Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #26 Skrevet 3. april 2009 1) Jeg hata gym fordi jeg ikke fikk til NOENTING. Jeg kan ikke ta imot en ball, jeg kan godt kaste ballen, men den havner ikke der jeg vil. Jeg kan ikke løpe fort, jeg snubler hvis jeg løper over moderat grunntempo, jeg er helt mongo i turn, snubler, faller, driter meg ut. Kom ikke og prøv deg på å si at det kan trenes opp, for jeg har virkelig gjort ærlige forsøk på å bli bedre, jeg stod og kasta og tok i mot ball med foreldrene mine hjemme osv for å trene opp koordinasjonen, men det fungerer bare ikke. en ball havner heller i nesa enn i henda. Uansett hvor hardt jeg prøver. Har vært hos lege og diagnostisert nedsatt nervekontroll, uten at det stoppa gymlærerne fra å tvinge meg gjennom helvetesprogrammet deres. Når det gjaldt svømming var jeg like dårlig, og i tillegg hata jeg å stå i badedrakt foran resten av gjengen. 'Jeg var den klassiske nerden som gjorde det bra i de andre faga, dårlig selvtillitt og ble mobba fra dag en i skolen til den dagen jeg forlot videregående. Det verste var ikke at jeg slo meg hele tida, det var følelsen avg å være helt bak mål når det gjaldt ALT. 2) En periode på ungdomsskolen hadde jeg en lærer som så hvor dårlig nervekontroll jeg hadde og lot meg trene styrketrening osv mens de andre dreiv med det hersens ballspillet sitt. Det fungerte kjempefint! Jeg fikk trim, men slapp å ha de andre rundt meg og i tillegg fikk jeg drive med noe jeg fikk til. Da kunne jeg vise at jeg ikke spilte skuespill for å slippe unna. Jeg jobba hardt og fikk gode resultater. Det var en fantastisk tid. Så stikkordet er nok individuell tilpasning. Til spørsmålet i overskriften din: NEI jeg er veltrent og sterk nå. Begynte å trene styrke da jeg sluttet på videregående og har trent jevnlig siden. I tillegg til at jeg alltid har drevet med hest på konkurranseniivå (det gjorde jeg mens jeg gikk på skolen også).
Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #28 Skrevet 3. april 2009 Valgfag, ja hvis ALLE hadde det men de valgte selv hva de ville utvikle seg i. Kroppsøving er jo egentlig sosialisering gjennom lek og samarbeid. De med god selvtillitt og godt selvbilde trives da selvfølgelig veldig godt i den sammenhengen. HI
lindynatt Skrevet 3. april 2009 #29 Skrevet 3. april 2009 Jeg hatet gym fordi jeg ikke kunne løpe så fort som alle andre kunne, ble plukket sist på barne og ungdomsskolen til alt mulig og ble mobbet, til jeg lærte meg å ta igjen på ungdomsskolen. Ikke hadde jeg kondis, ikke hadde jeg utholdenhet og da ble det sure miner og lite hjelp. Til tross for at jeg spilte volleyball, svømte innimellom og for å komme meg til bussen til og fra skolen det første året, var det en km med oppoverbakke på hjemveien. På videregående fikk vi gymlærere som mente at løping var alt som skulle til, vise innsats telte masse. Så det var jogging fra skolestart frem til november, så løping i gymsal frem til ca mars og så ut og jogge igjen. Litt ballspill innimellom.. De som drev med håndball ol fikk automatisk god karakter, jeg klarte ved legeattest pga smerter i beina og problemer, å bli fritatt for karakteren de to siste årene på videregående og fikk gå tur i stedetfor å jogge. Pr i dag har jeg slitasjegikt i knær og i rygg, men går en del på tur fordi vi har hund og sykler en del med ham i tillegg. Hva man kan gjøre bedre? Slutt med tester somf avoriserer dem som er flink allerede og slutt med at barn skal velge ut lagene selv. Det ender med grusomheter, med popularitetskonkurranse. Tilpass undervisningen til ALLES behov, ikke kun til de flinke og de "normale" Motivasjon er også viktig. Dusjingen etter gym, hatet det, hatet å skulle stå der og sammenlikne lubne meg med store pupper og hvit hud (er naturlig blond) med de som var slanke og pene. Dusjet aldri på videregående, orket ikke nedverdigelsen dette innebar. På barneskolen ble vi tvunget fra og med 4 klasse å dusje, den MANNLIGE! gymlæreren kom tom inn mens vi dusjet/kledde oss for å sjekke...
Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #30 Skrevet 3. april 2009 Flott at du er i form...det er viktig, man blir jo eldre :-) Utfordringen som kroppsøvingslærer er å skille de som bare ikke gidder og de som har en "grunn" til ikke å ville. HI
Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #31 Skrevet 3. april 2009 Det at mange ikke vil dusje synes jeg er litt synd. Man gjør det ytre til noe viktigere enn det det egentlig er. Ang. tester: Jeg ser på møter ol at mange fremdeles kjører tester. Det er egenlit helt feil. Jeg kjører noen tester jeg også men de velger testene selv og jobber da en del av terminen med å forbdre testresultatet sitt. Som tidligere skrevet, tolker man læreplanen riktig er det "evnen til forbedring" det skal settes karakter på. Det står ingenting om nivå. HI
Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #32 Skrevet 3. april 2009 jeg hatet gym fordi jeg ikke var flink, og i gym blir det veldig synlig om man henger etter.. jeg var mobbet gjennom hele barneskolen og ungdomsskolen, og ble da alltid valgt sist.. i tillegg var det kommentarer på å nei vi fikk xxx osv. lærerene var heller ikke flinke til å ta tak i dette..jeg drev med turn utenom, så det var ikke den fysiske aktiviteten som var problemet.. på vgs var det annerledes å ha gym.. man tok det ikke seriøst på en måte.. men jeg likte ikke gym da heller...
Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #33 Skrevet 3. april 2009 Tilpasset opplegg er kjempegreier. Bortsett fra at det er få som ønsker. De fleste jeg prater med vil bare slippe unna hele faget. Drømme "pusle" eleven er den som selv kommer med forslag til hva han/hun kan holde på med i kroppsøvingen. HI
Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #34 Skrevet 3. april 2009 1. Hatet gym pga. prestasjonspresset og kommentarene fra andre elever. Etterhvert som årene gikk ble jeg dårligere og dårligere i forhold til de beste, fordi jeg ikke turte å slippe meg løs. 2. Kjønnsdeling og å slutte med f.eks stafetter der de svakeste får lide om laget taper. Ikke kommentere elevenes kropper og fysiske form i plenum (dette har jeg opplevd flere ganger), samt å følge opp de som ikke ligger fremst. På skolene jeg har gått på har de svakeste i gym måttet klare seg selv.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #35 Skrevet 3. april 2009 Jeg hata gym av samme grunn som ei over her, at læreren ofte favoriserte "fotballgutta" eller de som "elsket" faget og var veldig frampå. Jeg ble da som regel stående bak, eller dilte etter. Var det lagsport, så ble jeg som regel valgt sist, og det er ikke noe kult å alltid bli sett på som dårlig og ulikt. Det går utover selvtilliten. Er heller ikke noe morsomt å måtte prestere foran masse "slemme" elever, da de er flinke til å erte/mobbe. Jeg var ikke en av de populære som du kanskje skjønner, og det er vel ofte de som ikke liker gym som du sier - de "usikre" og "følsomme". Men kanskje nettopp fordi det er de som blir hakkekylling i gymmen. I et vanlig klasserom er det ikke lov for andre å peke og le og gjøre latter om noen sliter i et fag, men i gymmen er alt lov. Det ble noe bedre på vgs, men det var fortsatt endel "prestasjonsangst" når vi var veldig mange og folk satt og så på. Men jeg elsker egentlig gym.. Elsker å bevege meg, spille fotball (selv om jeg er kjempedårlig til det) og jeg elsker styrketrening. Jeg ser puslete ut, men er faktisk ganske sterk Trener nå på treningssenter. Tror kanskje ting hadde vært bedre om man var delt opp i mindre puljer, kanskje var 2 lærere (selv om jeg vet det er vanskelig i praksis) og hadde vært strengere med latterliggjøring. Og f.eks at ikke folk får bare stå og se på andre som prøver å prestere.. hm....
Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #36 Skrevet 3. april 2009 Ikke var jeg puslete som barn/ungdom og ikke er jeg puslete som voksen. Derimot var jeg ikke spesielt glad i gym og hadde nok hatet å ha deg som gymlærer. Når ble dårlig selvtillit, følsomhet og komplisert forhold til egen kropp sidestilt med å være en puslete unnasluntrer? Som voksen er jeg forresten godt trent og jeg har til og med jobbet som gymlærer i en periode. Mitt mål var å få med alle, selv de stille "unnasluntrer"-jentene, og det klarte jeg. Det kommer ikke du til å klare med mindre du endrer holdning.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #37 Skrevet 3. april 2009 Nå er det ikke lenger slik at elevene velger lag da det er viden kjent at dette er svært upedagogisk. Jeg føler jeg prøver å strekke ut en hjelpende hånd til de som sliter med selvbilde men det er ikke alle som tar den hjelpen de får. Igjen føler jeg at enkelte av de som hater gym, er spesielt følsom og kanskje tar ting til seg som ikke var ment fornærmende. Bør man ikke "tåle" litt. Er man ikke litt selvhøytidlig hvis man tror medelever ligger våken om natten og tenker på hva du ikke klarte i gymmen? HI
Gjest Skrevet 3. april 2009 #38 Skrevet 3. april 2009 Eg hadde ein gymlerar på barneskulen som likte å komme inn i dusjen til jentene etter svømming og gym, også var han veldig glad i å "hjelpe" oss under svømmetreninga, slik at han fekk ta på oss. Så eg takla ikkje gym fram til eg begynte på videregåande. Då eg begynte på vgs for fyrste gong var eg aktiv bokser, og eg hadde trening mandag, tirsdag og torsdag, gymtimene var onsdag. Dette gjorde at eg ikkje kunne ha gym, og fekk ta det som "privatist" fordi ellers blei det for mykje trening for meg. Det gjekk greit, men eg blei sett på som ein skulkar. No går eg vgs igjen og eg synest faktisk det er gøy med gym, det ligg fortsatt litt latent det som skjedde på barneskulen så det kan vere vanskelig nokre gongar, men som oftest går det greit. Men eg prøver ikkje å vere best, eg prøver berre å komme igjennom timene uten å spy. Men det eg har observert på mine klassevenninner er at dei dusjer aleine (altså at dei går i dusjen når den er tom) også skifter dei inne på do. Når dei kler av og på seg så holder dei håndkleet rundt helt til alle klerne er på. Eg er sånn som berre kler av meg og ikkje bryr meg noko meire enn det, og eg har ikkje så veldig stor grunn til å vere nøgd med kroppen min;) Eg trur det er veldig vanleg... Iallefall i min klasse, vi er to klassar slått saman (30stk) men eg trur det er max 15 som har gym.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #39 Skrevet 3. april 2009 Det er jo de som mobber som gjør det ytre til noe viktigere enn det det er, ikke offeret! Men det er offeret som må lide seg igjennom ertinga, da er det bra med en lærer som presiserer til dem som mobber og dem som bare ser på uten å gjøre noe at dette er IKKE holdbart!
Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #40 Skrevet 3. april 2009 Du hadde nok trivdes ganske godt i mine gymtimer. Jobber veldig med at alle elver skal få positive opplevelser i timene mine. Ingen tester eller kontinuelig ballspill. Ikke sikkert jeg hadde nådd frem til deg fordi; i og med at du ikke skjønte hovedinnlegget mitt så kan det bety at du ser fornærmelsene uten at de er der....og de elevene er vanskelig for de tolker alt negativt. HI
Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #41 Skrevet 3. april 2009 jeg syns faktisk jeg tålte mye når jeg gikk på skolen jeg... jeg gikk i en klasse på 24 stk, der ingen snakket med meg, og brukte alle anledninger til å gjøre livet mitt surt.. jeg ønsket seriøst å dø i en alder av 14 år fordi jeg ikke orket mer... i gymmen ble dette spesiet synlig siden jeg alltid ble gående alene.. nn 19.11
Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #42 Skrevet 3. april 2009 Om de ikke tar i mot hjelpen bør du nok tenke litt over hvilken type hjelp du tilbyr. Synes det virker som om du mener at "egentlig bure de bare skjerpe seg", og det plukker barn og unge fort opp. Da blir det som om du vil hjelpe dem for syns skyld og på dine premisser. Andre elever ligger ikke våken og tenker på de svakes gymprestasjoner. De peker, ler og kommenterer det. Om du tror at det er glemt når timen er over tar du skammelig feil. Når du får disse elevene har de gradvis blitt brutt ned gjennom hele grunnskolen. Da finnes det ingen quick fix, og oppmerksomhet på svakhetene føles vondt selv om det er i beste mening.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #43 Skrevet 3. april 2009 HI, vis meg en 14-åring som ikke er selvbevisst til tusen. Å bli gjort narr av i den alderen er for de aller, aller fleste helt forferdelig. Si meg, var det ingen ped. del på den gymutdannelsen din?
Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #44 Skrevet 3. april 2009 19.11 Forferdelig synd at du ble mobbet. Men jeg har vanskelig for å forstå at SAMTLIGE i klassen din ønsket deg vondt, HELE tiden Husk at barn har barnehjerne og de forholder seg til deg slik de kan. Kanskje det begynte med at du var vanskelig å komme i kontakt med? I dag tror jeg lærere er flinke til å fange opp slike ting og jobbe med klassemiljøet.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #45 Skrevet 3. april 2009 Kjære vene, det er dine egne ord og uttrykk jeg bruker. Ikke mine. Mulig jeg misforstår intensjonen din, men det er jeg i tilfelle ikke den eneste som gjør så lenge du velger å ordlegge deg på den måten du gjør.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #46 Skrevet 3. april 2009 Igjen...noen er mer følsom enn andre. Selv var jeg en "late bloomer" ;-) Så ut som en pen gutt til jeg var 14, og hadde hverken pupper, hår eller mensen før nærmere 16. Klart jeg fikk kommentarer og jeg blei lei meg. Men det jeg ikke gjorde var å tatovere hver enkel fornærmelse i hodet og legge alle for hat, og i tillegg lot disse kommentarene styre resten av livet mitt. Du er nok litt mer følsom enn meg ;-) HI
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 3. april 2009 #47 Skrevet 3. april 2009 Jeg likte ikke gym fordi jeg ble mobbet i gymtimene. Jeg gikk i klasse med en haug med fotballfolk, og jeg ble alltid valgt sist når det skulle velges lag. De andre sa også at "hvis vi skal ha xxx på laget skal vi ha en ekstra person, ellers blir det urettferdig". Fikk som regel beskjed fra de andre om å stå på sidelinjen så jeg "ikke ødelagte", og fikk bare kjeft av dem hvis jeg prøvde å gjøre en innsats. Jeg likte godt dans, "alenetrening" (sirkeltrening osv), men siden de fleste i klassen spilte fotball osv ble det som regel lagsport. Når jeg begynte på vgs prøvde jeg å starte med blanke ark, og fortalte læreren min om mine tidligere erfaringer, og at jeg følte meg veldig ukomfortabel med gym og lagsport. Han ville kanskje oppmuntre og utfordre meg, men kommentarer ala "bestemora mi er flinkere å spille fotball enn deg" var ikke akkurat kjekke å få høre... Jeg har aldri vært noen pingle, drev med svømming i hele barndommen/ungdommen og trener også (utenom akkurat nå når jeg er gravid med bekkenløsning). For meg handler det altså ikke om latskap, at jeg er pingle eller lignende, men at jeg bare følte meg mislykket og i veien. En god gymlærer for meg varierer gymtimene, så de som ikke er gode i ballsport osv får vist seg og øvd seg på andre plan. Og at læreren tar tak i mobbing og uthenging - det gjorde ihvertfall ikke min lærer!
Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #48 Skrevet 3. april 2009 Bør man ikke tåle litt? Hvordan kan man lære seg som 14 åring å tåle ting som er vondt, uten hjelp? Eller hvordan mener du man skal tåle det? Selv om det skjer mest i gymtimen, så betyr ikke det at det bare føles vondt selve der og da.. Det skjer jo ting i friminutter osv også. Akkurat det får ikke du som lærer gjort så mye med, men er derfor selvtilliten brytes ned og da klarer man ikke å TÅLE så veldig mye. Er ikke så mye som skal til da, før man brytes ned. Ting går over tid.. Begeret renner over. En ting jeg synes var fint var at jeg var livredd for å hoppe høyde. Jeg løp mot hinderet og skulle til å hoppe da jeg fikk angstanfall og begynte å gråte. Var traumatisk for meg av en eller annen grunn. Det læreren gjorde da, var at jeg og ei annen (som også synes det var skummelt) fikk hoppe hinder over en strikk i stedet. Det er nemlig ikke så skummelt
Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #49 Skrevet 3. april 2009 på barneskolen var det rykk og napp mobbing, men på ungdomsskolen var det hele tiden... det er faktisk helt sant... jeg husker jeg gikk fra skolen en fredag, alt var som normalt, og da jeg kom tilbake på mandag var det ingen som snakket med meg.. til og med de venninnene jeg hadde vært bestevenner med siden barnehagen... jeg vet til dags dato ikke hva som skjedde, og nå er det 11 år siden jeg var ferdig på ungdomsskolen... hadde det ikke vært for at min aller beste venninne gikk i klassen under meg hadde jeg ikke vært der i dag.. det er jeg sikker på... 19.11
Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #50 Skrevet 3. april 2009 Ja mange lærere er feige....synd ikke alle tar tak i mobbing. Senest i forrige uke....måtte en av mine elever forlate gymsalen fordi hun ikke ville være i par med en annen (som kanskje ikke er den "beste" partner). Jeg tolket det som mobbing og eleven hun ikke ville være i par med følte seg mobbet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå