Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har så innmari lyst til å gå noen turer med pulk i påsken hvis været blir bra. Men lillegutt er bare 4 måneder. Er usikker, da jeg har hørt at 6 mnd er en slags grense. Men kan det være forsvarlig med pulk hvis det er plussgrader, og lillegutt ligger godt. Hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge gutten din ligger komfortabelt og det ikke er for kaldt, så går det nok bra. Bare pass på at han ikke fryser, og at han ikke får vondt i ryggen sin. Vår tuppe er 6 måneder og vi skal også debutere med pulk - vi gleder oss!! God påske :)

Skrevet

Retningslinjene anbefaler ikke bruk av pulk før fylte 6 mnd.

Skrevet

på helsestasjonen var de veldig påpasselig at man ikke skulle legge de i pulk før de kunne sitte selv, eller i alle fall ikke før 6 mnd. Jeg hadde ventet til neste år. Min helsesøster hadde en, hva kaller vi oss?; bruker... som barnet ble kvalt når han lå i pulken....i en alder av 3-4 mnd.

Skrevet

Vi hadde en liten tur metulle i pulk da hun var 4 mnd. Vi passet selfølgelig på at hun satt bra. Den av oss som ikke trakk pulken gikk bak. Byggde opp under henne med teppe og saueskinn også lå hun oppi dunposen sin. Hun storkoste seg oppe i pulken :)

Vi gikk ikke langt, det var vindstille og mildt (-3). I forhold til at de skal kunne sitte selv så ser jeg ikke den store forskjellen på hvordan hun lå her og ligger i vogna si. Ryggen på pulken satte vi helt ned slik at hun lå her også.

Skrevet

Jeg ville vært veldig skeptisk til å legge småtten i pulk... Vi vurderte det selv, men etter å ha snakket med fysioterapaut så har vi lagt tanken fra oss..

Det er to viktige faktorer som en hvertfall må være klar over før du legger bebisen i pulk.

1: Spedbarn kan ikke regulere varmen selv, og selv om de ligger på skinn så kan de bli nokså kald. (kaldere langs bakken enn oppe i luften der du oppholder deg.) Bare tenk på hvor fort vi fryser på tærene...

2: Spedbarn har ikke solid nakkemuskelatur så hodet vil bli utsatt mye beslasninger som det ikke er klar for og vil riste fra side til side. Dette kan føre til hjernerystelse ol.. (pulk har ikke søstdempere slik som barnevogner har..)

Håper det gir noe svar. Og at dere finner ut av det. God påske hvertfall

Skrevet

i tillegg tåler ikke tarmene denne "hoppingen" i pulk siden de ikke er ordentlig "festet" ennå. Ville ha ventet jeg og.

Skrevet

Jeg ville nok også ventet... Jeg fikk høre på hs at det var fare for forfrysninger og hjerneskade(!). Dette var noe av det første de sa til oss på fødselsforberedende kurs, faktisk, siden jeg bor på et sted med mye fint skiterreng og masse jenter som skulle føde på høsten...

Skrevet

Hadde jeg ikke gjort hvis jeg var deg (",) Frøkna vår er 5 mnd i påsken, og vi venter til neste år. Vil ikke ta sjansen på noe av det som er nevnt over her. Spesielt skeptisk mtp at en ikke har kontroll over slag etc som de utsettes for der nede, er ikke akkurat dempere i pulken ;o)

God påske!

Skrevet

Jordmor på føden hadde bodd i nord i mange år og sa det ikke var noen indikasjoner mot å ha en liten baby i pulk når det var mild vær.

Et tips var å legge babyen i bagdelen fra vognen og så putte denne nedi pulken. Da ligger de stødig i en eller annen form for bagpose hvis en pakker denne godt rundt. Går en ikke lange turer og det ikke er en fjelltur en skal på må vel dette kunne gå bra?

Skrevet

Ingen fare, dersom du er klar over hva du gjør. Og i denne tråden er det jo mange gode tips og ta med seg.

Likte den med vognbagen oppi pulken, kommer til å teste ut den selv.

Kjenner en som brukte pulk for å få et kolikkbarn til å sove, ingen skade skjedd. Har fått med en del gode tips derfra, med å legge et isolerende liggeunderlag i bunn, også en madrass over, og voksipose. Også legge tepper o.l. rundt så barnet ligger stødig.

God påske og god tur!

Skrevet

Fysioterapeuten på HS vår sa at d egentlig ikke er anbefalt m pulk før baby er nærmere 1 år, selv om skipulk-produsenter liker å reklamere med at d er greit fra 6 mnd alder...Så selv om jenta vår blir 6 mnd i påska, kommer vi til å vente m pulken til neste år, litt kjipt, men tør ikke ta noen sjanser...Tenk hvis noe skulle skje, nei uff, den følelsen hadde ikke vært god! Hun nevnte, i tillegg til forfrysning, dette m risting og humping, ikke bra for en skjør liten baby.

Skrevet

Vi gikk en 6-7 kilometer med snuppa i pulk for et par uker siden når hun var 3 måneder. Satt i både lammeskinnpose og Odenwalder, med solbriller og vindsydd/solskydd foran seg (Fjellpulken). Gikk veldig pent og pyntelig og det var veldig kos altså! Må passe på dette med slag og sjekket henne hele tid. Hun skrek når vi stod stille og dødsfornøyd når vi bevegde oss (litt som i vogna si). Jeg var veldig nervøs må jeg innrømme, men har et tips som hjlp meg: babycall med temeraturmåler. La den oppi posen hun satt i og sjekket jevnt og trutt temperaturen. Hun kokte litt stakkar, var nok litt overdrevet med to poser.

Skal gjøre det samme i påsken dersom det ikke er kaldere enn 1-2 minus. Husk solbriller og solkrem!!

Skrevet

Vi skal debutere med pulken vår i påsken, og gutten vår er fem måneder.

1. I vogna vår er det ikke mye støtdemping gitt, og da vi gikk tur på frossen slaps i vinter, trodde jeg seriøst jeg skulle drepe ungen. Men ingen problem i følge HS, babyer tåler mye, osv. Med en baby som ligger godt pakka inn, ser jeg ikke helt dette som et problem. I hvert fall ikke der vi går på ski (trikkeskinner).

2. Jeg går bare ut om det er fint vær, lite vind og mildt. Fem minus, snø og kuling, ikke aktuelt. 2 pluss, sol og bris, aktuelt. Bruke fornuft.

3. Korte turer. Tar tremilsturen alene, mens besteforeldrene er barnevakt.

4. Sjekke forholdene ofte. For varm, for kald, ligger bra. En går foran og drar, den andre går bak.

5. Har kjøpt inn solkrem med faktor 50, og noen nydelige blå solbriller med strikk.

6. Isolerer med liggeunderlag og lammeskinn. Dunpose. Ull på kroppen.

Men en hver må jo gjøre det de føler er best for seg og sitt barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...