Gå til innhold

Når er det vanlig at en begravelse blir holdt?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Slik at man kan anta da at det skjer innen onsdag (før påskehøytiden) dersom vedkommende døde i går?

Eller kan det bli på lørdag? Evt en helligdag? Jeg er litt uvitende på dette feltet...

Naturlig dødsfall ja, voksen person.

Min far døde 5. mars, og vi hadde begravelsen 16. Vi trengte den tiden før begravelsen. Tror det kun er ukedager som blir brukt til begravelser. Og ikke type helligdager. Dermed kan det nok gå opp mot 14 dager før det er begravelser, men det vanlige er en uke.

Annonse

Ca 1 uke er vanlig.

Veldig mange begravelsesbyrå har ikke begravelser på mandager. Helg og helligdager er også veldig uvanlig å ha begravelse.

Her i distriktet ville nok en som døde i går ikke bli begravet før etter påske. Det er kun 2 hele dager igjen (i dag og tirsdag neste uke siden mandag ihvertfall her i distriktet er fridag for begravelsesbyrå, onsdag er halv dag). Så hvis du skal regne 5 "ukedager" så ville det ikke blitt før onsdag eller torsdag uken etter påske.

Jeg vil med ganske stor margin si at det vil bli etter påske. Det er mye som skal ordnes i forkant av en begravelse.

Vanlig praksis er rundt en uke. Moren min ble begravd 6 dager etter hun døde, men min stefar ikke før 10 dager (det var "lenge"). Han ble obdusert + familie langveisfra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...