Gå til innhold

Antivaksine bevegelsen

Anbefalte innlegg

Gjest Sunnmamma
Skrevet

http://www.csicop.org/si/2007-06/novella.html

Spennende og dypsindig artikkel om skaden wakefield gjorde mot folkehelsen i store deler av verden med sin svindel, om den omfattende forskningen som naturlig nok gjøres på vaksineområdet og om den ekstreme lille gruppen som kjemper mot vaksiner.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fantastisk at du i samme innlegg kaller "den ekstreme lille gruppen som kjemper mot vaksiner" en "bevegelse". Tidligere har du omtalt oss som "løse tilfeller", hvis dyrekjøpte erfaringer og forskningsresultatsløse yttringer er uvesentlige i bivirkningssammenheng.

Motivet ditt for denne høyst personlige heksejakten begynner å bli interessant.

Promoterer du en ny vaksine i nærmeste fremtid, kanskje?

Jeg mistenker vaksineindustrien for å være i sterk nedgang. Og jeg tror neppe det er motstandernes skyld. Derimot tror jeg folk begynner å få nok av folkehelsas tilbakehold av informasjon og totale ansvarsfraskrivelse ved vaksinasjonsskader, samtidig som det dyttes flere vaksiner inn i barnevaksinasjonsprogrammet i stadig tidligere alder.

Folkehelsa kan skylde seg selv for misnøyen og skepsisen rundt vaksiner!

Det virker bare mot sin hensikt å forsøke og kneble skeptiske småbarnsforeldre i et nettforum.

Skrevet

Vi har vaksinert vår datter og forløpig kommer vi nok til å følge vaksinasjonsprogrammet.Wakefield har ødelagt mye for dere som er mot vaksinasjon. Jeg syns han svekker deres troverdighet. Å bli tatt i forskningsjuks/produsere fiktive data etc er svært alvorlig.

Jeg er enig med deg Tura Satana,det må mer info til. Folkehelsa må komme med grundig vaksinasjon både for og i mot vaksiner. vi må få vite mer om bivirkninger etc.

Kunne man ikke fulgt en gruppe uvaksinerte kontra vaksinerte barn over noen år og sett om vaksinasjon er farlig/ufarlig....

Skrevet

Jeg vil definitivt anse heksejakten på wakefield som et godt bevis på at han har bevist mye. Jeg anser han som en mann med prinsipper som har valgt å stå imot legemiddelindustri og helseautoriteter. Dette er også sannheten om han.

Skrevet

Ja,ja. du støtter vel denne professoren på RH som ble tatt for tilsvarende juks også da. Jeg syns det er helt greit å være mot vaksinering.Det virker jo som om de aller fleste av dere har satt dere godt inn i temaet,men å blindt forsvare Wakefield forstår jeg ikke. Hadde jeg vært mot vaksiner ville jeg blitt skuffet over at en som liksom skulle være på min side ble tatt i juks.Selv om jeg er for vaksiner betyr det ikke at jeg støtter folkehelseinstituttet blindt. Jeg er skuffet over dem og deres dårlige info angående vaksiner.

Skrevet

Synes det er veldig synd at Wakefield skal stå i veien for alt som foreligger av gode spørsmål og tvil vedr. vaksinering generelt. Det gjelder langt flere aspekter enn autismelinken. Svarene fra sentralt hold er få og vage - og arrogansen mot tvilerne stor. Skremselshistoriene vedr de "farlige" barnesykdommene skygger for mørketallene av bivirkninger/skader.

Om Wakefield er utsatt for en heksejakt eller ei? Tja, dette kan vi kverrulere på i det uendelige - og aldri få endelig svar.

Jeg avstår uansett fra vaksiner - til fakta på bordet er klarere og lufta renere vedr. vaksinering generelt. Her er så mye tilbakeholding, så mye fornekting av fakta og underrapporteringer av skader i et så stort omfang at tvilen er for stor.

Og så har det vært interessant å følge mine 3 uvaksinerte barn og deres sykehistorie. De er allergi/astmafrie ( i en høyrisikofamilie vedr. allergi/eksemer/astma), de har kun lette symptomer ved forkjølelser og alle 3 er blant de friskeste i sitt nærmiljø. Uten noen form for spesialdietter eller den forhatte naturmedisinen.

Det hele gjør meg enda sikrere på at vaksinering fører med seg langt mer enn det FHI informerer oss om.

Gi meg gode bavis/eksempler på uvaksinerte barn (i utgangspunktet friske) som har konstant snue, ørebetennelser, stadige febertokter, hoste, "hangler" i ukevis ved sykdom, og stadig blir rammet av alle "barnehagebakteriene" som alle snakker om. Da skal jeg vurdere min overbevisning

Èn ting er sikker. Vi vet ikke nok, noen av sidene i denne debatten her. Det er derfor jeg stiller meg til disposisjon med min uvaksinerte historie x 3.

Og tenk over dette: Hadde alle vaksinert, hadde vi ikke hatt noe sammenligningsgrunnlag. Det er i seg selv verdt å tenke på.

Gi meg trygghet - ikke propagande! Sett i gang å forske MYE MER! Om dere tør....

Skrevet

Det er mer enn latterlig nok at det ekstreme vitenskapspanellet her inne som er for vaksiner skal dra inn Wakefield som flaggskipet for å være motstander av vaksiner. For min del er Wakefield bare en liten dråpe i et hav som er grunn til å være motstander av vaksiner. Hun som smykker seg med legetittel i denne tråden drar også merkelig nok inn Wakefield som eneste ankepunkt i hver tråd. For å si det enkelt. MMR og Wakefield er bare promillen av helheten i å være motstander. Men når det er sagt, så beviser nok en gang at en kynisk rettsforfølgelse av en som bruker Ingrid Espeli Hovigs Versjon "juksa lite" mer sympati og forståelse. Virker mer som han har funnet noe han ikke burde sagt i fra om. Akkurat dette med å si i fra, så er vel det et kjent tema i dag. Man anslår at bare 5% av alvorlige bivirkninger blir rapportert inn. Og hvordan vil disse basic evidence medicin ligaen klare å forsvare svakheter innen den veldokumenterte medisinen når det aller meste er betalt av legemiddelprodusenten selv? Produsenten får lov til å betale forskere, men et autismeforbund får ikke klov til å betale for forskning, for da er det plutselig hykleri, svindel og pronte heksejakt på en stykk forsker.

Her er et typisk motregnestykke til Wakefield hvordan praksis legemiddelprodusentene selv benytter. Og viktig å få med seg at det er Merck&co som har kjørt saken mot Wakefield i alle år, men er de bedre selv?

http://www.forskning.no/artikler/2009/mars/214142

Eller som studiet bekrefter:

Journal of Medical Ethics 2008;34:389-392

Ellers er det bare tull de driver med innen psykiatrien, med gjetting og texas på bruk, dosering og halleluja med medisner.

Kilder:

Baumann P et al. The AGNP-TDM Expert Group Consensus Guidelines: Therapeutic drug monitoring in psychiatry. Pharmacopsychiatry 2004, 37, 1-23.

Bengtsson F. Therapeutic drug monitoring of psychotropic drugs. TDM “nouveau”. Therapeutic Drug Monitoring 2004, 26, 145-51.

Perry PJ et al. The association of weight gain and olanzapine plasma concentrations. Journal of Clinical Psychopharmacology 2005, 25, 250-4.

Khan AY, Preskorn SH. Examining concentration-dependent toxicity of clozapine: Role of therapeutic drug monitoring. Journal of Psychiatric Practice 2005, 11, 289–301.

Mauri MC et al. Clinical pharmacokinetics of atypical antipsychotics. A critical review of the relationship between plasma concentrations and clinical response. Clinical Pharmacokinetics 2007, 46, 359-88.

Og hvem stoler egentlig på legestanden som bruker reseptblokka uten å ha peiling på hva det de rabler ned påfører uskyldige mennesker? 5% regner man med blir meldt inn. 123 døde i 2008 som ble rapportert inn. Hva med resten?

les selv og følg link!

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=561620

Og dere mener at viskal stole på vaksinejuntaen som skal pumpe gift og rester av daue unger inn i våre uskyldige barn?

Gjest Sunnmamma
Skrevet

Hvem prøver å kneble hvem?

Jeg har blitt utskjelt på det groveste for å tørre å forsvare vaksiner på dette forumet. Nazist, fanatisker, rævsleiker og onanist er hittil det jeg har fått for å kreve bevis for idene deres, og nå kommer altså du med antydninger om at jeg planlegger å promotere vaksiner. Pen debatteknikk og solid vitnemål om hvor lite dere egentlig har å komme md.Tenke seg til: jeg er frekk nok til å helhjertet støtte fhi, who, cdc og fda!

Jeg sier det igjen: er det ingen reell helsegevinst med vaksiner må vi stoppe NÅ. Igår! Men det finnes altså ikke vitenskaplig tvil om vaksiners effekt. Jeg har bedt dere komme med dokumentasjon, men det jeg får (foruten den barnslige utskjellingen og hersketeknikken) er korte utdrag fra bivirkningsrapporter (Ja, det finnes bivirkninger og det har da aldri blitt benektet), usammenhengende utalelser som google søk viser er fra konspirasjonssiden whale.to, og så 3-10 år gamle artikler og blogger som ikke beviser noe. Dere tror jo på dette, så gi meg en innføring i hva dere tror på og dokumentasjonen som gjør dere overbervist om at dere har rett. Er det for mye forlangt?

Kan du dokumentere at folkehelsa driver ansvarsfraskrivelse overfor vaksineskader?

Hvem er det som driver heksejakt: den som ber om dokumentasjon, eller de som vil brenne dama som ber om dokumentasjon?

Skrevet

Nei og nei, så følelsesladet enkelte blir da:-)

Jo da lille Hitler. Vi hører dine brunstige brøl om at det er vitenskapelig bevist med vaksiner. Jeg ba deg legge frem de randomiserte dobbeltblindtstudiene med meta-analyser som dokumenterer disse hypotetiske anektodene du prøver å frelse oss andre med her inne. Hittil har jeg sett at du har lagt frem et befolkningstudie fra Danmark om MMR-vaksinen. Jeg sa håndfaste vitenskapelige bevis som bekrefter de religionsbaserte påstandene dine. Du har heller ikke svart på de andre trådene. Finnes andre ting å ta opp enn wahle og wakefield. Jeg står fast på at du har tunga godt planta inni rævsprekka til legemiddelindustrien og at du prøver å onanere religiøst vaksinepropaganda uten at du klarer å verifisere påstandene dine med randomiserte dobbeltblindstudier. Mener du kanskje at vaksiner er fritatt denne kriterien for akseptert vitenskap? Hvis jeg vil tro på slike overbevisninger du misjonerer folk med her inne, så kan jeg like godt ta en søndagtur til nærmeste kirke. Jeg tror ikke på noe før jeg får se noe som verifiserer overbevisningen.

Skrevet

Kanskje greit å ikke angripe alle sammen under ett, men gå direkte på vedkommende som bruker de harde skytsene her inne. Du sabler i vei som som om ALLE vi vaksinetvilere skriver styggedom.

Noe må dunok tåle, slik du durer i vei.

Beklager at ikke alle deler ditt verdensbilde.

Gjest Sunnmamma
Skrevet

Når du skriver "noe må du nok tåle" tar jeg det som ett stilltiende aksept fra deg for de grove angrepene jeg har blit utsatt for. Du har forsvart meg en eneste gang, og det skal du ha kred for, men etter den ene gangen er det ingen, absolutt ingen, som står opp for meg når det ene skjellsordet etter det andre kommer, og jeg kan ikke tolke det annerledes enn at dere støtter utskjellingen.

Jeg er i høyeste grad klar over at alle ikke deler mitt verdensbilde, men hadde noen kalt deg, eller noen på din side, for en nazist, eller massemorder, så skal jeg love deg at jeg hadde stillt opp på din side og forsvart deg og skammet meg over at noen på "min" side kunne synke så lavt.

Jeg er sterkt uenig med deg, og jeg synes du står for ett helseskadelig syn, ett syn som støtter milliardindustrien til alternativerne, men derfra til utskjelling er veien forferdelig lang.

Skrevet

Det burde vel ikke være noen tvil at den store majoriteten av dagens forskning går i favør av vaksinasjonsprogrammer. Men, hvem vet hva forskningen om 20 år vil vise. Dette kan ingen av partene her forutse. Spørsmålet for meg er da. Hvilken beslutning vil være lettest for meg å leve med hvis det om 20 år viser seg at barnet enten dør etter en vaksineskade eller dør som følge av en av sykdommene det vaksineres mot: Vissheten om at barnet mitt ble skadet etter en beslutning støttet av så godt som samtlige lands helseorganisasjoner, FN, WHO, ledende forskere, majoriteten av leger og helsepersonell, eller vissheten om at barnet mitt ble skadet etter en beslutning tatt fordi jeg var arrogant nok til å tro at jeg visste bedre enn disse?

Greit å være skeptisk, og viktig å generere nye hypoteser som basis for ytterligere forskning, men å ty til anekdoter og vandrehistorier ser jeg ikke som noe konstruktivt bidrag i så måte. I det minste burde enkelte ta et grunnkurs i vitenskapelige metoder før de kaster seg inn i en debatt og kommer med idiotiske utsagn i beste Erasmus Montanus stil, som "jeg har ikke vaksinert mine tre barn og de er de friskeste barna i barnehagen, ergo tror jeg at vaksinering fører til allskens sykdommer som barnehagebarn får".

Skrevet

Jeg er oppriktig lei meg for at idioter på siden her bruker stygge ord og nazist er på ingen måte noe jeg støtter opp om. At du gjør mange sinte, er en annen sak. Jeg er ingen fagperson innen helsesektoren, og ønsker ikke å gå tabeller og statistikker i møte. Men jeg ser at det er så mye kritikkverdig ang. vaksineprogrammet at jeg innen jeg ser tilbudet som sikkert (det vil nok si aldri) takker jeg nei, og oppfordrer alle til å gjøre det samme.

Som jeg har sagt - du får støtte deg til ditt syn, og jeg til mitt. Men jeg står på - og forlanger at du holder opp med foraktfullt tåkeprat a la "jpusher du kostholdstilskudd" eller?

Diskutere med deg er håpløst. Du er som jeg har sagt flere ganger helt steil i dine holdninger til alternativ behandling og skjærer alt over en lest, hva tilbud angår.

Og du fornærmer jo ganske gå grundig selv. Foraktfull som du er. Ja, jeg resenterer så gjerne fagpersoner og linker som forteller en annen historie enn din. Og har ingen behov for å bygge dette med mine egne od, så lenge jeg finner linker som sier det jeg mener like godt (langt bedre) enn meg selv. Men vaksinere og presentere kunnskap som vi ikke får på helsesatsjonen vil jeg forsette med med GOD SAMVITTIGHET!

Sorry at jeg ikke har gått i strupen nok mot mine ufine "venner" på nei-siden. Jeg er lei meg for at du ble kalt stygge ting. Under lavmål. Uakseptabelt. Denne personen har ingens støtte. Foreslår at du lukker øynene for idiotskriblerier (fra begge sider). Foreslår at du toner ned frekkheten, du også.

Du må gjerne diskutere (med andre enn meg) hvem som virkelig er kjøpt og betalt av sidene i denne debatten... Det kan bli interessant lesning.

Gjest Sunnmamma
Skrevet

Det er godt å vite at du tar avstand til dette ihvertfall. Og jeg har helt sikkert vært i overkant krass, men når det første jeg møter på ett forum er utskjelling så får jeg piggene veldig ut. Jeg skal skjerpe meg, og bli flinkere til å vise respekt for andres synspunkt ang alternativ behandling bla, selv om jeg er svært uenig og har ett anstrengt forhold til det personlig :-).

Skrevet

Jeg føler over hodet ikke at det er mitt ansvar å be om unnskyldning for mine meningsfellers utskjelling av hverken deg eller andre vaksinetilhengere. Individet får tale for seg, enten det tilhører den ene eller den andre siden.

At jeg mistenker deg for å promotere vaksiner, kan du takke deg selv for med din kategoriske avvisning av enhver kildehenvisning fra motstanderne. Jeg er i min fulle rett til å trekke slutninger utifra sammenhengen, akkurat som du sitter der og beslutter at andre menneskers erfaringer, det være seg vaksinebivirkninger eller alternativmedisin, er feilaktige fordi moderne forskning foreløpig ikke har fullgode svar og registrering hittil har mislyktes!

Er vi ved veis ende hva gjelder medisinsk forskning, mener du? Er det ikke slik at forskningen stadig utvikler seg, lik menneskene? (Jeg gidder ikke engang å nevne det "konspiratoriske" dillemmaet med hvem som per i dag betaler for mesteparten av den medisinske forskningen...)

Jeg har heller intet behov for å linke opp til dokumentasjon som er lagt ut mange ganger tidligere på disse siden for å vinne din aksept hva gjelder min argumentasjonsteknikk.

Synes du, alvorlig talt, at det er rart at skeptikerne spekulerer i dine hensikter på dette forumet?

Jeg har takket NEI til et produkt man frivillig kan sprøyte inn i barna sine dersom man er redd for sykdommer. Jeg er skeptisk til produktet, og har personlig og i nær familie opplevd bivirkninger ved det. I tillegg har vi fått noen av sykdommene allikevel... Selger man et produkt får man dokumentere at det virker og at det er trygt. Klarer man ikke det, får man enten godta at folk takker nei, eller komme med et bedre tilbud. Det er da vel for pokker ikke kjøperen som skal fremlegge dokumentasjonen!

Gjest Sunnmamma
Skrevet

Nei, for all del, jeg prøvde kun oppriktig å forstå hva som får dere til å tro hva dere tror på; jeg forventet ingen avhandling.

Ja, jeg synes det er merkelig at du spekulerer i mine hensikter. I mine øyne fremstår man som lett paranoid hvis man tror at ett menneske som støtter fhi og whos offisielle syn på vaksiner har særinteresser i saken; tvert imot ser jeg på dere som en alvorlig fare for folkehelsen. Det er dere som altså er i utakt med den gjengse samfunnsyn på vaksiner, ikke jeg. Jeg tror du burde tenke over akkurat dette; tror du fhi og who består av idioter? Eller er i lomma til legemiddleindustrien? Hva slags utdannelse eller forståelse av immunforsvar og sykdommer har du som gjør at du føler deg bedre rustet til å vite hva som er skadelig eller ikke, mer enn en samlet vitenskap, og helsemyndigheter i grovt sett alle land i den frie verden?

Jeg avfeier deres linker fordi jeg ikke finner at noen har kommet frem med en seriøs link som viser alvorlige farer ved vaksiner. Det blir absurd, for meg altså, helt personlig, når noen kommer trekkende med falske undersøkelser (schreibner, wakefield) eller paranoiasider når de skal fortelle hvor farlig disse vaksinene er; jeg skjønner ikke at noen ser på dette som sannhetsvitner fremfor statlige kontrollorgan.

Og uansett om jeg virker krass eller arrogant, så er jeg oppriktig interressert i å vite hvordan dere kan tro på disse teoriene når dere ikke får det dokumentert. Det er den mekanismen jeg ikke forstår, men som jeg ville likt å ha innsikt i.

Skrevet

Signerer denne, Sunnmamma. Men, det finnes heldigvis hederlige unntak, som er oppriktig interessert i en seriøs debatt og ikke kommer trekkende med vandrehistorier og personlig erfaring som "bevis" for sine ekstreme synspunkter.

Skrevet

Fr det første folke helsa er ikke noe kontrollorgan, de har fått knusende kritikk både med tanke på MIDIA prosjektet hvilket innebar å ulovlig innsamle dna fra alle nyfødte i norge i tidrommet 2006-07 Foruten dette har de fått knusende kritikk med tanke på hpv vaksinerings forsøk i norge....denne kritikken kommer fra bioteknologinemde, hvilket faktisk er kontrollorganet. Kritikken er mer enn knusende på alle pungter av disse to siste flausene til fhi. fhi er et korrupt og privatfinansiert organ med en lang rekke lyssky forbindelser. bioteknologinemda består av ytterst våkne sjeler og de er milelangt fra å støtte dette pillråttene organet. Så før dere bunnløst naive sjeler uttaler dere om "kontrollorganer" så bør dere vite hva dette er!!!! Og jeg kan lover dere at jeg har lang medisinsk bakgrunn og kan redegjøre grundig for anatomi, fysiologi, patologi...og ikke mist vaksiner og immunitet.Og derom bintang og sunnmamma påroper seg kunnskap på fagnivå foruten maksimum sykepleien skulle jeg gledelig likt å se dette!!!!!

Skrevet

Jeg vil langt i fra kalle det bidraget som sunnmamma og bintang har gulpet opp her som noe fagkunnskap om vaksiner. En sykelig opphengthet i forsvare vaksiner uten å dokumenetere randomsierte dobbeltblindtstudier blir det samme som at de forsvarer en trosrettning med religiøst utgangspunkt. At noen prakker på tvangsvaksinering og hvor de som ikke vil vaksinere må stå til ansvar for sitt valg, blir helt feil. Det som kalles fivillighet er erstattet med personangrep mot alle som ikke vaksinerer. At noen velger å kalle enkelte for nazi er bare et svar på den måten sunnmamma selv har overkjørt mange her inne med ufine angrep.

Skrevet

Paranoid, konspirerende, i utakt med det gjengse samfunnssyn... ærlig talt synes jeg ikke du har mye å by på, Sunnmamma, i mine øyne virker du forknytt og gammelmodig. Jeg er en høyst ordinær småbarnsmor, seriøst opptatt av egen og barns helse. Får jeg ikke hjelpen jeg trenger hos helsevesenet, søker jeg den andre steder.

Hva får deg til å tro at who og fhi er idiotfritt? Idioter finnes overalt! Har du ikke hørt om George Bush?

"Hva slags utdannelse eller forståelse av immunforsvar og sykdommer har du som gjør at du føler deg bedre rustet til å vite hva som er skadelig eller ikke, mer enn en samlet vitenskap, og helsemyndigheter i grovt sett alle land i den frie verden?"

- Nå er det vel nøyaktig de samme mydigheter som har gitt meg muligheten til å faktisk velge hvorvidt jeg vil vaksinere mine barn!

Jeg sitter ikke her som noe sannhetsvitne. Jeg er skeptisk til et produkt som har påført meg selv og mine nærmeste skade. Og Bintang, dette holder som "bevis" for meg og mine, og er bakgrunnen for min skepsis til vaksiner.

Skrevet

Man kan neppe forvente seg noe mer av mennesker som forsvarer vaksinering enn at de har en eiendommelig og pinlig glede av å skulle "diagnostisere" sysetemkritikere med fragmenter av spekulative psykiatriske dignoser....siden når ble det paranoid å ikke ville utsette seg selv for injeksjon av fremmed dna, bakterier, aluminium, spor av kvikksølv, formalin, humane fostercellelinjer etc......for meg er dette beviset for at vaksinemotstanderene er våkne sjeler....jeg trenger ikke en lege for å fortelle meg at dette ikke er sunt,....ingen trenger å legge fram beviser om at dette er forenelig med helse.....jeg komme uansett til å vektlegge at dette dreier seg om gift og potensiell helserisiko uansett....jeg anser det som et bevis på manglende sjelsevner at noen mener å tro at dette er helsefremmende....og jeg kan ikke under noen omstendigheter fatte et noen finner på å la seg injisere med dette tøvet i bevisst av hva det er!!!

Gjest Sunnmamma
Skrevet

Ja, jeg forstår at hvis man har opplevd vaksineskade på nært hold blir man skeptisk. Det er trist med bivirkninger, men de er heldigvis få og sjeldne. Håper du lett fikk rapportert bivirkningene ihvertfall, og at du ble tatt godt vare på.

Skrevet

Sunnmamma, de færreste rapporterer bivirkninger og de få som gjør dette blir ikke tatt på alvor....vi har en eksplosjon av autisme i verden i takt med vaksinering. Myndighetene forteller at det finnes ikke noen link, så da tror vi det, ikke sant!!!!

Gjest Sunnmamma
Skrevet

"myndighetene forteller oss" du likssom! Det er forsket, og forsket igjen, og man finner ingen link mellom autisme og vaksine. Tvert imot kan man på det mest bestemte avvise enhver sammenheng mellom vaksine og autisme.

Har du tall på at de færreste rapporterer bivirkninger eller synser du, gjetter kanskje?

Men du er morsom, det skal du ha:

"vi har en eksplosjon av autisme i verden i takt med vaksinering." Jeg er ikke engang sikker på at "eksplosjonen" er så voldsom når man tar i betraktning hvor mye bedre man er blitt på å diagnosere sykdommen, men for moro skyld,

skal vi se:

vi har en eksplosjon av autisme i verden i takt med...

- utbygging av mobilnettet

- internettutviklingen

- luftforurensing

osv

putt bare inn det du ikke liker. Mor nille logikk.

Det er derfor jeg ber om dokumentasjon fra dere, for ingen forsker eller rapport jeg har lest finner disse linkene dere er overbevist om eksisterer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...