Gå til innhold

Dere som skulket gym, er dere fremdeles puslete i voksen alder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

1. Jeg hatet gym, fordi vi hadde en mannlig lærer som (på ungdomsskolen) kom inn i dusjen for å sjekke at vi ble ferdige.. Og vi hadde mange gutter i klassen som "klodde" på jentene og snek i garderoben.

På videregående hadde vi en merkelig lærer som satte karakter i f.eks volleyball ved å sjekke dine ferdigheter, ekkelt for de som ikke var så flinke.

2. Kunne godt tenkt meg gym uten gutter innimellom. Har alltid likt styrketrening bedre enn ballspill ol. Kommer nok litt an på at jeg kun hadde ansvaret for meg selv og ikke et lag. Aldri hatt noe balltalent!

Når jeg tenker meg godt om, kom mitt hat for ski og ballspill på samme tid som min stefar tvang meg til å ha "sunne" interesser (var 9 da han skulle ordne opp i livet mitt)

Måtte spille håndball og gå skirenn av alt i verden, jeg var ikke god. Fikk ikke danse slik jeg ønsket, da de måtte kjøre meg dit..

Tror nok foreldrenes holdninger til å fremme barns interesser også har mye å si.. at man får drive med det man virkelig ønsker og trives med..

Skrevet

Gym var gøy så lenge det var lek og moro. Fra 4. klasse til ut videregående hadde jeg derimot kun gymlærere som favoriserte de som var flinke i idrett, og vi hadde stort sett to hovedaktiviteter, ballspill eller jogging. Jeg har aldri vært flink i ballspill og hater løping, så var verken flink eller syntes det var noe gøy... og å bli plassert sammen med mobbeofferet i klassen ved enhver anledning som læreren syntes passet gjorde heller ikke underverker for gleden over å delta.

Dessuten er det veldig sikkert at mange gymlærere i vår tid ikke satte karakter på "evnen til forbedring" i hvert fall... men kan jo bare håpe for dagens ungdom at det har endret seg. Ikke i noe fag har jeg møtt så mange elendige lærere som i gym. Jeg reddet karakteren min i gym på videregående pga. en skade som gjorde at jeg fikk drive med alternative aktiviteter (=mindre belastning på bein), slik at læreren så at jeg ikke var så usportslig som det virket i timene med løping og ballspill. Jeg trener jevnlig i dag.

Skrevet

1. Jeg hatet gym fordi jeg alltid ble valgt sist, eller ikke ble valgt i det hele tatt. Klassen min var ekstremt god i ballidrett. Flere har vært på landslagsnivå i ulike ballidretter. Jeg var dårligst. Læreren vår var trener innen ballidrett, og la stor vekt på det. Resultat: Jeg stod igjen til sist, Skulle vi være to sammen, måtte jeg ofte være sammen med læreren. Dette var i barne- og ungdomsskolen.

Da jeg kom på vgs. hadde jeg svært dårlig selvtillit i faget. Stor var derfor overraskelsen da det viste seg at jeg var rundt gjennomsnittet. Lærer på vgs. styrte hvem som skulle være på lag, spille sammen etc. Det ble større variasjon i idrettsgrenene. Jeg trivdes derfor litt bedre, men pga. de vonde minnene, ble det aldri noe favorittfag.

I dag ser jeg sporty ut. Jeg er relativt god i individuell utholdenhetsidrett, og folk med erfaring på feltet sier at jeg kunne blitt svært god om jeg hadde trent.

2. Finn ut hva de ulike elevene liker. Varier sportsgrenene. Styr lag, og andre ting der elevene skal være sammen. (Kanskje litt vanskelig på vgs., men bør i hvert fall gjøres i barne og ungdomsskole.

Skrevet

KJENNER JEG FAKTISK BLIR GANSKE PROVOSERT OVER NOEN AV SVARENE DINE HER HI...

DET Å KALLE ET MOBBE OFFER FOR SVAK ER FORKASTELIG! DU ANER INGENTING OM HVA JEG HAR STÅTT OPPREIST IGJENNOM, OG HVOR MYE JEG HAR TÅLT. JEG SLITER FREMDELES ETTER 11 ÅR MED Å LEGGE BAK MEG DET SOM SKJEDDE I DE 12 ÅRENE JEG GIKK PÅ SKOLE.. JEG HAR FÅ GODE MINNER FRA DEN TIDEN..

NEI SKAM DEG HI! HÅPER MINE BARN ALDRI MØTER PÅ EN LÆRER SOMDEG!

NN 19.11

Skrevet

Du tar det personlig skjønner jeg...........

Jeg hadde jo til hensikt å provosere...ikke alt jeg står for, men det er nå så....

Hvem er det som blir mobbet da? Er det helt tilfeldig. Er det ikke naturlig for slemme barn og plukke ut de de føler er "svake"?

HI

Skrevet

Hm....ser de fleste synes det var bedre forhold på videregående enn på barneskolen. Kanskje flere fagulærte på barneskolen?

HI

Skrevet

Selv gjør jeg av og til feil ang. karakter. Elevene klager og jeg endrer karakteren hvis de har argumenter jeg har oversett i karaktersettingen.

Dessuten telles kun standpunktkarakterer i kroppsøving

HI

Skrevet

Jeg hata og skulka gym pga måten det ble lagt opp på. Helt fantastisk dårlig, og kun etter "gym-essenes jeg bare elsker dette her altså, og kunne gjort det hele dagen" stil. DÅRLIGE GYMLÆRERE som ikke ser forskjell på folk og som behandler de "svake", sjenerte og blyge som verdens undergang og rett og slett ydmyker dem.

Nå som voksen er jeg utholdende, sterk, har mye energi og glede :)

Skrevet

nå overdriver du........dette var jo bare første terminkarakter av 6.

Synes ikke det er å bli tråkket ned i søla uten å ha mulkighet til å komme seg ut.....

HI

Skrevet

Skjønner godt du følte deg utafor hvis du var veldig tykk. Det er nok også derfor du synes det er ubehagelig å dusje med andre.

HI

Skrevet

På videregående møtte jeg en helt annen respekt for meg som individ. Jeg behøvde ikke gjøre ting for jeg måtte, selv om jeg syntes det var forferdelig. Det hele ble mere lyst betont, det var også mere individuell trening. Selv tok jeg gym som privatist, etter å ha fått mange dårlige karakterer i gym hoppet jeg av. Det er umulig å klage når det bare blir påstand mot påstand. Jeg hadde 3 i gym og fikk 6 som privatist. Noe som gjorde at jeg kom inn på det studiet jeg ville og i dag er en veltilpasset voksen. Hadde jeg fortsatt med gym, ville jeg ha ødlagt min fremtidige karriere.

Skrevet

Kjære HI

Det er mobbere som er "svake", for å føle seg bra må de trykke andre ned. Det vil jeg kalle en svakhet, eller personlighetsbrist om du vil.

Jeg er pedagog og kjenner til hvordan barn er sammen. Det finnes mange grunner til at mobbing oppstår, men om jeg skal kategorisere så kan en dele det i to unyanserte grupper. 1. De som mobbes fordi de er annerledes og 2. De som mobbes fordi andre trenger noen å mobbe. Det kan altså være helt tilfeldig.

Jeg har aldri blitt systematisk mobbet, men jeg hatet likevel gym. Jeg har dårlig grovmototrikk, på tross av at jeg har lekt i skogen hele barndommen. Senere har jeg fått en diagnose som forklarer dette, men da visste jeg ikke det. Selv om jeg var tjukk og "god", så var ikke dusjing med de andre jentene et problem for meg. Det var å prestere foran andre når jeg visste at jeg ikke hadde de fysiske forutsetningene. Jeg husker at jeg som femteklassing brøt sammen fordi hele den snille, gode klassen min heiet på meg da jeg skulle prøve å treffe basketkurven. Jeg visste at jeg ikke hadde sjangs, og det tror jeg faktisk ikke var negativ innstilling.

Mitt anstrengte forhold til gym begynte på ungdomsskolen, da hadde jeg flyttet fra en bygd til en by. Da var det plutselig krav man skulle fylle, men jeg hadde ikke fått oppfølgingen jeg trengte. Hos oss skulle en for eksempel crawle 1000 meter i svømming. Ingen hadde tatt seg bryet med å lære meg å crawle, og det fikk vi ingen veiledning i da heller. Jeg fikk også kultursjokk, for miljøet i klassen jeg kom fra var veldig bra, mens her var det dog eat dog hele veien. Når gymlæreren proklamerte at vi jentene måtte begynne med situps om de slappe magene våre skulle klare å gjennomføre et svangerskap (har ikke sixpack i dag heller, men svangerskap har jeg gjennomført med glans), og gjorde andre elevers resultat avhengig av min prestasjon, begynte jeg å skulke.

Jeg er ikke svak, jeg er sterk men empatisk noe som gjør meg veldig flinki jobben min. De "sterke" elevene fra ungdomsskolen er tapere alle sammen, så jeg tror nok de prøvde å kompensere for noe ja.

Skrevet

visst pokker tar jeg det personlig!! jeg ble mobbet fordi jeg var tykk.. er det å slite med vekten å være svak????

Skrevet

Du har fått reaksjonene du håper på her, HI!

Håper du har blitt "klokere".

Det er mange måter vi er skrudd sammen på, men uttrykket "kropp og sjel" sier vel mye om at alt må henge sammen.

Mine erfaringer sier meg at det meste handler om gymlæreren. Til sammen i min skoletid har jeg hatt tilsammen 9 stk av dem og har ikke problemer med å plukke ut de gode fremfor de dårlige lærerne.

Best husker jeg selvfølgelig gymlæreren som nektet meg å gå opp av svømmebassenget før jeg hadde dukket helt under. Sto i bassenget alene i en alder av 8 1/2 mens resten av klassen hadde fått lov til å gå i dusjen. Han var helt vill i blikket, og jeg var vetteskremt og kald.

Han deler førsteplassen med en lærer som fysisk dro meg over et hinder for "alle skulle over". Det resulterte i brannsår på innersiden av begge beina mine pga friksjon.

Det finnes mange måter å føle seg svak på, og lærerne som har hatt behov for å demonstrere makt på denne måten ovenfor barn er desidert de svakeske av dem alle.

Skrevet

Da er det jo din jobb å lage en trygg atmosfære som gjør at man ikke er redd for å feile. Hva med å dele klassen inn i to noen ganger? Så kan man øve på helt konkrete ting uforstyrret og sammen med andre som er i samme båt. Latter er en fin måte å få ting til å bli mindre skummelt.

De elevene du snakker om her, er elever som gjennom en årrekke har utviklet aversjon gjennom negative assosiasjonsdannelse. Det skal mer til en en fem minutters samtale og en klapp på ryggen for at man skal få et positivt forhold til gymfaget. Du er nødt til å ta fatt på den lange veien hvor du bygger opp et positivt assosiasjonsforhold.

Dette er barn. Du kan ikke forvente at de skal være i stand til å reflektere over dette på en voksen måte og ha de metakognitive evnene som skal til for å forstå hvorfor de har de følelsene de har og hva de skal gjøre med det.

Fjern de faktorene som er med på å lage et dårlig forhold til gym, og la dem se hvorfor DU liker faget.

Skrevet

Tror kanskje HI burde lese en den studier på akkurat dette med mobbing, og hvem som mobbes, siden hun tydeligvis ilegger ofrene mye skyld selv. Du finner mye om dette i psykologisk litteratur HI. Og nei- i de fleste tilfeller skjer mobbing med en tilfeldig person som i utgangspunktet ikke er svak, men som utmerker seg ved en eller to uheldige hendelser/ kommentarer som er upolupære som gjør at mobbing starter.

Det er lærerenes ansvar å ta tak i dette! Studier har også vist at mange mobbere ofte er sosiale, populære og favoritter hos lærerne- og kommentarer i timen er av en slik art at de får alle til å le- ofte inkludert læreren. Kommentarer kan også være såpass vage, som f.eks. "de som har xx-sko er jammen teite", mens offeret naturligvis forstår at han/hun som er den eneste der med slike sko, er den som da er teit.

Utenom klassesituasjoner er denne mobbingen ofte enda tydeligere.

Hilsen ei som aldri har blitt mobbet selv, og er glad for det når hun ser holdningene til mobbing som fins..

Skrevet

Jeg var generelt sett veldig skoleflink og hadde god selvtillit. Men gym mestret jeg ikke. Var ELENDIG til å kaste ball, hadde dritdårlig kondis osv.. Jeg hadde lange, tynne bein, så høydehopp var jeg ganske flink til, bare "sakset" meg over bommen.

I friminuttene ble jeg valgt nest-nest-sist, hver eneste gang. Det var ingenting annet å ta seg til, annet enn å være for seg selv. Det prøvde jeg en gang, men syntes det ble for ille. Så den ydmykelsen måtte jeg gjennomgå hvert bidige friminutt i flere år.

På ungdomsskolen slet jeg skikkelig med svømming, var ganske redd for å stupe og sånn. Husker veldig godt at alle holdt på å le seg i hjel, da jeg landet på magen.

Det jeg reagerte mest på i gymmen, var at alle skulle lines opp, og SE på den som hadde sin tur. Da var det jo lekende lett å se hvem som var looseren.

Jeg er ganske sta og arrogant, så min reaksjon på dette var HAT. Jeg HATET all idrett av hele mitt inderlige hjerte. Den dag i dag blir jeg oppriktig provosert over folk som jogger rundt i teite trikoter. Jeg har medlemskort på Elixia, så har på en måte kapitulert litt. Er der dessverre langt fra ofte nok, da.

Synes den norske skolen fokuserte fryktelig mye på idrett, det var MYE mindre fokus på musikk og kunst, og det var noe av det jeg elsket mest av alt. Musikk var avgangsfag i sjuende, hvorfor i huleste??

Hvis jeg hadde vært gymlærer, ville jeg inkorporert følgende prinsipper:

- Mindre konkurranse

- Mer dans og lek

- Mer humor, ikke ta dere selv så høytidelig

- Mer idrettsmoral: lære å samarbeide, samspille, osv..

jepp, det var det...phew. Long time coming, I guess..

Skrevet

Samme anonym som over. Glemte å svare på tilstanden i dag. Har fryktelig dårlig kondis og lite muskler, men elsker å danse, så jeg er grasiøs og ganske myk. Er velsignet med høy forbrenning, så feit blir jeg nok ikke med det første.

Men skal innrømme at jeg begynner å kjenne resultatene andre steder på kroppen; rygg og hofter feks. Og det liker jeg ikke, derfor har jeg faktisk som mål å bli mer trent.

Men det krever mye mot å troppe opp på Elixia, der de står med veltrente, brune kroppene sine, ikledd perfekte antrekk. Men har bestemt meg for å drite i dem. Og det gjør jeg faktisk. Snart!

Skrevet

Jeg forstår ikke helt hvordan HI definerer gruppen "svake mennesker" og hvordan han mener at "svake mennesker" skal kunne bli sterke? Eller mener han at de "svake" er dømt til å være dårlige i gym, så derfor trenger man ikke å tilrettelegge for de?

Kan man noe for at man er "svak" når man er barn?

Skrevet

oi...nå er debatter her fulstendig på villspor.

De fleste som skulker gym er og har ikke blitt mobbet.

Og alle uansett grunn får den tilpassningen som skal til.

HI

Skrevet

Flott!!!! ....for det er fryktlig irriterende når folk lar være å gjøre bra ting fordi de er redd for hva andre skal synes....grrrr!!!

Lykke til med treningen

HI

Skrevet

Punktene dine på slutten er nettopp det jeg jobber mot.....derfor er det kjedelig når ikke alle vil møte eller tørr og bli med......sikkert pga tidligere erfaringer eller fordi de er "bedagelig" anlagt.

HI

Skrevet

Er du gymlærer? Du staver en del feil. Tenk om jeg skulle si at alle som ikke kan stave er svake mennesker. Tilpassningen er med en s.

Tror ikke du har kommet deg gjennom lærerskolen, jeg. Du er en av de som hadde en plass du hevder deg og det var fysisk aktivitet. Ellers er du ganske "far out". Pedagogikken og rettskrivningen har du ikke fått med deg!

Skrevet

Nei jeg har aldri vært flink i norsk. Du skal bare mobbe meg for det. Jeg kan ikke være flink i alt ;-)

Ellers så drev jeg aldri på meg idrett i ung alder. Desverre, for jeg hadde nok blitt flink ;-)

HI

Skrevet

Jeg har lest endel av svarene, men etterhvert syns jeg det ble mye usaklig "småkjekling", så derfra bare skummet jeg.

Men HI, jeg håper du spurte fordi du faktisk lurte, ikke bare for å komme med et hjertesukk i forhold til oss som hater gym. For det er mye en lærer kan gjøre, og det starter i det å se at mennesker er forskjellige. Det syns bedre i gym enn i noen andre fag.

Jeg gjorde det veldig bra i alle fag unntatt gym, men ALDRI har jeg tenkt stygt om eller så mye som slengt en liten kommentar til de som var dårligere enn meg. I gym er det ofte slik at de beste både skryter og rakker ned på de som ble slått. Det har helt sikkert med et konkurranseinstinkt å gjøre, og det tror jeg er sterkt knyttet til det å være god i fysiske prestasjoner.

Det er flott at vi har gym, og selvsagt er det redningen for mange av de som er dårlige i andre fag, de kan vise at de er flinke til noe, de også.

Men å avfeie med at alle som hater gym enten er late eller svake og dermed bare kan ha det så godt, det blir bare for dumt. Såklart er vi som er mobbet svake, det er en grunn til at vi blir valgt ut som ofre. Ingen lærere fikk inntrykk av at jeg ble mobbet. Jeg sa aldri ifra. Og ja, på ungdomskolen og vgs så det nok ut til at jeg bare ikke gadd, men da hadde jeg kjempa hardt så lenge, at jeg kan godt innrømme at jeg hadde gitt litt opp. Jeg gjorde alltid mitt beste, men jeg innså jo at for laget var det best om ingen sentra til meg (i det evinnelige ballspillet). Derfor prøvde jeg aldri aktivt å få tak i noen ball, jeg tok heller noen ekstra steg unna for å slippe. Rett og slett fordi jeg fik sånn pes av konkurransemenneskene.

Jeg tror ikke alt kommer an på hva gymlærern gjør. Men barn er og blir grusomme (sett fra bånnen av rangstigen), og dere burde klare å se igjennom dette slik at ikke deres dårlige karakterer og slemme tilrop gjør gym til et større helvete enn det trenger å være.

Kjenner jeg skjelver litt nå her jeg sitter og gjenopplever følelsene fra den tiden. Godt det er over...

NN 18:28

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...