SannaMor Skrevet 6. april 2009 #1 Skrevet 6. april 2009 ALT er jo symptomer på KISS syndrom!!! www.kiss-kidd.no Gulping, sikling, favoritt-side, spiseproblemer etc etc. Dette må jo brødfø manuell terapauter godt! Er veldig desperat når jeg nå må gi opp ideen om at det "kommer til å ordne seg" for mitt lille gull. Hun sliter med både pupp og flaske og ergo vektoppgang, og legen sier bare jeg får begynne med grøt nå som hun snart er 4 mnd. Greit nok, men det forklarer ikke hvorfor hun hylskriker ved hvert måltid og spiser minimalt. Øreverk og halsvondt er utelukket. Om natta er eneste tida hun spiser godt. Sukk...... Så nå forsøker jeg få tak i manuell terapaut, men det er ukevis med køer, og jeg skal reise bort med vesla om to uker og bli borte lengre tid. Iallefall er det planen. Orker dere som har vært til KISS utredning svare meg på om dette faktisk var løsningen for deres lille gull?? Lurer liksom litt på hvor mye som ligger i alt dette om at nakke-greier forårsaker all elendigheta. Takknemlig for svar.
Nagilimia Skrevet 6. april 2009 #2 Skrevet 6. april 2009 Jeg orket ikke å vente på disse lange køene hos de som man får refundert pengene av. Jeg betalte heller 480kr. Tenkte at en konsultasjon for å få svaret var det verdt. Nå hadde ikke min sønn KISS, men hun kunne kjenne at han hadde favoritt side. En behandling holdt Det beste var at da fikk jeg utelukka KISS!! Og kunne slå meg til ro med at jeg har en urolig unge. Nå 2 mnd senere har det meste gått seg til
Hilde_85 Skrevet 6. april 2009 #3 Skrevet 6. april 2009 Jeg var og hos må-betalende-terapaut og det var helt utrolig. Man kunne merke forskjell på gutten etter hver behandling. Men han gråt ikke vanligvis, bare når han måtte ligge på magen på gulvet. Jeg er virkelig gla for at jeg tok han med så tidlig som jeg gjorde. Hvis ikke tror jeg at han ikke hadde vært så flink til det han er i dag.
SannaMor Skrevet 6. april 2009 Forfatter #4 Skrevet 6. april 2009 Takk for svar! Hvor får man tak i betale-masse terapauter da? Vet du om noen i Oslo-Akershus? Har ringt til mange av de som står ramset opp på kiss-kidd.no og dem er det køer hos. Men dette er kanskje bare refunderbare terapauter?
1222 Skrevet 6. april 2009 #5 Skrevet 6. april 2009 Mitt barn hadde KISS. Symptomene var favorittside, ansiktsasymmetri, skjevhet i hele kroppen (som en banan), bråvåkning og stort søvnbehov. Etter tre behandlinger hos manuellterapeut var "nakkehvirivlene" på plass, men det måtte mye trening til for å få musklene like p åbegge sider. Dette fikk vi hjelp av fysioterapeut til. Ansiktsasymmetrien forsvant sakte men sikkert, barnet sluttet å bråvåkne med et hyl, har ikke lenger favorittside. Var lenge skjev i kroppen, men forsvinner sakte, men sikkert det også nå.
ipeggy Skrevet 6. april 2009 #6 Skrevet 6. april 2009 Dersom du har problemer med å få tak i en manuellterapeut, kan det jo være en idé å ta babyen med til kiropraktor i stedet. De har også mye kompetanse på området. Min lille gutt har hatt stort utbytte av tre behandlinger hos kiropraktor.
AO3 Skrevet 7. april 2009 #7 Skrevet 7. april 2009 Nå har ikke min sønn KISS, jeg har aldri mistenkt at han har det, og jeg sier IKKE at det ikke finnes barn som har det! MEN jeg må si jeg til tider har lurt på om dette kan være en "motediagnose", og som du sier, gode penger i kassa for manuellterapeuter... Jeg leste lista over symptomer, og også risikofaktorene, for eksempel i forbindelse med fødsel. Jeg vil tro at godt over halvparten av alle fødslene i Norge vil havne i risikosonen med de kriteriene der - keisersnitt, små barn, store barn, lange fødsler, tang, sugekopp... Er det noen igjen der ute?? Men jeg må si at hadde jeg hatt et barn som jeg trodde kunne ha KISS, hadde jeg nok kontaktet manuellterapeut/kiropraktor e.l. Selvsagt, jeg hadde ikke latt noe være uprøvd, selv med min lille mistanke om at det kan være overdiagnostisert, og få skylda for mangt og meget som ikke har noe med saken å gjøre...
Dubros Skrevet 7. april 2009 #8 Skrevet 7. april 2009 Min gutt hadde Kiss. Det som gjorde at vi skjønte noe var galt, var skriking ved ammingen. Han skrek, dro bena opp til seg, og etterhvert som han ble større og sterkere kastet han på kroppen og gikk i bro. Ammingen var mildt sagt en utfordring. I tillegg gulpet han veldig mye. Søvnen fungerte fint de første 2-3 mnd, men så ble det ekstremt vanskelig å få han til å sove på dagtid. Ligge på mage for lillegutt var hel umulig. Han skrek veldig. Han var også flat i bakhodet, men dette var ikke noe vi som foreldre tenkte nevneverdig over før vi ble gjort oppmkerksom på det. Ved 2 1/2 mnd begynte vi også å se tendenser til at han lå i C. Vi prøvde lenge å "bortforklare" dette for oss selv, men tilslutt måtte vi bare innse at det var for mye som stemte med Kiss etter tilfeldigvis å ha kommet over det på internett, og kontaktet manuellterapeut. Bente Norheim ved Abildsø fysioterapi var vi veldig fornøyd med. Tror vi måtte vente 2 uker. I tillegg til alt dette ble gutten vår mer og og mer utilfreds. Han "survet", var aldri helt fornøyd. Og vi hadde dager hvor han måtte bæres absolutt hele dagen. Huff, slitsomme tider. Etter første behandling ble han myyyye verre ca en uke. Men det fikk vi beskjed om at var veldig vanlig. Så ble han mye bedre ca 14 dager. Men så var vi så uheldig at han fikk et tilbakefall. Etter ny behandling da tok det vel omtrent 14 dager før vi så noen bedring, men så ble det betraktelig bedre. Og etter 3 behandlinger ble han erklært frisk. Er overhodet ikke i tvil om at gutten vår hadde kiss, og er evig takknemlig for behandlingen hos man. terapeut. Du over her, nevner "motediagnose". Vel...jeg vil heller si at jeg reagerer på hvordan man som forelder automatisk skal akseptere "kolikk" som forklaring på at barnet gråter. Ingen kan egentlig forklare "kolikk" allikevel er dette en betegnelse legene bruker. Kiss har i det minste en forklaring og man kan vise på kroppen hva som skjer. Hvorvidt det er en motediagnose eller ei, synes jeg ikke er noe problem. Det som er et problem er alle de barna som ikke har fått den behandlingen de skulle hatt og som må slite med dette hele barndommen og livet.
Tulla08 Skrevet 7. april 2009 #9 Skrevet 7. april 2009 Høres veldig likt ut med oss.. Her var det KISS... Men er nok kanskje noe mer også... Det har vi enda ikke funnet ut av... Ikke enig i at manuellterapeauter finner opp en mote diagnose og at siden symptomene er så "vanlige" kan alle ha det... Faktisk helt uenig! Det er mange som har kiss... og om man tenker over hvorfor det oppstår så er det ikke så rart! Det er så mange som har KISS som ikke undersøker dette fordi alle andre sier det er vanlige symptomer! Noen som har KISS vokser dette av seg med tiden, men mange gjør det heller ikke... Bare se innslaget om KIDD på god morgen Norge... Vil du lese om vår fulle hostorie, så følg linken: http://kisskidd.blogspot.com/2009/03/var-forelpige-historie.html
emma og moi Skrevet 7. april 2009 #10 Skrevet 7. april 2009 Ja goingen vår hadde også KISS, noe helsesøster la merke til på 3 måneders kontrollen. Ammingen gikk dårlig, hun gråt ved puppen, strammet ryggen, bananform, "vippet på den ene siden da hun lå på magen, liten av vekst, keisersnitt (katastrofesnitt, rart ikke lege el jordmor nevnte at det kan være vanlig med låsninger etter litt røff start). Ellers en veldig fornøyd jente, tror ikke jeg hadde oppdaget dette uten hjelp fra HS, sjelden snuppen gråt og viste misnøye til tross.. 2 ganger hos fysioterapeut gjorde susen, bortsett fra at hun har blitt litt bedagelig og foretrekker flaske fremfor pupp helst. Hun gir fort opp når melken ikke strømmer. Flott at HS og helsestasjon tok tak i dette, ellers kunne det gått lang tid før jeg hadde skjønt noe, som førstegangsmamma spesielt.
Slæsh84 Skrevet 8. april 2009 #11 Skrevet 8. april 2009 Ser folk skriver at Manuellterap. håver inn penger når barna får behandlig for kiss/kolikk... Vet dere ikke at det er GRATIS FRA 0-1ÅR? Vi gikk til kirop. for kolikk,å da oppdaget kirop. kiss (hadde hastekeisersnitt) å ingen sa til meg at Manuellterap. var GRATIS,så her ble det mange behandlinger, Vi måtte betale over 2000kr til kirop. når vi egentlig kunne fått det gratis... SURT........!!!!!!!!!!! Har gått 2 ganger etterpå nå til manuellterap. for sjekk å det var GRATIS å de sa det at det er gratis til de er 1år..! Så dere som påstår at de håver inn på penger, det er jeg IKKE ENIG I...!!!!!! Det var nettopp i God Morgen Norge om KISS, å da snakket de om disse barna som gikk på barneskolen å som slet med : uro i kroppen,ukonsentrert,dårlig motorisk ol. fordi det IKKE er oppdaget KISS før det "var for sent" Tror ikke det er noe "mote", men at de har funnet ut mer i det siste om KISS, å har da blitt enn del fokus på KISS kanskje... Er det ikke flott de finner mer ut, så ikke våre barn får problemer senere..?! Jeg er såå takknemlig for at de fant ut at Kolikken kom av Kiss.. Nå er hun fin å "frisk":) (Hun hadde kolikk/kiss i 4,5mnd,så det var jammen på tide hun ble bra etter så lang tid me skriking flere døgn og timer) Så ikke gå til Kirop.,gå heller til Manuellterap. er mitt råd!!!
AO3 Skrevet 8. april 2009 #12 Skrevet 8. april 2009 Altså, jeg må bare presisere at jeg skrev IKKE at KISS er en "oppfunnet" diagnose. Jeg tviler ikke på at tilstanden finnes, jeg bare lurer på om den kan være overdiagnostisert. Dessuten, at et tilbud er gratis for brukeren (heldigvis!), betyr jo selvsagt ikke at manuellterapeuten/fysioterapeuten/legen/etc gjør arbeidet gratis, de får refundert fra staten/folketrygden.
oups Skrevet 8. april 2009 #13 Skrevet 8. april 2009 Vi har også vært hos Bente Nordheim på Abildsø fysioterapi og hun er veldig dyktig og seriøs synes jeg. Nå har vi vært til tre behandlinger og vi merker stor forskjell på datteren vår. Hun hadde favorittside og stor skjevhet i hode og ansikt. Vi har i tillegg til behandlingene jobbet med å stimulere barnet til å snu hodet til begge sider. Bla. har hun ligget ved siden av meg om natten slik at hun ammer og ligger med hodet motsatt side av favoritten, mot meg. Puppen er jo en god "gulrot":-) Vi skal fortsette litt til med manuell terapi pga. at jenta vår var hardt rammet. Kjempe glad for at vi fikk hjelp! Kan anbefale Abildsø fysioterapi, men vet ikke hvor lang ventetid det er. Vi kom fort inn siden de fant en avbestilling da jeg ringte. Ring og si at du vil ha time så fort som mulig:-) Vi betaler heller ingen ting. En hyggelig overraskelse var det for oss. Ville betalt mye for å få hjelp!! Lykke til!
SannaMor Skrevet 8. april 2009 Forfatter #14 Skrevet 8. april 2009 Hmm, min lille jente har det helt likt som dubro over her..... Uff, og jeg får ikke time før vi reiser, så jeg får henne ikke til terpapaut før jeg reiser. Ergo blir hun 5 måneder før hun eventuelt får behandling. Nå kommer jeg til å sove dårlig kjenner jeg..... Har blitt overbevist om at jeg må få henne til en manuell terapaut, takk for svar. Tror nok det er mye overdiagnosering i norske hjem etter all oppmerksomheten dette har fått i det siste, men så lenge terapauten sender folk hjem igjen som de mener ikke lider av Kiss så er det greit. Når det gjelder kiropraktorer der imot.... Tre stykker av mine venner + meg selv har vært hos kiropraktor for å forsøke å behandle kolikk. I alle tilfellene så hadde ikke barnet KISS mente kiropraktorene, men de fant alltid "noe annet". Hos tre av oss var dette en form for låsning i rygg/hofte som man mente krevde flere behandlinger. Litt usikre er vi alle mann på om dette gjorde kolikken bedre, men som kiropraktoren min sa "så ville det ellers blitt værre".... Hmmm.
sOlø08 Skrevet 8. april 2009 #15 Skrevet 8. april 2009 Min lillemann hadde definitivt KISS. når man er skjev i nakke/rygg er det ganske logisk at de får de plagene/symptomene som kommer.. I tyskland og statene er det forsket masse på dette. -de undersøker alle nyfødte,, Norge har litt å lære. se historien vår på god morgen norge http://webtv.tv2.no/webtv/sumo/?treeId=1611&progId=287813
Mayken Skrevet 9. april 2009 #16 Skrevet 9. april 2009 Her i huset hadde storesøster på litt over 2 år KISS. Ble oppdaget da hun var 3 mnd. Helsestasjonen kalte det kolikk, men jeg fikk det ikke til å stemme så jeg oppsøkte manuellterapeut selv. Etter 2 behanlinger var hun "frisk" og vi fikk oppfølging av fysioterapaut til hun ble 2 år, nå skal vi ikke på kontroll før hun fyller 3. Til deg over her som sier at barn får gratis behanling til de er 1 år. Er det ikke til 12 år da? Mener å ha hørt det jeg. Nå da lillebror kom til verden for snart 4 uker siden, bestilte jeg time til manuellterapaut igjen. Hadde samme type svangerskap som sist og veldig lik fødsel, så tenkte det var greit å få sjekket ut, men han er heldigvis frisk.
Endelig-mamma Skrevet 9. april 2009 #17 Skrevet 9. april 2009 Her har vi også hatt en type KISS med låsning i øvre nakkevirvel, i tillegg til en hel haug av de andre symptomene.. Vi valgte å -ikke- gå til manuell terapeut. Vi valgte å gå til en osteopat på grunn av asymmetrien, og i tillegg så gikk vi til en kiropraktor som er spesialist på spedbarn med nakken. Jeg ville ikke lagg noen andre enn en kiropraktor "knekke" eller korrigere skjelettet hennes, men samtidig så ville jeg ha den beste på asymmetri i ansiktet. Så ja, det har kostet.. Etter 4 mnd fikk jeg fullammet etter tidligere ha gitt 80 prosent tillegg.. Hun snur seg til begge veier.. øynene hennes er like store.. hun kompenserer ikke i nakken ved å bruke andre virvler enn den låste. En manuell terapeut ville ikke fått knekket eller korrigert noe som helst på jenta mi, uansett hvor gode resultater de har hatt på andre. Nå kjenner vi kiropraktor privat så vi vet vi ikke har kjøpt katta i sekken..
1+2=3jenter Skrevet 9. april 2009 #18 Skrevet 9. april 2009 Vi hadde ikke KISS-unge, men ei som hylte som besatt et par tre timer om natta. Vi gikk til en osteopat i Hønefoss. Jeg ringte en tirsdag uka før jul, rett før kl 2, og spurte om han hadde en time snart. Han lurte på om jeg kunne komme halv 3... Og vi merka bedring etter en behandling, etter 2 behandlinger sov snuppa hele natta:-)
Dubros Skrevet 9. april 2009 #19 Skrevet 9. april 2009 Skjønner godt det er frustrerende å ikke få kommet seg til terapeut når man har funnet ut at man skal det. Det er jo så fortvilende å se disse små plages. Det er vanlig at barn med kiss også har låsninger i bekken, rygg etc. Min gutt hadde det, dette behandlet man.terapeuten bort samtidig med nakken. Men det var nakken som var det verste og som gav de største problemene. Som sagt, trengte vi bare 3 behandlinger med 4 ukers mellomrom på hver behandling. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå