Anonym bruker Skrevet 6. april 2009 #1 Skrevet 6. april 2009 Er det noen som har opplevd å få beskjed om at de må gjennomføre mer enn en glukosebelastning i løpet av svangerskapet? Det heter seg at alle med BMI over 27 skal gjennomføre en glukosebelastning i uke 26-28. Jeg gjennomførte min allerede i uke 20, etter beskjed fra legen om å komme i den uken, og resultatet var strålende. I uke 23 var jeg på første besøk hos jordmor, og fortalte at jeg allerede hadde tatt belastningen. Da var svaret fra jordmor at jeg sikkert må ta en rundt uke 30 også... Jeg syns dette høres veldig fordomsfullt ut. Bør jeg ikke heller gjennomføre en eventuell neste glukosebelastning hvis det skal vise seg å være grunn til bekymring, som f.eks. ved symptomer på svangerskapsdiabetes, i stedet for at jordmor allerede rett etter en "perfekt" belastning gir uttrykk for at hun regner med at jeg kommer til å utvikle sv.diabetes? Det kan også nevnes at vekten min har gått ned i løpet av svangerskapet, og at jeg nå er i uke 28 uten å ha hatt en eneste plage så langt.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2009 #2 Skrevet 7. april 2009 Jeg har hatt 3 glukosebelastninger til nå, er i uke 37, håper jeg slipper flere. Og jeg er ikke SÅ stor, er 94 kg nå, mot 78 før sv.skapet... Du får trøste deg med det at det er tross alt bedre at noen bryr seg enn at de ikke gjør det, og ikke sjekker noen ting ;-)
Sunnmøringen Skrevet 8. april 2009 #3 Skrevet 8. april 2009 Jeg tok en i uke 10 og en i uke 28. Verdier på øvre normalgrense, men ok...
Anonym bruker Skrevet 8. april 2009 #4 Skrevet 8. april 2009 Jeg har en bmi på over 40 Har aldri hørt snakk om glukosebelastning engang...
Anonym bruker Skrevet 9. april 2009 #5 Skrevet 9. april 2009 Jeg har en BMI på 43, jeg valgte å ta glukosebelastningen frivillig, selv om legen min mente det ikke var nødvendig. Jeg har et fint og stabilt blodtrykk 125/75, har gått ned masse i vekt og ikke hatt noe sukker i urinen. Men følte selv jeg burde ta en for sikkerhetsskyld. Tok den i uke 35 og har ikke svangerskapsdiabetes:) Synes det er rart at du måtte ta den flere ganger, spesielt om blodtrykket ditt er fint, om du ikke har sukker i urinen, og i tillegg har gått ned i vekt.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2009 #6 Skrevet 11. april 2009 blodtrykket har ikke noe med sv.dia å gjør. Man burde heller være glad for at de sjekker det, og dere som ikke har hørt snakk om det burde spør om å få tatt den testen. Det er tross alt veldig viktig i forhold til babyen og komplikasjoner under fødselen osv. 'Selv hadde jeg BMI på 28 i første svangerskap og fikk sv.dia. Tok testen i uke 27. Denne gangen spurte jeg legen om jeg burde ta testen tidligere, men han sa det var litt usikkert, men jeg har blodsukker apparat så jeg måler selv så hvis det stiger så går jeg å tar en ny belastningstest. Lykke til alle sammen.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2009 #7 Skrevet 12. april 2009 Akkurat. Derfor jeg ville ta testen selv om legen sa jeg ikke trengte det. Mye bedre å vite uansett.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2009 #8 Skrevet 12. april 2009 Jeg fikk beskjed av legen min at alle med bmi over 27 MÅ ta den. En tar flere ganger om en slår ut på urinprøven. Jeg ble rett og slett forbannet over å måtte ta testen uten at jeg slo ut på noe som helst!
Margeritt Skrevet 14. april 2009 #9 Skrevet 14. april 2009 Jeg har tatt 4 tester dette svangerskapet. Forrige svangerskap hadde jeg én forhøyet prøve slik at jeg fikk diagnosen svangerskapsdiabetes. Dette resulterte i tett oppfølging fra sykehus. Hadde lave verdier resten av forrige svangerskap, og har hatt fine verdier i dette svangerskapet. Er i uke 39 nå. Hvordan dere får det til å være fordomsfullt å måtte ta glukosebelastningstest er meg helt uforståelig...!? Det er for deg og babyen!
julibaby09 Skrevet 17. april 2009 #10 Skrevet 17. april 2009 Grunnen til at man må ta flere glukosebelastninger er vel at man blir tyngre og tyngre og det er større fare for å utvikle svangerskapsdiabetes jo lenger man kommer?? Slik at hvis det feks ikke er utslag på testen i uke 25, så kan det være det i uke 29. Jeg hadde sv.skapsdia. i forrige svangerskap, og har man hatt det en gang, er det mye sannsynlig for at man får det igjen. Så denne gangen har jeg målt blodsukkeret selv siden uke 13 og er nå kommet til uke 27 med fine verdier, men nå begynner det å stige, så jeg klarer ikke å regulere det med et sunt kosthold lenger. Regner med å begynne på insulin om noen uker, men vi får se. Skal ha min første glukosebelastning neste uke. Det er jo viktig at vi får god oppfølging! Dette er jo verst for babyen hvis det ikke blir fulgt opp! Vi bør takke for den oppmerksomheten vi får Lykke til alle sammen!
Anonym bruker Skrevet 20. april 2009 #11 Skrevet 20. april 2009 Ingen kan tvinge noen til å ta en slik belastning. Jeg har bmi på 32 og jordmor foreslo at jeg skulle ta den, jeg føler jeg kjenner kroppen min godt og har hatt to fine svangerskap før så jeg sa jeg ikke følte for det. Troerheller ikke det kan være bra for meg eller babyen og kjøre blodsukkeret opp i været på den måten dersom det ikke er veldig nødvendig. Man må selvfølgelig være ærlig med seg selv om man spiser sundt ved et slikt valg, jeg spiser f.eks lite sukker, brød, past, poteter ol som øker blodsukkeret.
Anonym bruker Skrevet 21. april 2009 #12 Skrevet 21. april 2009 Utrolig egoistisk av deg! Det er jo for babyens beste at man tar en slik test. Det er bedre å ha høyt Blod.s. en gang i svangerskapet enn å gå mange uker med det uten å vite det. Og kostholdet ditt er antagelig ikke det beste i.o.m. at du er inne på 90+ ...
Anonym bruker Skrevet 22. april 2009 #13 Skrevet 22. april 2009 Det var da voldsomt da!! Hvorfor jeg er her inne er fordi jeg har syndet tidligere med kostholdet, poenget mitt var jo at jeg ikke følte for å utsette meg eller barnet for denne voldsomme blodsukkersjokket som jeg mener denne testen er og at verken jordmor eller noen andre kan tvinge noen til å ta den. Jeg synes ikke det er egoistisk og ta vare på meg selv og barnet.
Anonym bruker Skrevet 22. april 2009 #14 Skrevet 22. april 2009 selvfølgelig er det ingen som kan tvinge deg til å ta den, men som du selv sier så vil du ta vare på barnet og deg selv så da er det vel lurt å følge retningslinjene for oss som er overvektige? Dessuten så er det mye bedre å ha ta testen 1 gang for å få svar på hvordan bl.sukkeret ditt er. Utrolig synd hvis du faktisk skal være så uheldig å ha sv.dia uten å vite om det. Da utsetter du hvertfall barnet ditt og deg selv for fare.. Håper du tar til fornuft, for begge sin skyld.. :-) Lykke til
Anonym bruker Skrevet 24. april 2009 #15 Skrevet 24. april 2009 Jeg tok en i uke 29 som viste 8,6 etter to timer Måtte ta ny om 4 uker, som jeg enda venter på resultatet fra...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå