Gå til innhold

Hvem pokker kaller søstre Adine og Hermine??!

Anbefalte innlegg

Sjekket som vanlig Aftenpostens fødselsannonser, og jammen er der ikke noen som har "stjålet" jentenavnet mitt - Hermine Marie... Noen her inne? Synes det var ganske så irriterende (er så langt bare 5 i Norge med navnet), men man har jo ikke eierett på navn tross alt, og jeg velger å tenke det er hyggelig at andre enn meg liker dette navnet! Men - det rare var at storesøsteren het Adine... Er ikke det litt vel likt å kalle to søstre AdINE og HermINE?

Fortsetter under...

Hermine har jo økt i popularitet etter Harry Potter da, og Marie er jo et standard mellomnavn, så det kan nok fort være et sammentreff.

For å være ærlig tenkte jeg ikke over at det er -INE ending på begge navna før du utheve det. Var ikke noe jeg tenkte over sånn av meg selv iallefall, så det er nok ikke det verste man kan kalle et søskenpar. Synes jeg da.

Tja, jeg synes det er verre med Alexander og Sander som søskennavn ;)

Adine og Hermine er så ulike ellers så jeg tenkte faktisk ikke over det.

Når du legger ut babynavn her, så er det nesten garantert at noen snapper det opp. Hold det hemmelig neste gang, hvertfall til babyen er ute :)

Ja, ja - jeg synes det var fryktelig fantasiløst å velge to så like navn! Nestemann kan vel hete Nicoline eller Bentine... Navnet har økt i popularitet ja, men kun 48 som fikk navnet Hermine i 2008. Vel, da kan det se ut som om det blir i alle fall 2 til kommende år, hvis det ikke blir gutt her da....

Jeg stusset faktisk MER over hvorfor de har valgt så ulike navn rent sjangermessig. Adine anser jeg som et typisk utenlandsk navn som foreldrene adopterte under bryllupsreisen på et eller annet eksotisk feriested. I og for seg pent nok, men ja, Hermine stiller jo i en helt annen klasse, mener nå jeg. Tryggere, stødigere, norskere, liksom.

Kjenner søsken som heter Celine, Josefine og Eveline, litt samme "problemet", men ja - blir litt for likt med Adine og Hermine og.

Annonse

Hva med disse søskennavnene:

Mari & Marius

Kristian & Kristina

Marius & Markus

Kristin & Stine

Erik & Fredrik

Lea & Teo

Stian & Stine

Wilhelmine & Theoline

Jon & Jan

Ingebrigt & Ingrid

Kan fortsette i "evigheter"...mange eksempler-tror nok mange foreldre synes jo likere navn jo bedre. Moro for noen!

Jeg syns også dette blir litt dumt.

Leste om noen som kalte døtrene sine Madeleine og Adele, synes det ble litt for likt, selv om man ikke hører det på uttalen.. M(adele)ine, Adele..

Enda verre er det vel med Hermine og Adine. og Celine, Josefine og Eveline.

Gjest Antarctica

Når unger går rundt og heter Marte, Maren, Mikkel, Mette, Mina, Mons og Morten Minstemann fordi foreldrene vil "tematisere" navnevalga - da får jeg en uggen følelse. Syns det høres ut som at "lillebror er oppkalt etter storebror". Det syns jeg er litt dårlig gjort. Skal ikke hvert individ få starte på blanke ark?

Og de praktiske problemene kan bli helt sprø - f eks er det et søskenpar i Oslo ved navn Philip og Phoebe! For da gutten var navngitt med Ph så måtte jenta også ha Ph-navn. Jentenavn på Ph er det ikke mange av i Norge, med mindre de skulle velge Philip og Philippa. (Og siden navnet uttales Føbe får hun selvsagt mye morsomheter og "vi sees på føbeavdelingen" osv...)

Om du sikter til en Hermine Marie som ble født i midten av mars, fra Oslo, kjenner jeg familien du snakker om godt..

Storesøsteren heter egentlig Ingrid Adine, pappaen er fra India, men de bruker ofte bare Adine, da flere på Ingrid Adines bhg-avd. også het Ingrid.

Har aldri tenkt at navna er veldig like, og Hermine Marie heter faktisk Hermine Marie Margrethe Elisabeth, etter alle sine bestemødre.

(Fikk lov å skrive det her, ja).

Og jeg er enig i at Hermine Marie er vakkert!

Huff da, enda noen som har snappet navnet mitt ;-) Men er ikke disse jeg sikter til - her het hun ene jenta Adine Louise :-) Står i både dagens og gårsdagens Aftenposten. Synes Adine og Hermine er alt for likt, men det er min vurdering da.

Annonse

Gjest Siklerotte

Nei, hvorfor det egentlig? Synes heller ikke det er for likt å ha søskenpar som heter Karoline og Kristine eller Ingrid og Astrid. Det er jo ikke navn som er så fryktelig like at man tenker over det. Adine og Hermine er jo to ganske forskjellige navn også.

Nå er det vel ikke det mest orginale jentenavnet du har funnet da - Hermine er ikke så veldig lite brukt for tiden og Marie er jo i hvert fall ikke det, så da tror jeg du skal regne med å bli mektig irritert i årene fremover.

Jeg synes ikke noe om søskennavn som rimer. Samt at Hermine og Adine er to veldig forskjellige navn i tillegg; veldig ulik sjanger til tross for lik endelse. Synes det var en merkelig søskenkombinasjon.

At det ble Hermine Marie er sikkert bare tilfeldig, Marie er jo et sånt standard andrenavn som "alle" bruker når de ikke finner på noe annet.

Siklerotte: Hermine er ikke veldig spesielt nei - det har jeg heller aldri hevdet, med med sine 48 "fans" i 2008 - ligger det forsatt bak mange andre navn som Iben (67), Kaja (112) og Olivia (94), for å nevne noen... Når det gjelder Marie, så er jeg klar over at det er et svært vanlig andrenavn, men for vår del vil det være oppkalling etter både min oldemor og min mormor, som begge har navnet Marie :-) Tenker de vil sette pris på å bli "hedret" på den måten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...