Gå til innhold

bilturer med en 4 mnd gammel unge

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det noen som vet hvor langt man kan kjøre bil iløpet av en dag med en baby på 4 mnd? er det noen tommelfingerregler for hvor lenge de kan sitte i en bilstol en dag?

Videoannonse
Annonse
Gjest Mammamoms og 05.12.08-jenta
Skrevet

Aner ikke om det er noen tommelfinger-regel.

Vi dro til Bornholm da tutta var 2 1/2 mnd, og da måtte vi kjøre 6 timer i ren kjøring ned til ferja fra sør-Sverige. Bil er sovemedisin, så hun sov jo hele turen. Men vi kjørte jo på dagtid, og tok jevnlige pauser sånn at hun ikke skulle få mat sjeldnere enn hun pleier på dagtid, og også slik at hun fikk litt variasjon fra bilsete.

Ingen kjøreøkt var lenger enn på 2 timer i hvertfall, og egentlig så er vel det også litt drøyt når de er så små...

Men vi måtte ta turen da det var i et bryllup til nær familie.

Skrevet

Har blitt en del delte meninger der, før så var det vel slik at de ikke skulle sitte alt for lenge før de måtte ha en pause. Men så har de forsket på det nå, og kommet frem til at det ikke er så farlig. Så man kan jo bli lettere forvirret. Hvem skal man høre på?

Her er det lengste vi har hatt er vel en bil tur på ca 5 timer, men da hadde vi vel 2 små pauser.

Skrevet

På en butikk her i byen sa ho som jobba der at de anbefalte babyene å sitte i stolen 20 min av gangen, deretter avlaste ryggen deres litt. Men går sikkert fint noen timer, hvis du legger stolen i mere liggestilling..

Vi skal selv kjøre 10 timer i morgen med en 10 ukers gammel baby! Men hun skal ligge i bærebag da :)

Skrevet

Vet ikke hva som anbefales (tjue min. er vel for nyfødte?), men vi skal kjøre femti mil tur-retur når småtten er knappe fire måneder. Da storebroren var like gammel kjørte vi tilsvarende tur, og det gikk kjempefint. Forskjellen er at han lå i bag med sikkerhetsnett, og småtten nå sitter i sete. Sånn for komforten sin skyld skulle jeg gjerne hatt ham i bag, men av sikkerhetshensyn er det uaktuelt. Tenker at det viktigste er at vi legger opp turen etter småttens behov. Sover han kjører vi, er han utilpass stopper vi. :)

Skrevet

Vi skal kjøre 80 mil i natt. velger å kjøre når hun skal legge seg i kveld og forhåpnetligvis er vi framme når hun skal stå opp. Skal stoppe masse og ta det veldig med ro. Blir hun utålmodig eller "sur" kan det også hende vi stopper og sover en plass. Vi tar det helt som det kommer. Å ja jeg vet at det er langt å kjøre 80 mil med ei på 4 mnd, men om vi skal besøke familien min blir det sånn!

Skrevet

Vi kjørte 5-6t med frøkna når hun var både 6 uker, 8 uker og 3,5 mnd. Skal kjøre samme turen igjen nå, 4,5mnd gammel.

De første to turene ble litt stress, gikk kjempefint til vi hadde igjen ca 30 min, da var hun SKIKKELIG lei og gråt og gråt, vi trodde aldri vi skulle komme oss den siste biten, men hun roet seg tilslutt (gikk rundt med henne på parkeringsplassen foran en kirke midt på natten lillejulatfen, hehe)

Forrige tur (og retur) gikk som en drøm!! Da kjørte vi når hun normalt legger seg, tok på pysj og kveldsammet på soverommet, så smekk i bilstolen og kjør! Hun sov hele veien, bare to stopp for mat tror jeg. Har sett leger/fysioterapauter uttale at så lenge babyen er fornøyd er det ingen fare, de sier fra om de er lei eller har ubehag, da må man legge inn en god pause.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...