Aibell Skrevet 6. april 2009 #1 Skrevet 6. april 2009 Dette innlegget kommer til å inneholde påstander om søvn. Det er i hovedsak myntet på de som interesserer seg for dette temaet, ikke dere som blir usikre av å lese om søvn og skrikekurer. Så da er dere herved advart. For å presisere, dette er hovedsaklig interessant for bl.a Yo&La, Mamma til Christina og MammaMia. Jeg kom over en artikkel ang forskningen som er gjort ang CIO/Ferber. Jeg oversetter noe. "Det er foretatt 22 studier som omhandler CIO og variasjoner. Av disse inkluderer 13 av disse, barn under ett år. Bare 2 studier, et forskningsprosjekt, og et enkeltstående sakstillfelle, har omhandlet bare barn under ett år. Bare 2 studier har med barn under 6 måneder, og ingen av de to presiserer noe om antallet barn i den aldersgruppen. Ingen av studiene som inkluderte barn under ett år så spesifikt på effektene for de yngste. Alle studiene, unntatt en, konkluderte homogent (altså skar alle aldersgruppene over en kam). Ingen av studiene sammenlignet effektene funnet hos eldre barn med de yngre. Faktisk skiller de ikke ovehodet på yngre og eldre barn. Litteratur som beskriver CIO positivt refererer ofte til studier gjort på barn eldre enn ett år, faktisk opp til 5 år. Majoriteten av studiene fokuserer kun på innsovning/at gråten tar slutt. De ser ikke etter side/ettereffekter utover om barnet forblir sovende. Bare 5 studier så nærmere på barnets adferd etter CIO. Av disse fem var det 3 som inkluderte barn under ett år. Alle disse tre brukte det samme foreldrerapporterings systemet og barna ble ikke observert av fagfolk i ettertid. Det ble brukt Flint Infant Security Scale for å se etter ettereffekter. Denne skalaen er designed for å måle trygghet hos barn, men den beskriver heller adferd knyttet til selvregulerings egenskaper, temperament og utviklingsnivå. Spørsmålene/påstandene man skal ta stilling til ser f.eks slik ut; "Tåler brå tilnærmelse fra en fremmed" "Liker folkemengder" "Tar seg inn raskt etter å ha vært opprørt" Man har funnet senere at denne måten å måle trygghet på ikke kan si noe om tilknytning." Mao har man ikke noe grunnlag for å si at CIO/Ferber IKKE er skadelig. Kilde: http://www.talaris.org/pdf/research/CIOPoster.pdf Denne er laget ved Anticoh Universitet i samarbeid med UW Center on Infant Mental Health and Development I grunn litt interessant er det ikke? Det betyr faktisk at det er bare Margot Sunderland (som jeg har funnet) som har sett spesifikt på ettereffekter og hva det vil si for tilknytningen.
Yo&La+spire Skrevet 6. april 2009 #2 Skrevet 6. april 2009 Takk, dette var veldig interessant:) Mitt inntrykk er at generelt i "barneforskning" (høres litt merkelig ut, men dere forstår...forskning om barn\områder som inkluderer barn) har fokusert lite på ettereffekter. Gjelder både søvn og andre ting, f eks mat, amming, bœring osv. Forståelig nok er jo forskning med vekt på etterefekter av ulike ting både dyrere og tar mer tid og ressurser (flere eksperter må involveres i samme prosjekt), men det er jo kjempeviktig! Greit nok at man enkelt kan komme fram til metoder og resultater som fokuserer på her og nå, men eg vil påstå at disse er ganske verdiløse dersom man ikke inkluderer ettereffekter. Det er ingen hemmelighet at barnets personlighet og adferd i stor grad formes de første leveårene. å forstå hvordan det vi gjør nå påvirker barna våre også om noen år er derfor veldig viktig synes eg, og all seriøs forskning på barn burde inneholde noe om hvilke konsekvenser og effekter dette vil\kan få på barnet.
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 6. april 2009 #3 Skrevet 6. april 2009 Ja, dette håper jeg det kommer mer forskning på og at vi kan få mer og bedre informasjon om etterhvert. Bra du oppdaterer oss Calypso!
Anonym bruker Skrevet 7. april 2009 #4 Skrevet 7. april 2009 Veldig vanskelig å måle eventuell ettereffekt av bruk av Ferber da man vanskelig kan isolere faktorer som er relevante for hvordan barn vokser opp og hvordan de blir som voksne. Ellers brukes Ferber veldig mye i USA. Legen vi brukte anbefalte den, det samme gjorde to av de barnebøkene jeg har til rådighet.. Hvis du gjør et search på internett om ferber metoden på engelsk får du en helt annen type informasjon (vanskeligere å finne frem til negative sider blandt alle sidehenvisningene på google) enn hva man gjør hvis man søker på eksempelvis norsk, spansk og italiensk. Nevner dette da du muligens vil finne det interessant. At synet på Ferber er kulturelt betinget. Vil tilslutt presisere at jeg ikke har brukt Ferber selv, og at jeg ikke på noen måte er for metoden.
2 hjertegull :) Skrevet 8. april 2009 #5 Skrevet 8. april 2009 Anonym; Så vidt meg bekjent leser Calypso mye engelsk,og jeg vil tro hun har googlet dette på flere språk.. Uansett hvor kulturelt betinget du mener dette er, så er det snakk om bruken av det, ikke skadene.. Skadene vil da være de samme på et amerikansk barn og et norsk barn.. Calypso; Takk for denne.. Veldig intressant å lese.. Takker også for oppdateringen som nevnt ovenfor
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå