Gå til innhold

Nattavvenning - noen som har noen gode tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal starte nattavvenning nå og lurer på om det er noen gode tips der ute?

Tulla vår er 8,5 mnd og ligger på eget rom. Vi legger henne i 19.30-tiden hver kveld og hun spiser 3-4 måltider om dagen i tillegg til at jeg ammer henne. Etter at hun har lagt seg spiser hun alt fra 2 til 4 ganger før hun står opp i 06-tiden.

Jeg har tenkt å dra til foreldrene mine og sove, for jeg er vel den svake av oss og hadde nok kapitulert og tilbydd puppen etter bare kort tid med skriking....

Så, som dere skjønner så trenger vi alle gode tips vi kan få:)

På forhånd takker jeg:)

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

henger meg på, og trenger også tips. Har en sønn på 6,5 mnd, og vi hadde første natta i natt. Det var grusomt, jeg har en tendens til og være svak jeg også. Gikk egentlig greit, men da han våknet ble jeg anbefalt å la han gråte 5 min, så gå inn å si "mamma er her, nå må du sove godt, gla i deg", hvert 5 min...problemet er jo det at når han skriker lenge nok våkner han. Derfor ble det nesten 2 timer i natt det stod på, men føltes myyyyye lenger..hvor lenge er vanlig?

• 2 uker senere...
Skrevet

Da tassen fikk to måltider med fast føde så var det slutt på natt amming. Jeg hadde latt han smake på vann noen ganer på forhånd,så når han våknet om natta fikk han bare vann på flaske, tutten i munnen og et enkelt god natt. Ble litt skjokkert stakkars men tok ikke lang tid før det ikke var så interesant å mase om natta. Bruker alltid å la ham rope en tid før jeg kommer om natta. Funker bra.

Han er 7 mnd og jeg må opp 0-2 ganger og gi enten vann eller smokk

Skrevet

Og forresten, ikke ta barnet opp av sengen for å gi vann. Minst mulig kontakt og minst mulig oppmerksomhet

Skrevet

Helsestasjonen anbefalte meg å gi vann om natten, men sa da at d kunne være lurt at far ga babyen vann i flaske. Da kjenner ikke babyen lukten av mamma, og slipper å bli sint for at han ikke får melk.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Jeg fikk motsatt tips. Det er vanskelig for barnet å bli nektet pupp, men når det i tillegg "mister" mamma som bruker å være der om natta, blir det enda verre.

• 2 uker senere...
Skrevet

La far ta det :-)

Her la jeg meg på soverommet med ørepropper mens far og lille flyttet inn på gutterommet. Fikk råd av helsesøster å ta natavvenning og eget rom samtidig. Type "nytt rom, nye muligheter"

Gikk fin-fint, over all forventning, viste seg at nattpupp bare var vane, våknet og fikk smokk av far, og sovnet igjen med det samme. Både lille og mor fikk bedre nattesøvn etter bare noen få netter.

Han hadde vært to uker på fast føde og spiste nok i løpet av dagen til å holde på natten. Helsesøster mente vi ikke skulle tilby vann med mindre det var veldig varmt.

Lykke til!

• 5 måneder senere...
Skrevet

Det er gruuusomt! Sitter her og hører på den stakkars poden som kommer med lange vræææl... Pappaen er der inne sammen med ham og trøster og koser, jeg har lagt meg på sofaen... Jeg hadde nok sikkert ammet lillegutt om natten til han ble fire, men nå satte pappaen foten ned, han var lei av konstant "mas" om natten og sur samboer på dagen. Lillegutt er nå 9 og en halv måned og nattammingen ble en konstant affære. Fra 1 gang om natten som nyfødt til opptil hver time på slutten... han var jo selv så sliten på dagtid.

Men det river i hjerteroten... men det har jeg hørt er likedan for alle ammende kvinner der ute. Og mens jeg skriver blir det faktisk stille der inne.... ?? La oss håpe det går bra i natt og enda bedre neste natt... Dette er altså andre natten, og i går skreik han stort sett hele natten (og jeg med), men i natt mindre.. hmmm.. Jeg synes vi skal gi oss selv en klapp på skulderen klokken åtte i morgen tidlig...

Lykke til til alle som skal nattavvenne i disse dager!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...