Hepa85 Skrevet 5. april 2009 #1 Skrevet 5. april 2009 Hvor gamle var de, og hvor mye begynte dere med? Hvilken var det dere kjøpte forresten? Noen dere er fornøyd/misfornøyd med? OG hvordan gikk det å begynne med grøt, var det noe magevondt f eks? (hehe, det ble mange spørsmål på en gang gitt)
Gjest Skrevet 5. april 2009 #2 Skrevet 5. april 2009 Jeg har nettopp begynt å gi velling av flaske til snuppa mi på ca 3,5 mnd. Jeg begynte med nestlè sin risgrøt. Har gitt henne kjempetynn velling (2-3 ts på 200ml nan) nå 5 kvelder, å det har gått kjempefint. Ingen magevondt eller noe. I morgen skal jeg prøve med maisgrøten i stedet. Syns risgrøten smaker ganske stygt..., å siden nan er tilsatt omega3 lukter og smaker det jo helt blææ. Syns jeg da. Snuppa spiser med god apetitt Når det har gått noen dager og jeg ser om hun tåler begge grøtene greit som tynn velling skal jeg begynne å lage den litt tykkere. Jeg gir henne flaske på kvelden nå, tenker at jeg etterhvert begynner med ett måltid på formiddagen også, da vil jeg gi henne med skje så hun venner seg til det også. Men jeg aner ikke hvor lenge man må/burde vente med å starte med 2 slike måltid... Forresten så begynte jeg så tidlig pga at hun spiste så sinnsykt mye. (1,5 - 2 liter i døgnet)
Mor Løvehjerte Skrevet 6. april 2009 #3 Skrevet 6. april 2009 Vesla var 4 1/2 måned. Vi begynte med maisgrøt og brukte bare denne helt til hun var 6 mnd. Begynte med en teskje pulver rørt ut i mme. Brukte laaaang tid på å øke. Hun var overhodet ikke plaget med magen, men ga grøten på dagtid til hun var oppe i en full porsjon, med tanke på at evt. magetrøbbel ikke skulle komme på natta. Da hun gikk over på 6-mnd.grøten, brukte vi maisgrøten og blandet i til hun ble vant til den nye smaken (mindre og mindre maisgrøt etterhvert). Lykke til! : )
Hepa85 Skrevet 6. april 2009 Forfatter #4 Skrevet 6. april 2009 Takk for svar, jenter! Har vi ca like gamle jenter vi, happyfreak? Min er også litt over 3 mnd nå Bør jeg kjøpe flasketutter med større/flere hull? Bruker både dr. browns og avent (som vi har tatt i bruk etter at hun klarer å takle at det kommer mye på en gang, var litt voldsomt for henne i begynnelsen). Vil de minste smokkene ha for små hull til at denne vellingen kommer gjennom, eller skjer det først når den ikke er så tynn som i begynnelsen?
Gjest Skrevet 6. april 2009 #5 Skrevet 6. april 2009 Avent har sånne velling-tuter (tror det er 3 forskjellige størrelser på de). Det er ikke hull, men en strek. Jeg mener å ha lest en plass innpå her at dr. browns også har velling-tuter. Foreløpig bruker jeg bare vanlige flasketuter (med 3 hull fra avent), vellingen er jo enda så kjempetynn at hun får det fint til. Men etterhvert som den blir tykkere må jeg vell bytte over til de med strek og ikke hull. Jenta mi er født like før jul i fjor
HegeAE Skrevet 6. april 2009 #6 Skrevet 6. april 2009 Bruker å gje graut med skei frå starten av. Begynte å gje mi graut ved 4 måneder. I begynnelsen var ho plaga ein del med hard mage ja og ein del oppgulp. Så eg kutta ut smaksprøvene nokre dager for å sjå om ho kom seg. Og det gjorde ho. No har eg begynt igjen så smått med graut om kvelden (mais). Ho elsker graut og det er inga problem å gje ho med skei.
Hepa85 Skrevet 7. april 2009 Forfatter #7 Skrevet 7. april 2009 Da får jeg vel kanskje stikke innom babybutikken etter påske en gang og kjøpe nye tuter. Mi er født i romjula =) Er egentlig glad for at hun bare ikke er født på noen av de mest hellige dagene... Selv om det hadde jo gått bra det og
månestråle32 Skrevet 14. april 2009 #8 Skrevet 14. april 2009 Med snuppa våres så begynte vi på 4 mnds dagen hennes, og det har vi gjort med minsten også. Der er vi helt i starten(2. måltid med grøt i dag), men vi velger å gjøre det på samme måte med han. jeg mener at jeg leste om at det er smart å la melk komme fra flaske og grøt være grøt som spises med skje. på en måte ikke blande det, som velling i flaske blir. jeg synes det er logisk og velger å følge det. men det er nå opp tilhver enkelt. Vår erfaring sist med grøten var det at det tar egentlig veldig lang tid før de virkelig begynner å spise grøt i såpass mengder at de blir skikkelig mette. Først av alt synes jeg det er en teknikksak å skulle få dem til å venne seg til å spise med skje som er noe helt annet enn å drikke. det trengs å øve for baby og for den som gir babyen. Vi begynte med maisgrøten til nestle og gjør det igjen. Begynner med 1 teskje grøtpulver den første dagen, 2 den neste og så videre til vi kom opp i en porsjon etter ca 14 dager pluss minus. da hun hadde spist 1 posjon hver kveld i ca 14 dager, så introduserte vi grøt til frokost også. Litt kjappere med den tilvenninga, ca på 1 uke tenker jeg. Så altså fra dag 1 med tilvenning, til en full porsjon, gikk det ca 14 dager, og fra ett til to grøtmåltider per dag, gikk det ca 1,5 mnd(5-6 uker) Den skjea vi fikk best erfaring med helt i starten, var skje fra Fakkelmannen som vi kjøpte på Rema. den er ikke så dyp, ganske flat, og passe myk for de myke gommene til babyen. pluss at størrelsen er veldig fin Anbefaler også å gi litt temperert vann på flaske ved siden av. tror de kan føle at det er litt "tørt" med grøt som ikke glir så lett ned.....
Hepa85 Skrevet 14. april 2009 Forfatter #9 Skrevet 14. april 2009 Takker for utførlig beskrivelse. Jeg er helt med i tankegangen om at det kan være en fordel å gi grøt med skje fra begynnelsen. Tror kanskje vi skal prøve det her! Så venner hun jeg først som sist til å spise med skje
Anonym bruker Skrevet 16. april 2009 #10 Skrevet 16. april 2009 Du kan bare klippe av en liten liten bit av flaske-sutten i tuppen om det skulle bli missnøye fordi maten ikke kommer...
Anonym bruker Skrevet 17. april 2009 #11 Skrevet 17. april 2009 Vi begynte rett på grøt rundt 4 mnd. Startet smaksprøver av nestle sin maisgrøt. Vi er nå oppe i 2 grøtmåltider om dagen (5 mnd gammel baby), og det har gått kjempefint. Ikke magevondt eller forstyrret søvn. Nå spiser babyen: 200-230 ml mme til frokost 1 porsjon grøt + ca 150 ml mme til lunsj 200-230 ml mme til middag 1 porsjon grøt + ca 150 ml mme til kvelds Vi har tenkt å introdusere litt frukt med frokosten snart. Er det noen som har forslag på hvilken frukt det er lurt å begynne med??
HeidiM22 Skrevet 17. april 2009 #12 Skrevet 17. april 2009 Prøv med banan! Knerten min elsker banan. Også har både nestle og hipp most frukt som er kjempefine!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå