Gå til innhold

Benytt privatklinikker utenlands til fødsel

Anbefalte innlegg

Hvorfor ikke bare benytte privatklinikk utenlands til ( KS -fødsel istede for å nærmest bli tvunget til vaginal fødsel og utsatt for nedverdigende og angst forsterkende behandling på off . sykehus som ikke ønsker å hjelpe folk med fødselsangst egentlig - men mest spare budsjettet sitt ?

Er det virkelig verd å utsette seg for et mareritt og nedverdigende ufin behandling under graviditeten og få ødelagt svangerskapet med bekymringer og angst - kunn for å spare 100 000 kr ? Det syns ikke jeg i hvertfall .

Takk og pris at det finnes privatklinikker som utfører ks for en ok sum - noe alle folk kan ta seg råd til - om de prioriterer det faktisk .

Er det virkelig verd det - kunn for å spare noen kr - som en uansett lett sløser vekk på andre ting ... bare spør dere ? Jeg orker i hvertfall ikke .

Skal ha det flott og ikke bekymre meg unødvendig - og bestemme selv min egen skjebne så langt det lar seg gjøre . Syns kvinner som lar seg presse til ufrivillig fødsel er svake og lite handlekraftige og bestemte ! Dere bestemmer selv jenter ! Til slutt uansett .

Til andre ting er gratis sykehus bra å ha .Men ikke til fødsel .Det er jo litt spesielt da og ikke hver dag akkurat man setter ny verdensborger til verden ...

Fortsetter under...

For det første - sykehus er IKKE gratis! Vi betaler i bøtter og spann av vår inntekt for denne "goden".

Og for det andre - mener du virkelig at du utsettes for nedverdigende behandling? Tror du virkelig ikke at de aller fleste (vet det finnes unntak) jordmødre feks ønsker det beste for deg og barnet? Og jeg tror faktisk de aller fleste er godt skolert i det med fødselsangst, og vet hva det innebærer.

Er faktisk ikke "bare" kostnader som gjør at de er tilbakeholdne med KS. Det er risiko for deg og barnet også...

Og for det tredje - det er ikke et svakhetstegn å gå med på vaginal fødsel selv om en har angst for det. Man kan få en flott opplevelse ut av det. Synes du undervurderer kvinner ved å kalle dem svake og lite handlekraftige!

Er ikke alle som ser på reise til utlandet som et alternativ av ulike årsaker.

Når voksne folk har bestemt seg for at de skal ha KS og det er eneste alternativ de går med på - er det ufint og respektløst å forsøke å tvinge igjennom vaginal fødsel likevell .

Blir neppe noen flott opplevelse når de bruker så mye tvang , manipulering - ja ren overtallelse .....Hva godt kommer ut av det ? Ingenting . Heller psykiske traumer i ettertid og aversjon mot flere graviditeter .Mange orker ikke bli gravide på nytt - siden de vet de ikke får den behandlingen de ønsker eller trenger.Men blir tvunget til nok en risikabel vaginal forløsning .Vaginal fødsel er også høye risikoer ved - det er fakta ! I dag er det liten risiko å ta KS - ikke høyere risikoer enn ved vanlig fødsel . Pluss en slipper " ødelagt fødselskanal " og sexliv i ettertid .Evt reoprasjon på vagina , som mange desverre må foreta pga skader - og DET er like fult en risikabel oprasjon det også . Pluss vaginal fødsel gir flere permanente skader . Kontra KS som gir midlertidige problemer . Men skjelden permanente plagsomme fysiske problemer i hverdagen .

Om jeg ender opp steril etter første KS - er ok for meg og tatt med i risiko vurderingen .Er såpass gammel nå så har ikke behov eller ønske om mange barn likevell .Den lille risiko tar jeg .Tror mange er ubestemt - og ikke aner hva de vil egentlig .Sikkert derfor de er så lett å overtale ..

klart en vaginal fødsel ikke er behagelig, men i de fleste tilfeller en fantastisk flott og utrulig sterk opplevelse.

man kommer i kontakt med krefter som man ikke visste man var i besittelse av, og det å få til å sette et nytt menneske til verden er noe av det største man kan oppleve som kvinne.

synes at kvinner skal få velge selv, og at det er ingen skam med ks, men ikke døm kvinner som modig møter de sterke erfaringene som på godt og vondt følger med en vaginal fødsel.

stå på alle fødekvinner!

• 1 måned senere...

til HI :du har lov å være redd, og for deg er sikkert KS det beste dersom du har bestemt deg for det, men uansett hvor mye du argumenterer for KS er faktisk vaginal fødsel det som er naturlig og skjeden blir ikke ødelagt i det hele tatt. jeg er sjeleglad at de på sykehuset "overtalte" meg til å prøve vaginal fødsel, jeg...viss jeg hadde tatt KS hadde jeg nok ikke turt noe annet med de andre barna heller. jeg hadde epidural med førstemann (hadde sterk fødselsangst) og det gikk helt fint.

andremann kom også vaginalt men uten smertestillende denne gangen.(med andremann hadde jeg ikke snev av fødselsangst, da hadde jeg jo vært gjennom det før)

det er lov å være redd men du kan ikke innbille meg iallefall at KS er "bedre" enn vaginal fødsel i alle tilfeller. vi er tross alt født med FØDSELSkanal , så noe må den jo brukes til .

Annonse

Til forrige anonyme: Det er ikke alle som har en FØDSELSKANAL som faktisk klarer å føde ungen. Som meg ved forrige fødsel, dessverre, ergo det sørgelige faktum at jeg frekventerer dette forumet. Jeg skulle gitt mye for å ha hatt en komplikasjonsfri, fin fødsel bak meg, slik at jeg kunne sett fram til neste vaginale fødsel med glede og forventning! Men forøvrig er jeg enig i at ks selvsagt ikke er det riktige i alle tilfeller - men det ER riktig at man skal få planlagt ks hvis man rett og slett ikke makter å føde vaginalt pga angst. Fødselsangst er en diagnose, ikke noe man finner på fordi man er "too posh to push".

Og HI: Nettopp fordi fødselsangst er en diagnose burde man ikke være nødt til å dra til utlandet og betale 100 000kr for et privat ks. Det er forøvrig *ikke* alle som har råd til det, og har man det, betyr ikke det at man er sterkere og mer handlekraftig enn de som ikke har det. Vi skal være glade vi har for våre gratis sykehus, det er *mange* fødende i verden som ikke har den luksusen! Dessuten er det fritt sykehusvalg - møter jeg en ufølsom drage av en fødselslege når det blir min tur, drar jeg til neste sykehus, hvor jeg forhåpentligvis da blir møtt med mer forståelse og medmenneskelighet.

jeg har full forståelse for at KS er det beste for noen jeg!

jeg skrev mitt innlegg pga at det hørtes ut som om HI mente at KS er det beste og rette for alle som er redde for å føde uansett...det trenger ikke være det..og jeg vet da godt hva fødselsangst er ...hadde ifølge min lege "ekstrem fødselsangst" så jeg vet hva jeg snakker om! ble tvunget av lege til å ta beroligende tabletter av frykt for at barnet i magen skulle skades av den store mengden stresshormoner som finnes i kroppen ved sterk angst.

det er da helt iorden at du trenger KS, jeg synes bare at HI nermest "promoterte" KS som noe mer naturlig og greiere enn fødsel og sånn trenger det ikke være.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...