lille frø, mor til to Skrevet 2. april 2009 #1 Del Skrevet 2. april 2009 Jeg synes jeg hører så mye forskjellig at jeg blir veldig usikker. Jeg er klar over at mosjon gjennom hele svangeskapet er svært sunt. Men det jeg lurer på er om man kan trene skikkelig. Da tenker jeg på løping, intervaller (10x1000m) Hard svømming; crawl, butterfly osv Styrke, gjerne maks osv. Jeg er idrettsutøver og ønsker å fortsette slik jeg alltid har gjort, men kjenner smerter under trening, noe som bekymrer meg. Mistet i fjor 13 uker på vei. Da trente jeg knallhardt; to ganger daglig. Er veldig nygjerrig på om det finnes noe seriøs forskning på dette temaet?? Både fordeler og risiko osv. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139910623-fins-det-forskning-p%C3%A5-gravide-og-trening-hva-er-din-erfaring-med-trening/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarfornr2 Skrevet 6. april 2009 #2 Del Skrevet 6. april 2009 Forskningen er et mannsdominert yrke, og mannfolka har forsket mest på den som angikk dem, så har vært lite forsket på kvinner og graviditet. Det har vært litt de siste årene, og forhåpentligvis mer etterhvert. Når det kommer til svømming vil jeg tro det er trygt å trene hardt, fordi du belaster ikke kroppen som reisverk, bare muskulatur og hjerte - og det er jo en bra ting. Jeg er selv gravid i uke 24 og hadde meg en intervalløkt 4x4 i bratt oppoverbakke i går. Så lenge kroppen syns det er greit er det greit. Det er VELDIG mange myter rundt dette med hard trening og graviditet. Jeg trente hele veien sist, og var oppe i 98 % av makspuls to dager før fødselen, ungen kom ut med toppskår på den skalaen de beregner babyens fysiske tilstand på, og jeg kom meg fort etter fødselen. Trente som normalt hele veien, og det at du mistet hadde nok ikke noe med treningen din å gjøre - så sant det ikke ligger noen spesielle forhold til stede. Maks styrketrening er vel ikke det beste under graviditet, mens grunnet buktrykket, tror jeg, men det anbefales i alle fall ikke. Ellers, så høres jo to knallharde treninger tungt ut, og hvis det er utmattende for deg, så kan det jo hende det er utmattende for babyen. Jeg går bevegelsesvitenskap på NTNU, kan sjekke opp i systemet om de har noen artikler på området hvis du vil. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139910623-fins-det-forskning-p%C3%A5-gravide-og-trening-hva-er-din-erfaring-med-trening/#findComment-139926791 Del på andre sider Flere delingsvalg…
månestråle32 Skrevet 14. april 2009 #3 Del Skrevet 14. april 2009 Det er et vanskelig etisk område å drive forskning på! Det tror jeg er den viktigste årsaken til at det er lite som er gjort. Hvem har lyst å ta ansvar for en gravid kvinne sin trening for å se om hun aborterer....??? Vel, nok om det. Jeg har ei bok av James F. Clapp III M.D som har gjort mye studier på gravide kvinner- topptrente og utrente, før under og etter graviditet. ikke store gruppene, men det er da noe i alle fall. Boka heter "Exercising through your pregnancy" og anbefales. En annen bok jeg anbefaler er " Trening for kule mager" av Jill Jahrmann. Ei meget dyktig og faglig oppdatert dame som skriver veldig bra! ellers så ville jeg tatt kontakt med Toppidrettseneret og forhørt meg. De følger jo opp de kvinnelige utøverne som blir gravide, bla Liv Grete S P Lykke tl og håper det går fint Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139910623-fins-det-forskning-p%C3%A5-gravide-og-trening-hva-er-din-erfaring-med-trening/#findComment-139956846 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå