Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 3. april 2009 #1 Skrevet 3. april 2009 Jeg er litt usikker, står ikke noe i pensum og finner ikke noe når jeg googler det. Noen som kan si noe om det? =)
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 3. april 2009 #2 Skrevet 3. april 2009 Dytter denne litt=)
prebs Skrevet 3. april 2009 #3 Skrevet 3. april 2009 Ble nysgjerrig selv og spurte en med peiling. Det er en liten nøtt. "Faderen" kom ut i 1860. Det er for tidlig til å være realisme eller naturalisme og er vel ikke typisk for noen av delene. Vi ble enige om at det heller mest mot nasjonalromantikk - "Faderen" er fra Bjørnsons bonderomantiske periode. Han var på en måte den moderne fortellings far.
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 3. april 2009 #4 Skrevet 3. april 2009 Ja, det er noe sånt jeg også tenker. Den har jo tydelige trekk fra folkedikting, og for meg henviser den også til bibelen ("sønnen", sønnen ble funnet den tredje dag, sønnen ble en velsignelse etter sin død). Men klarer ikke å plassere den innen en gitt sjanger. Den har jo trekk fra både det ene og det andre, men tar ikke opp samfunnsproblem som realismen. Nærmeste blir vel, som du sier, noe innen romantikken, siden den jo tar opp personlige issues og menneskelig forandring (Hvordan faren forandrer seg etter sønnens død)... Nei, vanskelig dette...=P
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå