Gå til innhold

Lekkasje med brettebleier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på 6 uker og har for det meste brukt tøybleier (brettebleier med ullbukse utenpå). Synes det er relativt enkelt å bruke tøybleier, men har et problem.

Hver gang han bæsjer lekker det helt igjennom, må skifte alle klær. Så jeg lurer på om dere har noe erfaring med mere/mindre lekkasje med forskjellige brettemetoder.

Vi bruker tøybleier hovedsaklig av økonomiske årsaker (selv om det jo er veldig mange andre gode sider ved det), så jeg har ikke lyst til å bruke mange penger på formsydde bleier pga av dette. Det er litt min kjepphest dette med tøybleiene så jeg må bevise overfor mannen min at vi sparer penger på det ;)

Må jo nevne at han bæsjer veldig flytende, det har lekket gjennom papirbleier også, bare ikke like mye. Vil også si at det lekker igjennom med en gang, prøver å skifte så fort som mulig når han bæsjer. En gang rant bæsjen rett ned i fanget mitt. Prøver å feste bleia tett rundt han, men det lekker likevel.

Håper dere har noen tips.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først, hvilken brettemetode bruker du?

Min erfaring er at nøstebarnbretten/trekantbretten lekker mer enn konvoluttbretten.

Her finner du en video med bretteinstruksjon

Vi har nyfødt på 3 uker.

Det hender vi har bæsjelekkasjer med denne, men da er det fordi mannen min ikke har strammet dem godt nok rundt lårene kombinert med megautblåsning av mm-bæsj ;)

Vet at det er mange som synes det er greit med brillebukser utenpå bleiene, men jeg synes det er fiklete, spesielt når de skal av. Brillebukser finner du ganske billig på sparkjøp.

Du kan også prøve å legge en frotteklut i bleien, slik at det blir litt mer stoff for bæsjen å trenge igjennom før den treffer buksen din...

Noen har også god erfaring med fleecepapir i bleien. Fleecepapir får du hos bleieboden.

Angående økonomi så har vi faktisk spart ganske mye penger selv om vi har brukt hovedsaklig lommebleier til de to eldste (har tvillinger på 20 mnd). Slevfølgelig sparer du MEST på å bruke brettiser, men lommebleier og formsydde trenger ikke være kjempedyrt det heller.

Hvis du kan opp og ned på en symaskin, og kan sy rettsøm og sikksakk, så kan du faktisk sy dine egne bleier.

Princess har en håndkleserie som heter Bamboo. Består av 70% bambus, som har høyere abosorpsjonsevne enn bomull. Av et stort håndkle får du ca 2 bleier + noen innlegg. Jeg er veldig fornøyd med mine.

Hvis du melder deg inn på tettinntil.no, og så videre på tøybleieforumet (må gå via brukerpanel- user groups), så ligger det oppskrifter til forskjellige bleier som du kan sy selv.

Skrevet

Jeg bruker konvuluttbretten. Lurte på om jeg skulle prøve trekantbretten (det er de to brettemetodene jeg kjenner, finnes det flere?), men siden du synes det lekker mere så er det kanskje ikke vits.

Men hva er deres erfaringer angående lommebleier, pleier det å lekke mindre?

Jeg pleier å ha ekstra innlegg om natta og han har bæsjet da og det lekket likevel. Er ikke så glad i å ha ekstra innlegg pga av at han får så stor bleierompe og at innleggene er gamle bleier jeg brukte som underlag til storebror og de har blitt vakset så ofte at de er litt stive synes jeg. Men mykere innlegg er nok noe jeg kommer til å investere i om ikke så lenge. Dessuten er ikke problemet at det lekker gjennom, men at det lekker ut på sidene.

Vurderer å ønske meg lommebleier til etterpå-dåpsfesten vi skal ha i Norge, de som synes det er teit gave trenger jo ikke gi det. Siden jeg ikke bor i Norge er det litt vanskelig å få tak i disse håndklene, men kanskje når vi skal dit i mai.

Brukte papirbleier til storebror så dette er litt nytt for meg.

Skrevet

hei

Det lekker mest til åbegynne med. ojeg gikk over til lommeblier fordi det er mindre jobb. syns jeg da.)

de selger billige lommebleier på www. varmoggo.com.

Prisen ligger på rundt 100 lappen pr stk. jeg har kjøpt noen derfra. fornøyd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...