Gå til innhold

Dere som har tatt keisersnitt- se hit litt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tok haste snitt den 10 mars og såret har grodd veldig fint. Men nå i det siste (har vel egentlig hatt det hele tiden) så har jeg fortsatt vondt på ene siden av snittet- noen cm overfor selve snittet. Det er også litt hardt under der det gjør vondt.

Jeg tenker at det kanskje er et av lagene under som ligger der- men er det vanlig å ha vondt så lang tid etterpå? Har gått litt tur i det siste, og det har kanskje blitt littegrann verre da. Men bærer ikke mer enn babyen og de på sykehuset sa det var helt ok å gå tur.

Erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tok planlagt keisersnitt i August, det tok nokså mange uker (husker ikke helt hvor mange, men mer enn 6) før såret var helt godt. Jeg opplevde også smerter i den ene siden spesielt, og ekstra mye når jeg gikk tur. Nå 7,5 mnd etter er det helt godt igjen. Det er jo et stort operasjonssår , og flere lag som er sydd, som du også skriver, så det er vel egentlig naturlig at det kan ta litt tid.

Skrevet

Det kan være at det ligger litt væske der det er hardt. Vær obs hvis såret begynner å åpne seg, eller hvis du får infeksjonstegn, som at såret blir rødt/varmt, du får feber el.l. Jeg skal spare deg for min historie, men kontakt lege hvis du opplever slike tegn.

Høyst sannsynlig ordner det seg fint av seg selv. Ta livet veldig rolig noen uker - forsiktig med å trille i bratte bakker, gjennom snø osv. Tror det er helt vanlig at såret er vondt i flere måneder etter operasjonen. God bedring! :)

Skrevet

Takk for svar dere(: Godt å høre det kan ta litt tid- da er nok alt helt normalt her.

Jeg har hatt en infeksjon etter fødselen. Fikk høy feber og hadde skyhøy crp. Legen var litt usikker hvor det stammet fra, men kom vel fram til at det var luftveisinfeksjon. Ifm dette gikk jeg på antibiotika og har fulgt med crp'n hos legen. Om det skulle være en infeksjon i såret da skulle vel den antibiotikaen ta knekken på den også? Er helt feberfri nå og crp er på tur nedover.

Skrevet

jeg hadde også en "klump" helt på ytterpunktet av snittet mitt. Og jeg hadde DRITVONDT i flere uker:/ Men nå er jeg helt fin;) Kan klatre over gjerder og i trær om jeg vil:p Jeg brukte mye tid på å bli komfortabel med å bevege meg igjen fordi jeg hadde så stor frykt for å revne o.l etter KS, men etterhvert som ubehaget ved bevegelse ble borte turte jeg mer, og jeg var fin rundt 3 mnd etter fødsel. Nå 9 mnd etter kan jeg ikke merke at jeg har tatt KS engang, med unntak av arret mitt da:p

Det er helt vanlig å få ubehag, og jeg syns det var verst på ytterkantene av snittet. Ikke løft tungt, ingen brå bevegelser og lite vridning på overkroppen, så blir det bra snart:)

Lykke til:)

Skrevet

Jeg tok ks for seks mnd siden. Jeg har aldri hatt problemer med infeksjon i såret, det har grodd kjempefint. Jeg er enda øm over snittet i bukmusklene, som nå ligger et par-tre cm lenger opp enn arret i huden. Det gjør ikke direkte vondt, men jeg kjenner jeg er øm når jeg kjenner på området. Jeg er i kjempefin form ellers.

Det er nok helt vanlig at det gjør litt vondt fremdeles, men du bør ta kontakt med lege hvis du synes det gjør "unormalt" vondt. Jeg ville tro det bare er bra å gå tur hver dag, men du bør kanskje unngå lange oppover- og nedoverbakker med barnevogna, da bruker du magemusklene endel? Tror du det kan ha noe med saken å gjøre?

Skrevet

Jeg hadde haste KS. Hadde akkurat som du beskriver. Smerten på den ene siden gikk over etter ca 4-5 uker og det harde gikk over etter ca 2 mnd for min del :-) Var visst vanlig iflg. legen min

Gjest Bjørnen Collargol
Skrevet

JEg tok planlagt ks. Er egentlig fortsatt ikke helt bra. Dersom jeg har ei bukse på meg som strammer er det fortsatt ømt.

Men husker at jeg også hadde vondt sånn som du beskriver og kultendenser. Gikk over etter hvert, men husker ikke helt hvor lenge.

Er du bekymret så ta deg en tur til legen og få det sjekket!

Skrevet

Ja det er nok bare å smøre seg med tålmodighet..! Vil jo gjerne være i superform så fort som mulig, men jeg skjønner jeg må bare ta tiden til hjelp.

Tror nok det har blitt litt værre etter jeg ble frisk etter infeksjonen og begynte å gå litt. Har en lang oppoverbakke like ved huset, og merker det ekstra da. Bør nok gi det litt mer tid ja(:

Skrevet

Det er viktig å gi seg selv tid, du har vært gjennom en stor påkjenning. Man ønsker liksom å være i tipp topp form med en gang, men av og til vil hodet mer enn kroppen klarer... Knerten ble døpt da han var såvidt over to mnd, og jeg var sikker på at jeg var i god, gammel form igjen. Jeg ble HELT utslitt av alle forberedelsene, og måtte til slutt la moren til ta over showet. Jeg var nok ikke fullt så sprek som jeg trodde...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...