Gå til innhold

tenner og tannlege og sånt

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er grønn på det meste med barn i magen, men husker vagt at man alltid blir spurt om man er gravid når man er hos tannlegen. Jeg har ventet altfor lenge med å gå til tannlegen og vet jeg har et hull - nå er jeg gravid .. vil det si at jeg ikke kan bli behandlet for hull hos tannlegen ?

har også kjøpt sånn hjemme-sett til tannbleking hvor det står at det skal være ufarlig for gravide, men de anbefalte det ikke ... noen med erfaring eller som har spurt tannlegen sin om det ? hvorfor skulle det ha noe å si ?

Fortsetter under...

Du kan fint gå til tannlegen. Bare opplys om at du er gravid. Noen tannleger velger da å legge et blyforkle på deg under røntgentakingen, selv om strålingen er lav og ikke sprer seg helt til livmora. Den er kun lokal.

Det er slik at tenner og tannkjøtt er mer sårbart og utsatt under en graviditet, så en tur til tannlegen er bare bra.Få en shining slik at en slipper mye problemer senere i svangerskapet med betennelser, vonde hull osv. Spør tannlegen ang. hjemmeblekingen.

Selv har jeg boret, fått bedøvelse, fjernet tannsten og trukket visdomstann etter jeg ble gravid. Det har gått så fint atte.

Heia.

Tannbleking er ikke anbefalt under graviditet, Det er ikke forsket mye på, men middelet som du også svelger under bruk rammer og fosteret, om dette er skadelig vet en ikke. Jeg jobber på tannlege kontor selv. Har ikke problemer med behandling hos tannlege eller røntgen, men kommer selv til å vente med bleiking til jeg er ferdig å amme.

Det anbefaler jeg deg også.

Hei!Eg var til tannlegen på mandag faktisk (er i veke 29). Var litt engesteleg sidan eg høyrer så masse forskjellige ting ang. boring og fylling av hull osv. Tannlegen eg gjekk til sa han brukte å unngå å ta røngten visst han kunne unngå det-men det hadde ikkje noko med at det egentleg var noko risiko i det (det meinte han at det ikkje var-som andre skriver her-det er minimalt med stråling, og den er også heilt lokal), men at mange gravide føler så sterkt angåande røngten og blir veldig engstelege...som han sa, fornuft og følelser henger ikkje alltid saman, så det var greit å berre gjere det meste nødvendige. Følte meg veldig trygg på han etterpå. Tok både bedøvelse og fekk bora det hullet (som IKKJE kunne venta i to-tre månader til). Det einaste som var litt småekkelt var at sidan eg har stor mage og måtte ligge ei stund i ro var at babyen pressa så masse innover på magen at det ikkje kom nok blod til hovudet. Så eg vart rimeleg svimmel og dårleg-men med ein gong han skjønte at eg holdt på å svime av, så fekk eg røyst meg litt opp..det hjalp med ein gong! ;) Ikkje uvaneleg at gravide reagerer sånn visst. Ein må berre sørge for å få skylle og spytta litt oftare enn vanleg hehe Då får ein litt bevegelse på kroppen, det hjelper ;)

Så ta deg ein tur til tannlegen du :)

dette har vel egentli ikke så mye med det som spørres om her. men siden det virker som folk her inne vet mye om tennlege å sånn... hehe. jeg har hørt at man får gratis tannlege som gravid??? siden det går ut over kalken i tennene.. er jeg heeeelt på villspor eller???

sorry HI at jeg bruker din side.....

• 2 uker senere...

Annonse

Det er nok veldig lenge siden man fikk gratis tannlege under svangerskapet. Det er visst noe mødre og bestemødre fortsetter å fortelle om, men er ikke tilfelle nå. Desverre.

Jeg var hos tannlegen i første trimester og renser o.l. Hun ville egentlig at jeg skulle fjerne en amalgan-fylling, men sa at vi skulle vente med dette til etter jeg har født. Hadde det vært nytt hull som skulle fylles hadde det nok vært ok, men hun ville ikke at vi skulle løsne på amalganen siden jeg er gravid.

• 6 måneder senere...

heisann!

Jeg har nettopp funet ut at jeg er gravid. Er vell 4 uker og 5 dager på vei. Samme dagen som jeg fannt ut at jeg var gravid slo visdommstanna mi seg fullstendig vrang, og et par dager ble det verre, klarte ikke tygge etc, hovnet opp. Dro til tannlegen strax, han ville ikke trekke siden jeg var så tidlig i graviditet, men fikk antibiotika. Han sa også at jeg MÅTTE trekke 2 visdommstenner for å bli helt bra, siden den ene tanna gjør at jeg har vondt i den andre. Trekking blir evt etter uke 12 sa han. Men jeg går bare å tenker nå at det kan jo ikke være noe bra for fosteret at jeg går å har vondt, er hoven og er bekymret...

HOFF dette passet dårlig.. Hva tenker dere??? :))

Jeg ville gått til en annen lege og dobbeltsjekket hvis jeg var deg. Så vidt jeg vet er det ikke farlig å trekke visdomstenner under graviditeten, og i tillegg blir det jo veldig mange måneder å gå med smerter... i tillegg til at det KAN gå betennelse i det hvis du går med det.

Nå vet jeg ikke hundre prosent sikkert, så ta meg med en klype salt, men.... man sier jo at gravide ikke skal ta så mye medisiner,,, minst mulig. Og da tenker jeg at det er vel bedre å trekke to tenner enn å gå lenge på antibiotika eller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...