Gå til innhold

Hurra, uttak i uke 24 - noen andre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg hadde nylig min femte innsetting uten resultat, men vi gir ikke opp! Etter å ha jobbet meg opp av hengemyra jeg var i etter at nederlaget var et faktum, så er jeg nå helt klar for neste runde! Denne gangen har jeg bedt legen om et nytt opplegg, så jeg skal ha kort regime, ny medisin (Menopur) og muligens blastocyst, dersom det er mange og gode nok egg. I tillegg ville jeg gjerne rekke dette før sommerferien, så jeg fikk beskjed om å begynne på p-piller slik at vi kunne styre syklusen og sette en dato for UL og behandling allerede nå. Dermed vet jeg at UL blir fredag i uke 23, og uttaket uka etter.

Er det noen her inne som skal ha behandling samtidig? I såfall hadde jeg satt stor pris på om vi kunne slå følge. Det har vært til stor hjelp ved tidligere forsøk å kunne utveksle erfaringer med dere her inne, så jeg håper vi kan bli en fin liten gjeng denne gangen, også :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm, beregner mensstart og er litt usikker, men kan bli uttak i uke 25 på meg. Blir gjerne med på tråden likevel! :-)

Skrevet

Hei Astra71 og Sarah70!

Jeg har fulgt med på dere gjennom mitt første ivf-forsøk som endte negativt 16. mars. Ser ut som det kan bli uttak på meg i uke 24-25, og jeg vil gjerne holde følge med dere kloke damer! Hører til på riksen og skal til en samtale der i april, får vel vite mer da. Jeg har tenkt å høre om kort regime denne gangen, aner ikke om jeg kan få det, men det må gjøres noen forandringer i neste forsøk. Jeg fikk nemlig kun ut ett egg, er ikke helt fornøyd med det. Det gjorde ventetiden på befruktning og innsetting mer skummelt enn jeg hadde regnet med. Men vi fikk da satt inn et egg til slutt, og det er jeg fornøyd med, godt å vite at befruktningen fungerer. Gleder meg til neste forsøk, tror det skal bli bedre når vi nå vet hva vi skal gjennom. Skal også forsøke akupunktur denne gangen, har jeg tenkt!

Skrevet

Hei Sarah70 og Bobbygirl!

Kjempehyggelig at jeg får følge av dere to! Selv om det er leit at dere ikke lyktes i det siste forsøket (jeg har fulgt litt med på dere to, også).

Jeg holder til i Haugesund, på sykehuset. Jeg tenkte vel egentlig at det var litt for tidlig å søke etter følgevenner nå – jeg pleier vanligvis ikke vite nøyaktig hvilken uke jeg skal ha uttak så lenge i forveien. Sånn sett blir det ganske greit å styre syklusen med p-piller. Det er jo ei annen her inne som fikk p-piller for at eggene skulle få ro og modnes bedre. Hun ble gravid i det forsøket, etter mange negative resultater. Så kanskje det har noe for seg på den måten, og? ;)

Bobbygirl, jeg husker hvordan det var å ikke lykkes på det første forsøket. Det var ikke noe kjekt. Jeg for min del trodde den gangen at når man satte inn to perfekte, befruktede egg i en kvinne, så ble hun gravid. Så for meg var det helt utenkelig at det ikke skulle lykkes. Men heldigvis er det stor sjanse for at du lykkes på de tre offentlige forsøkene, så det skal nok gå bra med deg  Legen vil vel kanskje øke dosen din litt, siden det bare ble ett egg forrige gang? Kanskje du kan ha økt dose og kort regime? Jeg kan absolutt anbefale kort regime, først og fremst fordi det er en mye lettere behandling. Jeg har hatt fem lange protokoller og en kort, og den korte var langt å foretrekke. Det var også det forsøket som ga meg best egg (antallet har vært omtrent det samme, fra 11 – 15). Legen min sier det ikke er grunnlag for å hevde at bytte av medisin kan gi bedre resultat. Han sier at det er tilfeldighetene som rår. Plutselig kommer gullegget, og det kommer uavhengig av hvilken medisin man går på, eller hva annet man har foretatt seg. Men jeg er enig med deg: Jeg måtte ha en forandring denne gangen. Om ikke for annet, så for å holde motivasjonen oppe. Heldigvis var legen åpen for det 

Men nå skal jeg ut og gå en lang tur i raskt tempo. Jeg ble gravid på mitt andre forsøk (SA like etter), og da var jeg i mye bedre form enn i de andre forsøkene, og 7 kg lettere. Så jeg har bestemt meg for å bruke de neste par månedene på å komme meg tilbake dit 

Ha det godt så lenge, begge to, så snakkes vi snart!

Skrevet

Hm. Av en eller annen grunn forsvant avsnittene mine da jeg lagret. Håper dere klarer lese det likevel....:-)

Skrevet

Så hyggelig at du allerede nå vet når du skal ha et nytt innsett, Astra71! Jeg kommer til å følge med deg da, det blir kjempespennende! Jeg føler vi var en sånn god gruppe, vi i UKE 11-forsøket! Jeg har tro på opplegget du skal ha i neste forsøk! Jeg er nå kjempefornøyd med edisineringen i mitt neste også, skal få Puregon 300 IE + Menopur 300 IE sammen. Pga. at eggkvaliteten skal bli bedre med Menopur, turde jeg ikke å kutte den helt ut likevel... Skal også ha Prednisolon, Klexane, Albyl-E, assisted hatching og akupunktur + babyklister + Solvipect. Så nå gjør jeg hva jeg kan.... :-)

Skrevet

Heeeii, 2barnsmor! Er det sant - skal vi ha innsetting samme uka denne gangen, og?? Så gøy :-) Ja, vi hadde en veldig fin tråd i uke 11-forsøket. La oss gjenskape det gode samholdet på uker 24-tråden, bare med litt bedre resultater denne gangen ;) Og jeg har troa på oss nå, jeg og. Jeg mener, en eller annen gang må den jo sitte, og da må det nødvendigvis nærme seg for hvert forsøk, hehehe.

Høres ut som et skikkelig opplegg på deg denne gangen, ja! Det må jeg si. Jeg burde jo vite dette etter hvert, men hvordan er det nå - Prednisolon er vel kortison? Mente legen at du trengte det? Og så går jeg ut fra at Klexane er blodfortynnende? Eller var det Albyl-E...? Jeg har ikke brukt noe i tillegg til follikelstimulerende hormoner, jeg. Var det du som foreslo behandlingsopplegget? Hvor er det nå du holder til igjen?

Dette blir jammen spennende! Jeg er så glad for at jeg nå har klart å legge mars bak meg, og at blikket kun ser framover! At jeg er over bakketoppen, liksom. Men nå er det ut og spise torskemiddag. Det blir bare sunn mat framover! (Med unntak av i morgen, for da skal jeg sitte på utekafe med to venninner hele dagen. Men en liten utskeielse i uka tillater jeg meg ;-)

Skrevet

Hei igjen! Jeg skal ha innsett i uke 20 tenker jeg, men jeg vil følge med deg likevel! Hvilke medisiner skal du stå på i neste forsøk? Ja, godt mars-forsøket er over. Prednisolon er kortison som virker betennelseshemmende. Det brukes for at egget ikke skal støtes ut som fremmedlegeme. Klexane er blodfortynnende som man bruker når man feks har fått blodpropp, jeg skal ha 20 mg. Albye-E er også blodfortynnende, jeg skal ha 75 mg. Blodfortynnende fordi det øker blodgjennomstrømmingen i livmoren, ergo lettere for egget å feste seg. Dr. Hausken kom faktisk akkurat med de samme forslagen som jeg gjorde! Nå har jeg også bestilt Wheatgrass og skal bruke det 1 mnd før jeg begynner med sprøytene!

Skrevet

Hei igjen :)

Veldig koselig at du vil følge meg/oss 2barnsmor, selv om vi ikke er på akkurat samme uka. Vi får følge deg først, så satser vi på at vi kan være gravide sammen i sommer!

Du er hos Hausken, du ja. Spørs om kanskje Klexane kunne være noe for meg, også? Legen har ikke sagt noe om det, men jeg må kanskje foreslå det selv for at det skal bli vurdert.. Jeg skal altså gå på p-piller nå fram til 20. mai. Deretter begynner jeg med Menopur-sprøyter (dag 2) og så Orgalutran (fra dag 5). That´s it. Er veldig spent på Menopuren, jeg. Jeg hadde litt Luveris i forrige forsøk, uten at det gjorde noe fra eller til for eggkvaliteten. Så føler meg ikke sikker på at Menopur (som er samme som Luveris) vil utgjøre noen forskjell. Og legen sa jo også at hans kolleger i Gøteborg mer eller mindre har sluttet med Menopur, og bare bruker Puregon/Gonal-f. Men må bare prøve noe nytt, så får vi se :-) Har en veldig god følelse for deg denne gangen :-)

Skrevet

Du er veldig heldig som har hatt så mange egg, Astra! Jeg tror Menopur kan være riktig for deg! Menopur skal jo bedre eggkvaliteten, noe som er avgjørende for dine forhåpentligvis mange egg også denne gangen! Da kan du jo prøve blastocyst! Og med P-pillen har jeg forstått at du får modnere egg, og flere fordi det blir rensket opp i P-pilletiden! I ditt tilfelle ville jeg også ha prøvd både Klexane, Albyl-E og Prednisolon. Du hat jo hatt bra kvalitet på eggene, men de har ikke festet seg, eller du har mistet, var det ikke sånn? SÅ jeg hadde absolutt forsøkt det, ja! Jeg går ikke hos Hausken, men hos Ciconia. De har vært fantastisk ydmyke i forhold til mine ønsker og behov, virkelig skjønne! Jeg skrev en lang mail til dr. Hausken og han svarte meg i dag der han altså foreslår presis den medikasjonen jeg foreslo! Han anbefalte Puregon 350 IE + Menopur 150 IE, mens Ciconia ordinerte Puregon 300 IE + Menopur 300 IE. Forskjellen på doseringene håper jeg ikke har såå mye å si!

Skrevet

Ja, Ciconia var det!! Assisted hatching, ja, det er det vel ingen som driver med i Norge ennå :) Tenk at Hausken tok seg tid til å komme med forslag til behandlingsopplegg for deg selv om du ikke er pasient der(!) Det er jammen meg god service! Morsomt at du og Hausken foreskrev den samme behandlingen, hehehe. Det sier jo litt om hvilke eksperter vi blir på vår egen situasjon etter hvert.

Og takk for mange gode forslag! Jeg glemte å si i sta at jeg skal ha 225 ie Menopur. Jeg har tidligere hatt samme mengden Puregon i Haugesund, men i det ene forsøket jeg hadde ved Nordica fikk jeg 200 ie, og det var egentlig mer enn nok for meg (fikk da 10 egg mot 12-15 i Haugesund). Jeg spurte legen om jeg kunne få mindre Menopur, men han sa at pga mengden medisin i ampullene så måtte jeg da helt ned i 175, og det ble litt lite igjen mente han. Jeg for min del tror det hadde gått greit. Jeg vil jo egentlig ha færre egg, for jeg innbiller meg at kvaliteten ville blitt bedre. Men men. Dersom jeg nå får mange egg og de er gode nok, så har legen sagt at vi skal vurdere å dyrke dem fram til blastocyst-stadiet. Ulempen med dette i Haugesund er at de ikke fryser blastocyster. Men jeg har nå aldri fått noe på frys tidligere, uansett, så jeg tar ikke akkurat det så tungt :)

Hm. Tror jeg skal ta deg på ordet og ringe sykepleierne på mandag og høre om jeg kanskje bør ha klexane, albyl-e og prednisolon i tillegg. Ja, det skal jeg gjøre! Jeg sier det igjen, det er gull verdt å ha dere her inne! :-)

Skrevet

Helt enig i at det er gull verdt å ha alle dere her inne! Det er på disse sidene jeg har tilegnet meg det meste av kunnskapen! Og så er jeg sykepleier av yrke, og da er det ikke så vanskelig å legge sammen 2+2!

Skrevet

Er du sykepleier?!! For en luksus å ha en slik en i gruppa si! :-)

Skrevet

Heisann jenter:-)

Ser dere er godt i gang med å planlegge neste forsøk Astra71 og 2barnsmor-febr2010?;) Min plan så langt er at jeg skal starte opp med neste forsøk (kort regime) i juni, så kan jo være jeg er så heldig at jeg får uttak samme uke som en av dere:-) Hadde vært moro om vi kunne følge hverandre igjen! Enig i at vi hadde en veldig fin gjeng i uke 11:-) Men uansett om vi får uttak samme uke el ikke, kommer jeg til å følge med dere her inne. Virker som vi alle skal prøve noe nytt på neste forsøk, så håper det er det som skal til for å lykkes! Masse lykke til jenter:-)

Skrevet

Nå begynner vi å bli en fin liten gjeng! Er det sånn at dere alle er i gang med private forsøk? Høres ut som dere får være med på å bestemme en del over forsøkene selv. VI får knapt nok info under legeundersøkelsene på riksen, virker ikke som de har tid til å ta imot innspill fra en amatør i allefall. Men kan jo bløffe litt og late som jeg har peiling ved neste samtale...

Er det noen av dere som har brukt akupunktur ved tidligere forsøk, eller som skal gjøre det nå? Har ganske stor tro på det, har fått hjelp for en vond rygg bl.a. Har hatt et par timer nå, og akupunktøren virker veldig godt informert om ivf. Hun sa at hun kunne kjenne at jeg hadde hatt eggløsning på pulsen min. Håper hun har rett, for jeg testet med clearblue en uke uten å få utslag. Disse medisinene kan vel tulle med syklusen, og det ønsker jeg jo ikke når jeg venter på å holde av plassen min.

Ellers skinner sola og ferien starter snart. Det blir rødvin og kos i påsken, så er det tilbake til sunn diett og trening. Skal prøve å være i god fysisk form ved neste forsøk, da vet jeg at jeg er sterkere psykisk også. Fortsatt god helg!!!

Skrevet

Hei bobbygirl:)

Jeg hører også til på Riksen. Har hatt 3 innsettinger tilsammen, og skal i gang med 3. og siste ordinære forsøk i det offentlige i juni forhåpentligvis. Enig med deg at man får lite informasjon rundt selve forsøket på riksen. Man må rett og slett spørre for å få svar, og er jo ikke alltid så lett når man ikke helt vet hva man burde spørre om engang...;) Har selv foreslått noen endringer i forhold til neste forsøk, og virker som om de er åpne for det. Foreslo f.eks kort regime neste gang og det var ikke noe problem:-) Har du kun hatt ett forsøk så langt? Jeg fikk ut 4 egg på første forsøket mitt. På andre forsøket fortsatte jeg med samme medisiner, men økte dosen med Gonal-F og fikk da ut 12 egg som resulterte i 3 på frys:) Så kanskje det ikke er mer som skal til enn å øke dosen for deg også? Håper du får svar på det du lurer på når du skal til samtale, og at dere sammen kan bli enige om hvordan det blir med medisineringen ved neste forsøk.

Prøvde forresten også akupunktur på 2. forsøket mitt. Gikk til behandling ca 2 ganger i uka noen uker før innsetting, og fortsatte med noen behandlinger etter innsetting. Resulterte jo ikke i positiv test for meg, men kan jo ha hatt innvirkning for antall egg jeg fikk ut. Uansett har jeg tro på at akupunktur kan hjelpe, men det gir ingen garanti for å bli gravid, noe heller ikke IVF gjør.. Desverre koster det endel penger å gå til akupunktør. Dersom økonomien min tilsier det, kommer jeg til å bruke det ved neste forsøk også:-)

Lykke til!

Skrevet

Hei Lie79, takk for svar!

Vi skal kanskje i ilden på riksen omtrent på samme tid da! Du sa du økte dosen i forsøk 2 og fikk flere egg. Kan jeg spørre om hvor store doser du har hatt?

Mine doser var: 4 dager med 300, så 2 dager med 225, så igjen 300 i 3 dager. Brukte puregon og trodde disse dosene var ganske store. Ble helt rar i de dagene jeg gikk på sprøyter, hadde et enormt overskudd og var veldig urolig. Måtte gå lange turer for å roe meg ned og mannen sa jeg virket helt "speeda"... Hvordan skal det bli med høyere dose da!?! Men det var ikke plagsomt for meg, kun litt slitsomt for dem rundt meg. Hadde mye mer plager av suprecur-sprayen, det er en av grunnene til at jeg ønsker meg kort regime. Men kommer selvfølgelig til å høre på legene på riksen, stoler på at de gjør en god jobb selv om de ikke er så omsorgsfulle.

Ang akupunktur så føler jeg meg så avslappet og lykkelig når jeg har vært der at jeg kommer til å fortsette med det fram mot forsøk. Det er deilig å ha en som lurer på hvordan det går, og som faktisk prøver å hjelpe til med fruktbarheten. Det er heller ingen bakdel at hun kan sette ekstra nåler for hodepine, vond rygg, stiv nakke osv. Og det er samme pris hver gang, uansett hvor mange nåler hun setter og hvor lenge jeg ligger.

Ønsker deg også lykke til med det siste forsøket, måtte det gi flotte resultater!

Skrevet

Heisann!

Hadde vært kjempehyggelig om du traff samme uke som oss, Lie79, men vi kan jo følge hverandre uansett :-) Jeg har vært bortreist i helga, men nå er jeg tilbake hos PCen.

Apropos dette med å komme i form til neste forsøk, så er jeg ihvertfall i gang med å gå en lang tur hver dag. Har ikke hatt ork til dét en gang i det siste. Og det var supergodt å komme i gang igjen!

Jeg hadde mitt andre private forsøk nå (5.), og skal altså i gang med mitt tredje betalingsforsøk. Det begynner jo å kjennes på lommeboka etter hvert, særlig når jeg tar forsøkene så tett jeg kan. Så det er mange grunner til å håpe på at man lykkes snart.. Har ikke forsøkt akupunktur, jeg innbiller meg at det eneste jeg kan gjøre fra eller til er å forsøke å være i god form, spise normalt og ta medisinen min. Men hvem vet, hvis jeg ikke lykkes snart er jeg nok troendes til å prøve det meste.

Og nå kommer Lynley på nrk! Elsker påskeferie med masse krim på TV :-)

Skrevet

Ser ut som vi kanskje får forsøk på Riksen omtrent på samme tid ja:)

Jeg fikk Gonal-F på begge forsøkene.

1.forsøk: 112,5 IE i 4 dager, 187,5 i 3 dager, og så 262,5 i 4 dager.

2.forsøk: 225 IE i 6 dager, og så 300 i 5 dager.

Hmm... det betyr faktisk at jeg totalt sett fikk litt mindre dose på 2. forsøk enn på 1. forsøk, altså motsatt av det jeg skrev il deg og det jeg har trodd;) Kanskje bedre å gå på høyere doser pr dag jevnt over? Blir spennende å se hvilken dosering jeg får på neste forsøk! Håper du blir litt klokere etter at du får snakket med lege og avtalt dosering og regime til neste forsøk:-)

Jeg reagerte ikke som deg på sprøytene. Følte meg vel heller litt slapp.. Var suprecur sprayen som var værst for meg også, mye hodepine, svimmel, kvalm, humørsvingninger og "uggen" følelse i kroppen generelt. I tillegg fikk jeg veldig høyt blodsukker av sprayen (har diabetes type 1). Ble heldigvis bedre etter at jeg begynte på sprøytene. Bivirkninger av sprayen er også grunnen til at jeg har bedt om kort regime, så skjønner deg godt der:)

Enig med deg når det gjelder akupunktur. Følte meg også veldig bra etter at jeg hadde vært der og var deilig å møte en person som du følte brydde seg om deg og som ville hjelpe deg:-) Akupunktøren jeg gikk til hadde vært igjennom IVF selv, så han visste jo veldig godt hvordan jeg hadde det.

Krysser fingrene for positive tester for oss neste gang:-)

Skrevet

Hei Astra71:-)

Hadde vært hyggelig om vi fikk følge hverandre neste gang også, men kommer helt klart til å følge med deg uansett:-) Kjenner også at det er godt å komme ut på tur om dagen. Merker at det hjelper mye med lysere og lengre dager, og at sola skinner. I dag så jeg hestehov for første gang i år, så nå er våren her for fullt ja:-)

Skrevet

innlegget over var svar til Bobbygirl...;)

Skrevet

Lie, du kommer til å merke kjempestor forskjell når du nå skal ha kort regime! Det kan ikke beskrives hvor deilig det er å slippe den sprayen! For det første så slipper man bivirkningene og den tidsmessige tvangstrøya (eks. å måtte lirke opp sprayen midt under et møte på jobben...huff). Men ikke minst så går tiden fram mot forsøket så utrolig mye fortere når man slipper å medisinere seg selv i ukesvis på forhånd! For meg har det alltid vært sånn at når jeg begynner med sprayen, så begynner samtidig nedtellingen fram mot forsøket. Dermed går det mye tid og krefter med til å fokusere på det som skal skje hele den siste måneden før uttaket. Og det er slitsomt. Mens på kort regime, så rekker man bare såvidt å begynne, og så vips(!) så er man i rugeperioden! Da er det mye lettere å leve normalt i forkant :) Ser ut som det er mange med kort regime i gruppa vår, forresten?

Skrevet

Så koseli å se bobbygirl, Astra og Lie her inne! Denne gangen skal vi alle sammen bli gravide! Jeg gjør absolutt alt for å ha optimale forhold. Har gjort ennå en medisinjustering, skal ha Puregon 375 IE + Menopur 225 IE (i stedet for Puregon 300 IE + Menopur 300 IE). Og etter påske skal jeg faktisk til en kristen healer, som har hatt veldig gode resultater, bla. på en kollega. Så hvis ikke dette skal gå bra nå, så vet ikke jeg! Jeg begynner på nesespray 2. påskedag, og faktisk gleder meg til å begynne! Jeg har lite/ingen bivirkninger. Vi må følge hverandre fremover nå, jeg håper så inderlig at vi alle blir gravide nå! Dere er en fantastisk herlig gjeng, synes jeg! :-) :-) :-)

Skrevet

Og jeg skal selvsagt ha akupunktur før og etter innsett.

Skrevet

Hallois jeg skal ha uttak/innsett litt før dere, i uke 22 eller 23 men slenger meg på allikevel for dere er mange erfarne i denne gjengen og det er litt greit for meg også å ha kontakt med flere som har vært igjennom dette noen runder nå. Jeg har hatt 5 innsett på søsken på Riksen (Edvart ble til på tredje og siste forrige runden). Vi har ICSI, meg feiler ingen ting men mannen dårlig antall svømmere. Har alltid hatt langt regime og fått ut mange egg, også mange befruktet - god kvalitet på eggene, men mistet 2 ganger og på fryseforsøk har slimhinna mi vært litt tynn og ingen har festet seg tross to toppegg inn hver gang. Har imidlertid blitt gravid 3 av 5 ganger på fersk så nå setter jeg all min lit til siste ferskforsøk på Riksen - jeg får da også satt inn 2 egg - pga. det er siste forsøket og jeg fyller også 38 i juni. Har spurt om blastocyst - men dette driver de ikke de med på Riksen fordi de ikke har trua på det sa de på lab'en, og blodfortynnende og kortison var bare for spesielle pasientgrupper, så da kjører vi samme opplegg som tidligere med langt regime, suprecur spray og puregon. Skal begynne spraye 21 april og så bærer det i vei.... Har akkurat feiret 3 årsdagen til godgutten hjemme. Håper på en reprise på han :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...