha gjort.

Du skulle hatt samme grunnlag som du hadde på foreldrepengene, og en 100% utbetaling av dette.

Du kan prøve å vise til dette når du snakker med NAV. Vis til at det er sammenhengende perioder og at grunnlaget derfor ikke skal endres.

Det er litt vanskelig å forklare så du får bare spørre om noe er uklart.

• 4 måneder senere...

fikk avslag på brevet, men da skrev jeg kun det JEG hadde funnet frem av info.

skal prøve på nytt med dette du har skrevet.

de kjenner ikke så godt til dette selv merker jeg...

ARGH, ganske frustrerende når de ikke VET en DRITT!!

Skjønner at du er frustrert....

Det er det som gjør det som vanskelig (og litt spennende synes jeg) å jobbe med folketrygdloven. For man vil alltid komme ut for nye problemstillinger. Som din saksbehandler selv sa - at hun aldri hadde vært borti dette - og det er ikke alt det finnes klare svar på.

Men som nevnt - skjønner at det er frustrerende for brukere av systemet når man opplever at de som skal kunne reglene er usikre.

Uansett så anbefaler jeg deg absolutt å skrive en ny klage og vise til det jeg skrev over her. Kan jo være at de mener det skal tolkes annerledes, men om du orker er det verdt et nytt forsøk.

Dersom brevet du har fått nå er et vedtak (at det innholder info om klagerett ol) ville jeg skrevet en formell klage.

dvs at du skriver et brev om presiserer at det er en klage og hva de klager på. En slik formell klage må behandles ved en annen instans, og der kan det jo være folk som ser på det annerledes enn din saksbehandler.

Fortsatt lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...