Gå til innhold

Har to spm. jeg trenger litt hjelp med!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det ene er at snuppa er så sår i valken under haka. Idag var det til og med litt blodig, så da lurer jeg på hva jeg skal gjøre for å få det til å leges fortest mulig. Jeg er nøye med og vaske og tørke hver dag men hun er veldig lite samarbeidsvillig og det er ikke alltid jeg kommer ordentlig til og det er ikke alltid det får tørket skikkelig før hun setter igang med en misfornøyf grinetokt. Snuppa er forresten 9 uker. Er det noen som har erfaring med potetmel? Hørt at det kan brukes på såre stumper, men kan det også brukes i såre valker? Noen som har noen andre råd?

Det andre er at de siste gangene har det gått 5-6 dager mellom hver gang hun har avføring, og jeg vet at det er helt normalt at det kan gå noen dager. Men hun strever så fælt i ett døgn før hun endelig får bæsjet og det døgnet spiser hun lite og strever fælt ved hvert måltid. Vi gjør en del ben gymnstikk og lette press på magen ved stellene når dette holder på, men det tar likevel ganske lang tid før hun får det ut. Er det noe en kan gi til så små (9 uker) for å hjelpe de litt, eller må det bare gå seg til? Før det begynte å gå 5-6 dager mellom så bæsjet hun et par ganger om dagen før det plutselig sa stopp og bæsjen gikk fra å være rennende og kornete til å bli mer "fast i fisken". Tror kanskje det det vanlig, men er førstegangs og kjenner jeg blir usikker på alt mulig nå!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ang sår hud på halsen etc - jeg brukte a-creme. Vasket det rent forsiktig og smørte på noen ganger pr dag. Ble bedre på veldig kort tid. Genial krem. Har ikke prøvd potetmel, men vi prøvde talkum i lysken hans fordi han var litt rød. Han ble verre av det, så har ikke brukt det siden....

Når det gjelder avføring så kommer det vel an på om hun bare får morsmelk eller om hun får mme også. Gutten min har bare fått mm, og han kunne gå opp til 14 dager uten å bæsje (da han var helt liten bæsjet han mye oftere). Virket ikke plaget av det, men han spiste nok litt mindre dagen før, slik som din. Og noen ganger var han litt "trykkete". Nå har vi begynt med fast føde, og han har fått litt maltekstrakt for å få fart på magen. Det har funket veldig bra. Men om jenta di bare får mm så kan du nok bare la det gå sin gang.

Skrevet

Vil tro potetmel også fungerer under haken. Det som er genialt med potetmel er at den trekker til seg all fuktighet, og det er jo noe av det du sliter med, at du ikke alltid får det tørket skikkelig. Er jo uansett bare å prøve, skadelig er det ikke. Det fungerte utrolig bra på mini's såre stump.

Skrevet

takk for svar! Ja, hun får bare mm så jeg får nok bare la det gå sin gang ja.

Skal prøve med litt potetmel jeg...hjelper det ikke så har jeg hvertfall prøvd og det er jo ikke noe parfyme og syntetiske stoffer i det som i talkum :)

Skrevet

Jeg prøvde potetmel et par ganger, men den klumpet seg. Så det hjalp ikke så veldig her. Hjalp best å ikke ha på noe faktisk.

Skrevet

Når dere bader/vasker så kan dere prøve å legge henne på magen slik at hun ligger og holder hode oppe selv... lettere å få tørket da, samt at det lufttørker da.

Anbefaler aderma sin krem, veldig god!

Skrevet

her er det poetmel som funker :) blåse tørt under haka og dryss/smør på! koster forsiktig vekk det overflødige/klumper..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...