Gå til innhold

Anbefalte innlegg

hei

ser at de som har diabetes og er gravide ofte går til sjekk. hva gjør dere på de kontrollene?? måler blodsukkeret? tar ultralyd?

jeg er gravid og har diabetes, går til kontroll 1 gang i uken, men det er fordi jeg har 7 aborter bak meg, vi snakker ikke om blodsukkeret mitt.

anbefaler dere at jeg går til legen og sjekker det ofte??

kanskje dumt spm men, ikke så lenge siden jeg fikk beskjed om at jeg har diabetes så vet ikke så mye enda :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139916119-gravid-og-diabetes/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei :)

Jeg gikk til kontroll på sykehuset med 2-4 ukers mellomrom. Der ble det tatt urinprøve, blodtrykk, pratet med indremedisiner(hba1c ble tatt en gang i mnd) og det ble tatt ultralyd. Grunnen til at vi diabetikere blir fulgt ekstra godt opp er pga at vi som diabetikere er utsatt for å få litt store barn. Dette pga blodsukkeret. Dersom en går med høyt blodsukker vokser ungen mer enn normalt.

Selv hadde jeg aldri problemer med blodsukkeret mitt. Hba1c lå på 5,5 , 4,7 , 4,6 , 5,1. Da jeg fødte sønnen min for 3 uker siden veide han 3520g :) Helt perfekt. Han ble estimert til 3700g 4 dager før jeg fødte! Så han var ikke så stor som de hadde trodd :)

Ønsker deg masse lykke til i svangerskapet :)

tusen takk for svar :)

når begynte du med de kontrollene da?

jeg er 7+4 i dag..

da skal jeg nevne det for legen når jeg skal dit neste uke og høre om jeg ikke skal få sånne kontroller jeg å :)

tusen takk :)

håper det går bra denne gangen :)

Annonse

Hei!

Jeg ble fulgt opp hver andre uke i starten av mitt første svangerskapet og så etterhvert hver uke. Nå er jeg bare i uke 7, men skal dit allerede neste uke. Synes det er bra med tett oppfølging, og var veldig fornøyd forrige gang. Er det ditt første barn? Hvor langt er du på vei?

Sist gang hadde jeg et supert svangeskap. Er spent på dette. Skjedde litt fortere en njeg hadde tenkt, så HbA1c var 8,0, men den går fort ned med litt innsats :o)

Lykke til!

Huff, dette var trist :( Vanskelig å vite eksakt hvorfor det ikke gikk denne gangen, mye som skjer i de første ukene.

Legene anbefaler at man planlegger en graviditet når man har diabetes (type 1 eller 2), dette for at blodsukkeret skal være tilnærmet så normalt som mulig, også før en eventuell graviditet. Dette for å minske sjansene for misdannelser.

Legger ved en link til Norges Diabetesforbund om diabetes og svangerskap: http://www.diabetes.no/Diabetes+og+svangerskap.9UFRvKWA.ips

Å vite din hba1c er en god start med tanke på videre forsøk. Det kan også være en hjelp i starten å skrive ned alt du spiser og tar av insulin, da vil du raskt se et mønster og vite hvor du evt trenger å justere på doseringene.

Lykke til og ikke gi opp :)

Oj, så trist.

Jeg har også diabetes, og er nå 10+4. Har fått beskjed om å holde blodsukkeret under 7 (stort sett), og at jeg må begynne med hurtigvirkende insulin når jeg ikke lengre klarer å gjøre dette bare med kost. Jeg hadde første kontroll i uke 6, etter dette oppfølging hver 14. dag. Det er visstnok særlig viktig å ha kontroll på blodsukkeret de første 12 ukene, fordi det er så mye som dannes da, har jeg forstått. Men det er ingen som har sagt noe rett ut om hva som kan skje dersom blodsukkeret er for høyt.

Hvis blodsukkeret er for høyt under graviditeten, kan barnet bli stort, dette er fordi at fostret får i seg for mye sukker, pga at ditt blodsukkernivå er for høyt. (fostret tar jo næring fra deg)

Det er også større sjanse for at Fostret har en hjertefeil hos mødre med diabetes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...