Gå til innhold

Hva menes med ammetåke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe...det er når du blir helt fjern, glemsk og tullete i hodet, p.g.a amming og slitenhet. Har opplevd den jeg iallefall..

Gjest yrild
Skrevet

Det er nfeks. når noen spør deg: Har dere hatt en hyggelig helg? Og du ikke aner hva du gjorde i går (husket ingenting!!! Tok tre timer med grubling før hukommelsen startet opp igjen).

Jeg vet ikke med dere andre, men jeg tror det har mer med for lite søvn, evt jernmangel og væskemangel enn direkte med amming å gjøre!?

Skrevet

Helt enig!! Lider av tåke til de grader, selv om jeg ikke ammer :(

Skrevet

Jeg har alltid også sagt at ammetåke er minst like mye pga lite og avbrutt søvn som pga hormoner. Jeg sov dårlig i mitt første svangerskap (i andre også, men da var det mye pga av gutten) og hadde "ammetåke" hele svangerskapet. Føler ofte at jeg har hatt konstant ammetåke de siste 3 årene.

Typisk eksempel på ammetåke:

går inn på kjøkkenet og slår på vannkokeren fordi jeg skal ha en kopp te eller skylle smokken. Går så inn på stua og setter meg i sofaen. Begynner å lure på hvilken rar suse-lyd det er jeg hører for jeg har GLEMT at jeg har skrudd på vannkokeren....dette har skjedd flere ganger.

Skrevet

Jeg trodde ikke jeg hadde ammetåke, før jeg et par uker etter fødselen stod og skulle til å stappe linsene i øret...

Dessuten har jeg blitt episk dårlig på å huske avtaler, bursdager og alt mulig annet. Enda jeg vanligvis er en vandrende almanakk som aldri trenger å skrive opp noe sånt.

Tror nok det skyldes en kombinasjon av dårlig/lite søvn, at man jamt over er helt oppslukt i det lille vesenet og har farlig lite kapasitet til å tenke på stort annet en bæsjebleier og pupp, litt laber ernæring (jeg kan i alle fall ikke se for meg en nybakt mamma som har tid til å få i seg den næringa hun egentlig trenger), samt at hodet driver og omstiller seg til tilværelsen med en ny skapning i familien. Kan forstå at den stakkars hjernen ikke alltid henger med i svingene, jeg :)

Skrevet

Man kan fint ha ammetåke uten å amme :-) Er nok som Roheryn sier - dårlig komb av lite søvn, oppslukt i baby, omstilling fra ikke barn, plutselig barn etc etc.

Skrevet

Man havner liksom i sin egen lille verden og gjør akkurat det man kommer på der og da. Men har nok mye med søvnmangel å gjøre. Vi har hatt nattavvenning i natt og mannen min har allerede begynt med ammetåka (det er han som har vært oppe i hele natt med lille nurket). Han tilbydde meg nettopp et glass brus - tok 20 min før jeg fikk det etter å ha etterlyst det. Og plutselig var det masse fresing på kjøkkenet - han hadde satt på steikepanna og hatt smør i - og kom på det i det han hørte lyden og sprang til kjøkkenet:)

Jeg glemmer navn, har glemt navnet på utdannelsen min, kjører fra A til B og først når jeg kommer fram går det opp for meg at jeg har kjørt hele stykket, husker ikke hva man har gjort i det siste selv om man gjøre et iherdig forsøk på å huske, glemmer igjen ting og tang rundt omkring osv:)

Skrevet

Det burde nok egentlig hett 'mammatåke', for selv om det gir seg litt når søvn blir bedre og skuldrene senker seg, tror jeg det først og fremst handler om at fokuset forandrer seg så totalt - før levde vi bare for oss selv, nå har vi en helt ny livsmisjon; å få ungene trygt gjennom tilværelsen! Den oppgaven tar jo ingen ende, så tror nok mammatåka har kommet for å bli. Får heller ta konsekvensene og gå til innkjøp av 6. sans, husketavle og post-it-blokker + en penn i hver veske. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...