Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #1 Skrevet 3. april 2009 Dere som hatet gym. Hvorfor? Var det kun faget, læreren eller lærerplanen sin feil eller kan det ha noe med din personlighet å gjøre. Når du da begynte i videregående eller byttet skole av andre årsaker, bebgynte du i gym med blanke ark eller bare fortsatte du å hate faget? Jeg provoserer litt nå fordi jeg er selv gymlærer i videregående. Underviser i matte og samfunnsfag også. Synes det er kjempesynd at så mange kvier seg for gym, har negativ holdning til faget, vil ikke dusje med andre osv. Det er spesielt synd fordi karakteren settes på "evnen til forbedring" i de forskjellige fysiske ferdigheter og ikke på nivå. (Hvis faglærer har tolket læreplanen korrekt ;-) Har inntrykk av at mange av de som ikke trives i gym er spesielt følsomme, har dårlig selvtillit, dårlig selvbilde og veldig opptatt av kroppen sin (som de helst skulle sett hadde vært mye anderledes). Noen har jo alvolige hendelser som gjør at de hemmes men de gjelder ikke alle, og det er resten jeg er interresert i. Det er mange av elevene mine som trives i gym uten at de er noe særlig flinke, og det synes jeg er kjempe digg. Så: 1. Hva er det som gjør at noen hater gym? 2. Hva kan gjøres for at de som hater gym skal trives i undervisningen?
Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #2 Skrevet 3. april 2009 Jeg hatet gym fordi jeg ble mobbet på skolen. Jeg er langt fra spesielt følsom, jeg har ikke dårlig selvtillit, er trygg på meg selv og trives med kroppen min. På vdg var det bedre fordi jeg da kom i en trivelig klasse, men holdninen min til gym hang litt igjen pga erfaringene fra grunnskolen. Er i dag godt trent. Ikke noe problem med fysisk aktivitet når man selv får velge hvor, når, hva og ikke minst sammen med hvem man trener.
Gjest Skrevet 3. april 2009 #3 Skrevet 3. april 2009 Jeg har alltid vært ei pingle, men jeg hatet ikke gym. Men jeg er veltrent for det om jeg er ei "pingle" da.
Gjest -<<- Skrevet 3. april 2009 #5 Skrevet 3. april 2009 Jeg hadde nok også hatet gym om jeg hadde en gymlærer som trodde at enhver som ikke likte gym var "puslete."
Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #6 Skrevet 3. april 2009 Jeg likte ikke gym på ungdomskolen fordi lærerene favoritiserte de som gikk på håndball, fotball etc. De ble alltid tatt ut til å være med på alt mulig, og ble alltid fremstilt som best. Vi andre kunne liksom bare dilte etter. På skolen der jeg gikk var dette helt ille. Man fikk liksom aldri en sjanse en gang. På videregående stilte jeg med blanke ark og fikk kjempe gode gym-karakterer. Læreren var ung og helt anderledes. Oppmuntrende og alle stilte på lik linje.
Gjest Skrevet 3. april 2009 #7 Skrevet 3. april 2009 Ikke sant pila, jeg er typisk det man vil kalle en pingle. Liten, tynn og eier ikke eksplosiv muskelkraft, og det kombinert med astma ... ja, du kan tenke deg. Hadde jeg hat gymlærere av typen som gjorde narr av meg for det hadde jeg sikkert hatet det, men jeg ble oppmuntert til å prestere mitt beste og fikk ros for det jeg klarte :-) Men jeg er fremdeles ei pingle, ha ha.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #8 Skrevet 3. april 2009 puslete, et ord jeg bruker sjeldent.....som nå, for å provosere litt. Jeg synes nok at der er en del puslete elever og det er de som hver eneste time har "et problem" som gjør at de ikke kan delta i timen eller på de aktivitetene som er litt "slitsomme". Du bare "lukter" at de hater anstrengelser ;-)
Gjest Skrevet 3. april 2009 #9 Skrevet 3. april 2009 Kanskje de har litt tafatte voksne rundt seg som ikke klarer å oppmuntre dem til å like utfordringer?
Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #10 Skrevet 3. april 2009 Jeg likte gym på barneskolen, da var gym morro.. På ungdomsskolen var gym fælt pga klassen, klassemiljø og lærer.. Læreren var en "gymnazi" som ville at alle skulle prestere like godt på samme ting, han tilrettelag aldri gymmen, men fulgte de som var populære i klassen, med dems ønske om fotball. *grøss* På vgs var det helt annereldes. Vi fikk bedre tilrettelagt gym. Og den dag idag så ser jeg på meg selv som ganske sporty. Trener fast aerobic og pilates. Er og med på orientering. Jeg som var en gym hater er faktisk i god form, mens de jentene i klassen min, som var supersporty har virkelig forfalt. :s Tror det har mye og si på læreplan, tilrettelegging, gymlæreren og klassemiljø. Noen faller utenfor for de ikke får andre tilbud, eller rett og slett blir sett på som late unnasluntre.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #11 Skrevet 3. april 2009 1. Hatet gym fordi jeg var utrolig dårlig i det. Har nå i voksen alder skjønt at det skyldes at min motorikk aldri ble ordentlig trent opp som barn. Var sjelden ute på tur med mine foreldre, skiturer var det nesten aldri, sjelden turer i skog og mark, isåfall på grusveier. Fikk heller ikke prøve meg i særlig mange sporter/aktiviteter, var aldri med på noe ballspill, gymnastikk eller noe slikt. Har aldri i mitt liv klart å stupe kråke ordentlig...!! I gymtimen var det slik at det var en del øvelser jeg bare ikke klarte. Fordi jeg var høy var det kanskje forventet at jeg burde klare f.eks. høydehopp og hoppe over bukk. Men det klarte jeg aldri. Og når du står og ser at den ene etter den andre i klassen hopper over den stanga eller den bukken, og så må du selv prøve, igjen, og igjen, og igjen, og igjen... mens alle de andre som har klart det står rundt og ser på.... det er IKKE kult... til og med en som man trodde kanskje ikke skulle klare det, som klarte det på første forsøk, alle unntatt meg. I ballspill var jeg elendig også. Hadde (og har) dårlig selvtillit og dårlig selvbilde, men var ikke misfornøyd med kroppen som sådan, den var jo slank og fin (og er fortsatt fornøyd selv om jeg nok kan ta av 5 kilo). Derimot hadde jeg veldig komplekser for utseendet i ansiktet, det kan jo også ha hatt noe med saken å gjøre, hva vet jeg. 2. Hm, hvordan skulle jeg trivdes tro.. hvertfall ikke med å måtte prøve på ny og på ny foran alle som står og ser på. Sirkeltrening var noe bedre, da var liksom alle opptatt på sin kant. Men lagspill av diverse slag var også kjipt, jeg var alltid den som ikke ble valgt. Nei, ingen av tingene vi gjorde i gym var særlig gøy, var uendelig glad den dagen jeg var ferdig med det!! Forresten kjenner jeg meg også igjen i at jeg var (er) spesielt følsom. Har aldri følt at noen av lærere eller voksenpersoner har forstått meg eller tatt seg tid til å bry seg om meg. Mine barn skal hvertfall få prøve seg på mange forskjellige idretter!!!!!
Miss Misantrop Skrevet 3. april 2009 #12 Skrevet 3. april 2009 Etter å bli utsatt for et overgrep som barn ønsket jeg ikke at noen skulle se meg naken. Derfor ville jeg ikke dusje, og igjen jeg kunne ikke ha gym. Jeg var også astmatisk og følge at jeg altid kom til kort. Det hele var så angstfullt at jeg snek meg unna allerede fra barneskolen, på ungdomskolen hadde jeg nesten aldri gym og på videregående fikk jeg fritak. Astmaen ble bra da jeg var ca 16 og jeg begynte med idrett der jeg ikke trengte å dusje. Dette gjorde at jeg fikk en EM medalje i min gren som 17, 18 og 21 åring. Hadde jeg fått gått tilbake i tid hadde jeg sagt klart nei til gym mye tidligere slik at jeg hadde sluppet dette mini helvete. Dessverre var jeg litt for beskjeden og litt for veloppdratt.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #13 Skrevet 3. april 2009 Jeg hatet gym, var helt jævlig rett og slett. Ble alltid valgt sist i laguttak, fikk aldri delta, ble småmobbet gjennom hele barne og ungdomsskolen og det gikk jo utover selvtillitten. I fritiden drev jeg både med akrobatikk (!) og riding så var ikke noe med at jeg var puslete av meg. Alltid vært stor og sterk, så det sto ikke på min fysikk, men rett og slett lav selvtillitt og dårlige gymlærere som kun favoriserte de flinkeste. Ballskrekk har jeg alltid hatt, og utrolig mye av gym i barne og und.skole er ballspill. Sikkert enkelt for læreren!!! Dusjen var heller ikke noe kult, jeg var en av de første som fikk "hår på tissen" og ble jo beglodd og kommentert av de andre jentene...det hjalp ikke på gymtime-lysten akkurat. På vgs var det helt andre boller, da ble gym gøy fordi på skolen jeg gikk var det idrettslinje og veldig flinke lærere. Vi lærte oss ulike danser, hadde teori om kropp og trening, svømming, til og med en tur på hinderløypa på krigsskolen på Linderud fikk vi! Tror det er viktig med allsidighet for å ikke drepe gymlysten til ungene! Det skal være lek og morro for alle, ikke bare for de flinkeste!
Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #14 Skrevet 3. april 2009 1, Jeg fikk en ball veldig hardt i bakhodet en gang, og siden det var jeg livredd for ballen. Gymlærere (og guttene og jentene som roper høyest) elsker jo fotball, basket etc, jeg kunne selvfølgelig ikke fordra det. På ungdomsskolen fikk jeg en mer allright gymlærer, hun innså at frykten min var fullstendig hemmende, og jeg fikk lov til å sykle meg en tur når de andre spilte fotball e.l. Uansett ga det unektelig status som "pusling" og en som ikke akkurat blir valgt først. På denne tiden begynte jeg imidlertid å kvie meg for å dusje, ettersom alle en etter en utviklet seg, var jeg fremdeles like flat. Fryktelig flaut. I tillegg har jeg generelt sett aldri likt å vise meg naken foran andre, aner ikke hvorfor, bare synes det er ubehagelig, og det er trist at dette ikke blir respektert mer. Har aldri forstått denne fellesdusj-tvangen som eksisterer i skolen. Så var det videregående, da... Fremdeles ikke fan av dusjing. Hadde de minste puppene og de tynneste beina, og syntes det var ekkelt å bli sett på. Likte bare ikke gym, mye åk å ta med gymtøy, sko og greier.. bedre å trene på noe jeg faktisk likte på fritiden, enn å gjøre masse slitsomme ting jeg hadde null interesse av, sammen med folk som var mye flinkere enn meg til alt. Alle er ikke sportsmenn uansett. 2, Gjør gym til valgfag. Slik det er nå vil det alltid være noen som misliker gymtimene. Egentrening er også ok. Oppgradering av gymsaler, nyere utstyr, bedre renhold og separate avlukker/dusjer til alle.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #15 Skrevet 3. april 2009 Jeg skulket en del i gymtimer ja både på ungdomsskole og gymnas. Er ingen pingle, og har periodevis drevet masse med jogging og aerobic som voksen. Men er liten med korte ben, og har prestasjonsmessig vært god i aktiviteter som krever utholdenhet som skigåing over lange strekninger, men ikke i aktiviteter som krever muskelstyrke eller intense prestasjoner som sekstimeter'n og Coopertesten (hvor man BØR løpe veldig raskt også for å klare kravet). Det jeg mislikte med gymmen var først og fremst at alle hadde de samme prestasjonsrammer å forholde seg til. Selv med privattimer med gymlæreren tok det meg 3 timer med forsøk å klare kravet til 60- meteren som 11- åring. Jeg har rett og slett aldri vært rask i spurt! Mislikte også at læreren i f.eks. styrketrening hang over en og ropte "Kom igjen nå! Heia, heia ..xxx!" når en mest ønsket å gjøre øvelsen alene bort i kroken, uten 28 andre elever som plutselig ble oppmerksom på at du slet med øvelsen.. Og jeg var helt normalt "populær". Mao er sirkeltrening og styrketrening i fellesskap ikke mye festlig. Hinderløype hvor noen av de samme øvelsene bakes inn, kan derimot være moro, for da glemmer man i adrenalinkicket ved å skynde seg både ubehaget og at dette kan bli litt pinlig. Trivdes veldig godt med aerobic i gymtimene, men dette hadde vi sjelden og læreren kunne lite, slik at en elev ledet dette med litt "hopp og sprett" isteden for ordentlige øvelser. Turn og yoga var også supert, men altfor sjelden på planen. Svømming var også moro, men for sjelden. Og bordtennis var utrolig gøy. For en som faktisk er livredd for å få en av ballene guttene skyter hardt rundt seg i magen eller hodet er ballspill lite moro. Og dette besto ca 60-70% av våre gymtimer av.
Gjest Mylian&A.V+tre i magen! :-) Skrevet 3. april 2009 #16 Skrevet 3. april 2009 Hatet gym fordi det var så mye kjedelig. Jeg likte å danse, og jeg likte å spille håndball. Jeg hatet også gym fordi jeg måtte dusje sammen med de andre jentene og guttene så inn til vår garderobe igjennom ventilasjonsanlegget. Er slettes ikke puslete. Føler meg rett og slett ikke vel med å dusje sammen med andre. Syns det er ren tortur faktisk, at man blir tvunget til det. En lærer vi hadde som het A.M tvang oss faktisk til å kle av oss. Sa at om vi ikke dusjet slapp vi ikke ut av garderoben. Jeg skulket gym mye. Jeg nekter å være naken foran kanskje 40 stykker. Noen hater gym fordi det er kjedelig og fordi de blir mobbet eller kanskje fordi det er ubehagelig med garderoben etterpå.. Det som kan gjøres er at man kan gjøre gym'men mer personlig., at man får gjøre de tingene man passer til. Ikke alle passer til å hoppe bukk.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #17 Skrevet 3. april 2009 Jeg var vel ikke så veldig flink i gym. Har feks null ballkontroll, er ikke god til å hoppe høyt osv. Jeg er/var ikke god grovmotorisk sett. I motsetning til andre fag som mate og norsk, blir ens evner i gym eksponert med hele klassen som publikum. Det å ikke være god i gym, er også en selvforsterkende ting. Er man ikke god, blir man aldri inkludert i ballspill. Derfor får man aldri øvet seg. Folk gidder ikke sentre ballen, dels pga at det er stor sannsynlighet for at man mister den og dels fordi at vedkommende mest sannsynlig ikke følger med fordi det er så sjelden man blir inkludert. Dårlig selvbilde i faget og den eksponerte posisjonen gjør at man unngår det. Man kommer ikke i bedre form, man legger kanskje på seg. Folk hvisker og kniser i garderoben når man kler av seg. Gymtimene var et mareritt i min hverdag gjennom hele barne- og ungdomsskolen. På de dagene jeg visste vi skulle ha gym var jeg kvalm hele dagen. Også kvelden i forveien. Det har nok preget meg langt inn i voksen alder. Jeg er langt fra lubben lenger, men jeg er fortsatt i dårlig form. Jeg er fremdeles flau over hvor dårlig jeg klarer å prestere pga at jeg er i dårlig form. Jeg er fremdeles redd for at folk skal legge hodene sammen og le av meg. Dette skjedde faktisk på et treningsstudio for noen år tilbake da jeg prøvde å gripe tak i problemet. Etter dette har jeg ikke tatt fatt i det igjen...ennå. Jeg har ikke dårlig selvtillitt ellers. Det er kun i forhold til mosjonstrening og annen sport. Jeg syns det er synd at ikke gymlærere fanger opp disse eleven og gir dem tilpasset opplæring. Gymtimene må tilrettelegges slik at også de svakere elevene får sjans til fremgang akkurat som i andre fag. De må gis tilpassede utfordringer sånn at også disse får sjanse til å bygge seg et godt selvbilde innen faget. Ellers vil man alltid bli liggende etter og spriket i evner innad i klassen vil bare bli økende med årene, og selvtilliten vil synke i takt med dette.
Himmel og hav Skrevet 3. april 2009 #18 Skrevet 3. april 2009 Jeg er ikke en av de som hatet gym, men jeg vil fortelle noen reaksjoner fra sønnen min på 13. Han har aldri vært glad i eller flink til noe som helst med ball. Derimot er han sterk og smidig. Han driver med turn og er god i det. Han er en type som alltid er i aktivitet med sykkel, snowboard, rollerblades osv, så det står ikke på at han er pinglete. Men hans opplevelse er at gymtimene består av 80% ballspill. Fotball, kanonball, dansk stikkball osv. Da det sto på ukeplanen at temaet for gym de neste to ukene var turn så jublet han. "Mamma, endelig skal jeg få vist at jeg er god i noe jeg også!" Skuffelsen var massiv da det viste seg at gymtimene med "turn" var at alle stupte kråke forlengs og baklengs, og så spilte de kanonball resten av timen! Mitt råd til alle gymlærere er å favne et bredere spekter av idretter. Det er mye mer som kan gjøres i en gymsal enn fotball og kanonball. Det vil statistisk sett alltid være en overvekt av fotball- og håndballspillere i en klasse, men det er ikke det samme som at de alltid skal få briljere med det de allerede er gode på. Det er ikke rart at en del elever mister interessen eller gløden når det uke etter uke er de samme aktivitetene, og de samme egenskapene som favoriseres.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #19 Skrevet 3. april 2009 Skriver under det pila sa her over! Og siden du visstnok er gymlærer så kommer jo de som ikke trives i ditt fag til å være følsomme når de har gym. Men altså, jeg var den flinkeste jenta i gym på barneskolen. Var flink i ballidrett og friidrett. Det som var jævlig var å løpe fordi jeg hadde ikke kondis. Det som gjorde at jeg hatet gym var det som skjedde i garderopen. Der ble jeg ertet fordi jeg så ikke ut som de andre jentene. Jeg så ut som en 17-åring sammen med 10-åringene. På ungdomsskolen var kroppfokuset enda verre. Men jeg hadde gym fordi jeg valgte å unngå dusjen. Viste ikke kroppen da jeg skiftet. Så måtte jo ta det rolig i gymmen slik at jeg ikke svettet så mye. Var også heldig med plasseringen av gymtimene, de var på slutten av dagen. Svømminga skulka jeg. På videregående så hadde jeg kanskje ikke fått noen kommentarer på kroppen min hadde jeg dusja med de andre (selv om jeg hadde hengepupper), men da var selvtilliten på bunn, så det var uaktuelt. Da måtte vi også løpe en hel del, så jeg likte ikke gymtimene. Jeg hadde nok hatt et mye bedre forhold til gymmen hadde vi hatt båsedelt garderope.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #20 Skrevet 3. april 2009 Det var flere grunner til at jeg ikke likte gym. For det første så ble jeg mobbet gjennom mange år. Jeg var naturligvis den som ble valgt sist, som aldri fikk ballen, som ingen ville være med, og som de fleste hvisket om og lo av. Jeg ble mobbet pga. kroppen min (var nemlig veldig tynn og spinkel bygd), så det var lite festlig å skulle stå i dusjen etterpå sammen med de jentene som lo av kroppen min og baksnakket meg. Jeg kunne ikke gå hjem, for vi hadde gym midt på dagen. Hva gjorde læreren med dette? Ingenting. Læreren var puslete som lot som han ikke så hva som skjedde, som aldri snakket med meg, og som lot de andre holde på. I tillegg ble de som var "klassens ledere" favorisert ved at deres interesser for hva som skulle gjøres i gymen, i stor grad ble etterfulgt. Gymtimene fortonet seg da på en slik måte at jeg bevisst ble holdt utenfor av de andre. Jeg fikk ikke deltatt, bare løpt litt rundt på måfå. Formen min? Den var veldig god. Jeg reiste rett i forsvaret etter videregående, og klarte meg veldig fint der. Fysisk sett var jeg ganske sterk, hadde grei kondis, veldig god balanse og utholdenhet. Det fikk jeg aldri vist i gymen, og slik som miljøet var, var det ikke et sted jeg ville slå meg løs heller. Synd at du som lærer, og voksenperson, HI, impliserer at alle som ikke likte gym på skolen er puslete. Hva tror du at det sier om dine holdninger til de unge du selv skal undervise? Særlig mtp. de som er ekstra sårbare.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #21 Skrevet 3. april 2009 Hmmm.. nå skal jeg vel ikke si at jeg var dårlig i gym, men å like det gjorde jeg definitivt ikke. Jeg fikk det som dengang het M i karakter da jeg gikk ut av ungdomsskolen. Noe av grunnene var nok disse; gymmlærer som var volleyball-fantast. Jeg klarte det ikke, og ødela alltid en eller annen finger. Da ble det mye å sitte på sidelinja og se på de flinke. Jeg ble redd for å delta til slutt. Og samme læreren påsto at å ha gym under mensen hjalp på menssmerter. Jada, når du ikke kommer deg ut av senga pga smerter, så hjelper det sikkert:S Så her fikk jeg meg legeerklæring på fritak en gang i måneden. Jeg hadde da også fritak fra skole like mye hver måned. Men sporty ellers var jeg; sykling flere mil hver dag, jogget annen hver dag, trente fotball, gikk på styrketrening. Men dette var ting jeg selv valgte. Og jeg har alltid vært fornøyd med kroppen min, og var ikke redd for å prestere. Men med en lærer som ikke forsto at ikke alle likte det samme som henne(volleyball), så ble det litt vanskelig. Jeg fikk nok karakteren fordi når vi hadde andre ting enn volleyball, så presterte jeg som en av de beste i klassen. En trenger ikke være pyse/pingle selv om en ikke liker alle typer aktiviteter. Og ikke alle liker lagidrett. Min sønn er blant dem. Han har en fysikk du kan misunne, men sett ham på et lag med mange, og han går helt i vranglås, og får ikke vise hva han kan.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #22 Skrevet 3. april 2009 Hva slags utdanning har du for å bli gymlærer? I så fall en dårlig en eller ingenting i det hele tatt. For hvis du må spørre her på et babyforum om folks holdninger til gym, der du faktisk kaller dem puslete, så er det noe galt! Hvorfor snakker du ikke med elevene dine? Spør hva som er galt? Hvorfor finner du ikke en måte på å hjelpe de "spesielt følsomme"-elevene dine? Du skulle jo satt deg inni dette FØR du i det hele tatt begynte å undervise.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #23 Skrevet 3. april 2009 Lærerutdanningen er ikke særlig god i forhold til å klargjøre studentene for det yrket de skal jobbe innen. Dette er velkjent både blant studenter, høyskolelærere, politikere og andre. Det jobbes og diskuteres iherdig om dagen om å gjøre noe med det og hva som skal gjøres. Don't shoot the messenger. Jeg syns det er flott at du prøver å innhente mulige årsaker på eget initiativ. Godt lærerarbeid.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #24 Skrevet 3. april 2009 Jeg var en tykk unge, ble ertet for det og trakk meg derfor litt tilbake i gymtimene fordi ungene terget meg og læreren kjeftet fordi jeg var for passiv - men dersom jeg var aktiv og med på leken fikk jeg høre det fra de andre i klassen, og da ikke på en positiv måte. Læreren mente tydeligvis at jeg var lat. Forøvrig er det ingen som engang tenker på å stue 15 voksne damer sammen i en liten garderobe for så å tvinge dem til å kle av seg og dusje sammen - gjør arbeidsgiveren DET kan det kalles et overtramp, men barn og ungdom må tåle det.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #25 Skrevet 3. april 2009 Jeg likte ikke gym fordi jeg ikke var like utvikla som dem andre jentene,kroppsligsett. Var enormt kroppspress på vdg. Er sikker på at flere hadde hatt gym hvis garderobene var bygd slik som på klesbutikker. at man hadde hver sin "bås" å kle seg om i og evt egne dusjer. Vet om mange som har slitt fordi dem ikke tørr skifte og dusje med andre..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå