Gå til innhold

Problemer med å takle den gravide kroppens forandringer - andre ?

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg er 32 år og gravid for første gang. Selv om jeg ble gravid "på første forsøk", så var graviditeten planlagt og min samboer og jeg gleder oss veldig til å bli foreldre til det som nå viser seg å være en liten gutt. Har termin 21. juli.

Mitt "problem" er rett og slett å takle at kroppen min endrer seg.

Før jeg ble gravid, så klarte jeg gjennom å endre livsstilen min å gå ned 20 kg (fra 85-65 kg, er 164 høy), noe jeg var veldig fornøyd med. Selv om jeg alltid har trent mye og vært i god form, har jeg aldri likt kroppen min spesielt, men, etter at jeg jeg kvittet meg med disse 20 kiloene, så følte jeg meg for første gang på det jeg kan huske meg "veldig vel" og min dårlige selvtillitt og selvfølelse mer eller mindre forsvant (sammen med kiloene..). Da jeg ble gravid veide jeg 68 kg, noe som var forsåvidt "greit" siden det var en vekt jeg har klart å holde stabil "over langen".

Jeg er nå 24+5 uker på vei og har så langt hatt et problemfritt svangerskap. Ikke har jeg vært hverken kvalm, trøtt eller uvel på andre måter og burde således føle meg priviligert. Som tidligere nevnt, så har jeg alltid likt å trene, og dette er noe jeg følgelig har fortsatt med helt fram til dd. Jeg trener løping, step og aerobic. Gjennomsnitt så trener jeg 3-4 ganger pr uker i tillegg til gåturer innimellom dette.

Jeg VET at det å legge på seg hører med under et svangerskap og det er DER jeg sliter.

Idag skulle jeg på kontroll og fikk meg litt av et sjokk ! Jeg har allerede gått opp 10 kg ! Jeg veier nå 71 kg, og jeg holdt på besvime da jeg sto på vekta. Jeg har gått opp 5 kg på bare 2,5 uke ! Hele tiden har jeg vært påpasselig med hva jeg har puttet i munnen, samt trimmet, alikvel kommer disse kiloene på. Jeg kjente jeg ble skikkelig lei meg da jeg sto på vekta og kjente nesten motivasjonen min til å fortsette med gode mat og trimvaner resten av svangerskapet forsvant :(

Jeg hadde liksom en "forestilling og et håp" om å klare å holde meg innenfor en vektøkning på 15 kg, men, jeg har 16 uker igjen, og tenker med skrekk og gru på hvordan JEG kommer til å se ut når terminen nærmer seg.

Også midt oppi det hele, blir jeg bare "irritert" over andre gravide jeg kjenner som bare gir F i hva dem spiser og trim blir det lite med, går opp det samme som meg og gjerne litt mindre ! Forstå det den som kan...

Jeg blir mest skuffet og irritert over meg selv for at jeg "stresser" med vekta og at jeg i det hele tatt kan "tillate" meg å være så selvopptatt med kroppen når jeg går gravid. Jeg er jo så heldig å få bære fram et nytt liv, så hvorfor ikke glede seg over det, istedenfor bekymre seg over den "fandens vekta" ? Jeg prøver å tenke sånn, men, det er vanskelig. Er det flere som kjenner seg igjen ?

En annen ting, sikkert veldig teit å bekymre seg over, men, da jeg gikk ned i vekt, så fikk jeg en "normal størrelse" på brystene mine. (Har alltid hatt komplekser for dem, syns dem har vært altfor store og tunge), men, nå eser puppene ut, og jeg tenker igjen med skrekk og gru hvordan dem kommer til å se ut den dagen ungen er født og melka sprenger på....Ja, det er så jeg GRUER meg..Men, som sagt tidligere, så irriterer jeg meg over at jeg gruer meg for slike ting også...

Jeg er jo litt av den typen som tar sorgene på forskudd og andre som trøster meg med at det er ingen panikk å få over vektøkningen i svangerskapet og at "kiloene renner av" etter fødselen, så sliter jeg liksom "litt" med å tro på dette. Jeg ser for meg at jeg kommer til å vagge avgårde i flere måneder etter fødselen og på nytt hate meg sjøl som jeg gjorde tidligere.

Summa summarum, så ser jeg meg sjøl som en flodhest med megapupper og gedigne strekkmerker da fødselen nærmer ser. Det er fælt at en gruer seg mere til kroppens utseende enn selve fødselen.

Er det flere som har det eller tenker slik som meg, eller er jeg "rar" ?

Måtte bare få ut litt skuffelse og frustrasjon, for idag, etter veiinga, så ble jeg skikkelig deppa...

Fortsetter under...

HEY!!!! tror det er MAAAANNGE som har det som deg...Jeg er gravid med mitt andre barn. Jeg har ei datter på snart 2 år fra før. før jeg ble gravid for andre gang hadde jeg enda 7 kg igjen å gå ned fra forrige svangerskap. og nå er jeg 6 mnd på vei og har allerede gått opp 10 kg. altså jeg veier 17 kg mer enn det jeg veide for 2 1/2 år siden. og verre skal det bli siden det er 3 mnd igjen. Har i tillegg fått løfte og trene forbud pga av brokk og bekken plager. Ja du kan tenke deg hvor frustrerende det er og ikke kunne gå tur eller trene uten å få sabla vondt.. Har ingenting og ha på meg lengere. rompa og låra eser alle veier. hoven i bena og der ut som ei oppblåst ku i ansiktet. Føler meg direkte udelikat. har som mål og trene masse etterpå. men akkurat nå føler jeg meg bare stygg og fæl og heeelt forferdelig...

Det er trist at man skal gå rundt å føle seg slik i denne tia. Gleder meg jo masse til lille gutt kommer;);););) Men en ting er sikkert, dette blir mitt siste barn for dette orker jeg ikke en gang til.,

Lykke til ;)

Jeg kjenner meg VELDIG igjen!! Er gravid med min første, er 27, og i likhet med deg gikk jeg ned masse rett før jeg ble gravid! Er kjempe deprimerenes å se at alle disse kiloene er på plass igjen...Er 26 uker og lagt på meg 11 kg etter tre mnd med sykemelding pga. bekkenløsning. Får ikke beveget meg!!

Er i utganspunktet shopping gal...men nå føler jeg meg som flode flodhest, og frister ikke å kjøpe noe som helst!! Noe som er bra for lommeboken da....:-)

Tror vi må prøve å tenke på at det sikkert er verdt alt bryet, og at vi har klart å gå ned i vekt før, så det skal vi klare igjen!! Ut på tur med di søte guttene vi faktisk har bært frem, og turer blir det sikkert nok av ser jeg for meg!! :-)

We can do it!!

syns det er kjempe trist att du føler deg så ille tilmote over kroppen din og gruer deg til etter fødselen ..

Jeg er gravid med nr 4 og har gått opp alt fra 10 til 30 kilo i svangersapene mine :) Er nå gravid i uke 26 og lagt på meg 10 kilo allerede .. Er helt normal slank fra før av og vil ikke si att jeg gleder meg over att kiloene raser på og man føler seg som en flodehest til tidere men det er jo bare for en periode :) Kiloen vil gå av igjenn , om ikke alle så kiloene går av så går de fleste ned nesten alt etter fødselen :) Men ikke stress med det , mange tror att de skal veie det samme med en gang ungen kommer ut men man må huske på att man har brukt 9 måneder på å legge det på seg og man skal ha litt å gå på etter fødselen pga amming osv :)

Puppene vil også være stoore etter fødselen men detter går seg også til etter noen uker med amming :)

Håper dett kan hjelpe deg noe , prøv å gled deg med svangerskapet og heller tenk på den lille som ligger der inne i magen å bare venter på å komme ut til mammaen sin og ikke bryr seg noen om vilken str man er :)

er nok også en sliter med badevekta her igården! Kjenner jeg heller vil bungyjumpe utfor en bro framfor å gå på vekten til jordmor (er ekstremt redd for høyder).. Er veldig påpasselig med hva jeg spiser, men kunne nok sikkert bevegd meg mer.. Men etter å ha truffet på en som fødte for 4 uker siden og var like slank som før hun fødte, må jeg si at jeg gikk helt i kjelleren. Men tenker at det er 15 uker igjen til fødsel, og da får jeg vel brette opp ermene og virkelig gå inn for å miste disse kiloene så raskt som mulig. Tror man har størst sjanse for det i relativt kort tid etter fødsel! (selvfølgelig ikke dagen etter) :-) Men nurket mitt blir født i sommertiden, og da har man jo gode sjanser til å ta seg en trilletur og mamma få seg en trim! (pluss gå ned noen kilo..)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...