Gå til innhold

Melkesyrebakterier kan forebygge mot astma hos den lille.....

Anbefalte innlegg

Var med akupunktør i dag.. Og hun kunne fortelle meg at viss jeg skulle stå på en antibiotikakur, så anbefalte hun at jeg tok melkesyrebakterier også.. (jeg står ikke på noen AB-kur, men gjor det i forige svangerskap pga GBS infeksjon og vannavgang, jeg tok da ikke melkesyrebakterie, viste ikke om det...)

Men hun sa at forskere faktisk har funnet ut at viss en tar melkesyrebakterie de siste ukene av svangerskapet, så forebygger det astma og en rekke andre sykdommer hos barnet etter fødselen...

Melkesyrebakterier er jo harmløse,så jeg kjøpte en ekse i dag, og starter med de...

Fortsetter under...

Det er en stuide i Trondheim, på NTNU (?) som er gjort på dette. Ble klar over den i 2005, men da var ikke stuiden ferdig enda. Nå har jeg vært så slapp at jeg ikke har sjekket dette opp noe videre. Men vær obs på at "vanlig" Idoform ikke inneholder de melkesyrebakteriene som det er snakk om. Det er "LGG" bakterien som finnes i Biola, og i Idoform "Balance" som forskerene mener kan ha en gunsig effekt ift astma utvikling.

Jeg skal forsøke å få sjekket opp litt mer etter påske, hvis teflon-hormon hjernen min husker det...

Lykke til :o)

ååå?

det har jeg aldri hørt om?

kanksje jeg skal begynne å tømme innpå Biola da :)

kunne tenkt meg å lese litt om den studien hvis noen finner noe om den. og hvordan er det å ta Idoform Balance som gravid? ikke noe problem? noen andre kosttilskudd man kan bruke, eller kanskje det holder med Biola :)

ble litt nyskjerrig jeg nå

"SingSangMamma" kunne jeg og kalt meg, har ei jente som nærmer seg 2 år som kan alle sangene i Mine første sangkort på rams :)

Hei :o)

Nå fikk du litt fart på meg "to_tette" Nå er det jo langfredag så må vente over helga til å kontakte de som har gjør/gjort studiene.

Dette sakset jeg ut av Gravid bladet da jeg var gravid med første datter i 2005.

"Biola mot barneallergi?"

"400 gravide kvinner i Trondheim skal være med i et nytt forskningsprosjekt for å udersøke om bakteriene i Biola kan redusere faren for at barna deres får eksem og allergi. Kvinnene får Biola i kontrollerte former i siste del av svangerskapet og tre måneder etter at barna deres er født. Så skal mor og barn følges opp i to år.

Allergi, eksem og astmaplager er femdoblet blant barn de siste 30-40 årene. Og studier tyder på at plagene kan reduseres dersom mor spiser riktig under svangerskapet. Dette er et samarbeid mellom NTNU, St. Olavs Hospital og Sintef. Tine levere Biola, men skal ikke kontrollere resultatet" (NRK)

Du har forsåvidt rett to_tette, etter å ha lest utklippet litt nærmere så ser ikke denne studien på astma. Der har jeg blandet kortene. Får skylde på at det er mange år siden jeg så på utklippet.

Men jeg drikker Biola, eller så tar jeg en tablett Idoform Balance hver dag. Det skader ikke å prøve, og kroppen har ikke vondt av et glass Biola hver dag. Har veldig god effekt på magen, som nå også må tåle tøff behandling av jerntabletter. Jeg slurvet litt i sv.skap nr 2, og snuppa har fått melke/egg allergi, som gir seg utslag i atopisk eksem, så langt. Nå skal det sies at hun er kraftig dispionert for å utvikle astma/eksam/allergi, ettersom jeg har hatt de diagnosene siden jeg var bitteliten selv.

Men eldste jenta ser ut tilå gå fri fra en tøff atopisk eksem, ettersom plagene av eksem ofte blir mindre jo eldre man blir når det bryter ut (ifølge hudlege på Ullevål sh).

Men selv om barna våre står i fare for å få en lang rekke kjipe medisinske tilstander, så er det ikke noe som man ikke kan leve med og samtidig ha høy kvalitet på livet. Så nr 3 ville også være med i familien vår :o)

Uten at jeg sier noe helt bombastisk, mener jeg for min egen del at det ikke er noe risiko å ta Idoform tabletter selv om jeg er gravid. Det var en barnelege som gjorde meg oppmerksom på forskjellen mellom Idoform Balance og Classic.

Classic inneholder melkesyrebakteriene Enterococcus faecium og Bifidobacterium longum

Balance inneholder melkesyrebakteriene LGG - Lactobacillus rhamnosus GG, og BB-12 (Bifidobacterium).

LGG er jo melkesyrebakterien som er tilsatt i Biola.

Antagelig er ikke noe publisert enda, ettersom du ikke har funnet noe. Forskning tar lang tid!

Håper dere har en god påske :o)

tar heller et glass biola enn en tablett jeg da, hvis det gir nok av den LGG bakterien (hvem vet hva -nok- er ..?)

det er sikkert mye man kan påvirke med riktig kosthold, men noen ganger slår det vel ut likevel når det ligger sterkt i arveannleggene.

-er ikke spesielt god på å søke opp ting på nett jeg... så kan hende det ligger noe ute for det? skal kikke litt mer, men så får jeg vel smøre meg med tålmodighet noen dager :)

Annonse

Ja, er det ikke genialt!

Slik jeg har lest om det er denne studien publisert nå nylig, så flaks for oss at vi rekker å få det med oss. :)

Vi har allergi og astma i familiene våre, så nå går det i Biola hver eneste dag. Det er forøvrig ikke bare i slutten av svangerskapet det har gunstig effekt, også de første ukene/ månedene etter fødsel - babyen får i seg LGG gjennom ammingen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...