Anonym bruker Skrevet 1. april 2009 #1 Skrevet 1. april 2009 Jeg var på jobbintervju og fikk jobbtilbud, som jeg takket ja til før jeg ante at jeg var gravid. Dette var ikke planlagt da vi har tre barnehagebarn, men etter at sjokket har lagt seg gleder vi oss til en fjedemann. Jeg kommer til å være ca 4 måneder på vei når jeg begynner i den nye jobben, og kjenner at jeg har veldig dårlig samvittighet. Når bør jeg si i fra? Gruer meg til å troppe opp på første arbeidsdag med mage (og jeg bruker å få stor mage tidlig). Jeg sa til og med på intervjuet at jeg ikke skulle ha flere barn, noe jeg absolutt trodde. (Og de svarte heldigvis at det var opp til meg. De var tydeligvis klar over regler og opptatt av å legge til rette for sine ansatte i alle livssituasjoner). Jeg gleder meg til å begynne i den nye jobben, og hadde virkelig sett fram til å ta fatt på nye arbeidsoppgaver. Nå er jeg redd jeg får en dårlig start med masse mistenksomhet. Er det noen som har vært i liknende situasjon eller har noen gode råd? Jeg har også 6 måneders prøvetid, men regner ikke med at graviditet er gyldig oppsigelsesgrunn da heller?
the sun Skrevet 3. april 2009 #2 Skrevet 3. april 2009 Da er vi to i samme situasjon, jeg fant også ut at jeg er gravid noen få uker etter at jeg skrev under kontrakt på ny jobb. Er litt nervøs for hva de sier når jeg tropper opp på den nye jobben i juni, da er jeg 3 1/2 mnd på vei. Men jeg satser på at det er en risiko de har tatt med å ansette en barnløs kvinne på 29 :-) Og man kan ikke sies opp fordi man er gravid.
Termin 061209 Skrevet 20. april 2009 #3 Skrevet 20. april 2009 Hei. Her er en til i samme situasjon. Jeg har endelig fått drømmejobben. Jeg har to barn fra før. Minstemann en 14 mnd. Jeg var på jobbintervju i forrige uke, og samme dag tok jeg en hcg test for jeg hadde følt meg litt "gravid" i det siste. Men jeg hadde ingen planer om å bli gravid enda, men det var jeg jammen meg:) Ikke mange ukene på vei,men jeg begynner i jobben i begynnelsen av mai, og jeg føler meg jolitt dum da....hva skal man si og når skal man si det? Kan det få konsekvenser for meg på noen måte eller har man fått stillingen når man har skrevet under?
Anonym bruker Skrevet 21. april 2009 #4 Skrevet 21. april 2009 Juridisk sett tror jeg vi står veldig sterkt. Man kan ikke sies opp p.g.a. graviditet. Det jeg gruer meg for er eventuell mistenksomhet og sure holdninger/beskyldninger om at jeg lurer dem e.l. Det er ikke noe hyggelig å starte ny jobb på slike premisser. Det plager meg mest at jeg sa på jobbintervju at jeg ikke skulle ha flere barn. Det var jo det jeg trodde... Heldigvis er det en stor bederift, og de virket veldig proffesjonelle, så jeg håper det kommer til å gå bra. Når har dere tenkt til å fortelle om graviditeten? Jeg kommer til å være nesten fire måneder på vei når jeg starter, så jeg bør vel ta en telefon før jeg tropper opp første arbeidsdag med stor mage? HI
Termin 061209 Skrevet 21. april 2009 #5 Skrevet 21. april 2009 Hei igjen Jeg har ingenide om når jeg skal si det. Jeg er nok bare ca 1 mnd når jeg begynner,og har vel ikke tenkt å si det før jeg blir litt kjent tror jeg...Hvordan høres dette ut? Jeg gruer meg ihvertfall veldig til å slippe bomben;) Ho ho
Gjest Skrevet 20. mai 2009 #6 Skrevet 20. mai 2009 hei jeg er litt i samme situasjon som dere. har fått ansettelse i et firma som jeg har jobbet i nå som lærling då jeg fikk vite at jeg fikk fast jobb begynnte vi å prøve tru dere ikke jaggu d satt på første forsøk. jeg begynner der 1 juni er da 6-7 uker på vei aner ikke når jeg skal si det må vel kansje si det i 12 uke sist holdt vi det sjult til uke 16-17 men har arbeidsgiver noe krav på når han skal få vite det? er egentli det jeg lurer på.
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2009 #7 Skrevet 6. juni 2009 Arbeidsgiver har krav på å vite om graviditeten din når det er minst 3 mnd igjen til termin. Dvs at du teknisk sett kan vente til du er ca. 6 mnd på vei...men det begynner vel å bli vanskelig å skjule før den tid? Lykke til!
snart5bare89 Skrevet 7. juni 2009 #8 Skrevet 7. juni 2009 Jeg er i samme situasjon.. Fått en god jobb som venter meg i august men i går fant meg og kjæresten ut det var et lite frø i magen. Vi har en datter som fyller tre år i nov. Vi er gangske unge. Jeg er 20 og han er 22. Så vi har jo hele livet på oss å få barn. Samtidig som jeg nå skal begynne i ny jobb tar jeg fag som privatist for å fullføre vgs. Men jeg har tatt abort tre ganger før og den første (16år) Angrer jeg ikke på for jeg fikk min datter rett etter. Angrer heller ikke på de to andre pga livs situasjonen. Men vi kjenner vi er klar for en til, vi har egen leilighet og bra økonomi. Men det er denne nye jobben. Når jeg begynner i august er jeg ca 3 mnd på vei.. Å har da termin i februar. Dvs jeg jobber dere ett halvt år før jeg må ut i permisjon. Føler dette blir mye arbeid for den nye jobben min. Sjefen virker veldig ok. Men vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Om jeg skal ta abort jobbe i ett års tid og da kanskje få barn da. (sikkert mangen som har dårlige meninger til jeg er så ung. Men jeg har gått på prevansjon siden 2005 og fremdeles blitt gravid... Så jeg er ingen uansvarlig ungdom... )
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2009 #9 Skrevet 13. juni 2009 Jeg begynner i ny jobb i august og jeg testa positivt for 3 dager siden. Dvs at jeg er 11-12 uker på vei, da jeg begynner. Jeg vet ikke når og hvordan jeg skal fortelle den nye sjefen det. Det er også et litt "tungt" yrke, så ikke sikkert jeg greier å jobbe 100% helt fram til permisjonen. Forhåpentligvis er den værste kvalmeperioden over når jeg begynner. ( Jeg regner med jeg blir kvalm,da jeg ble det i det forrige svangerskapet.) Så slipper jeg å sykmelde meg med en gang. Mange tanker som surrer:) Men alt ordner seg for snille jenter:)
frøkenmilla Skrevet 15. august 2009 #10 Skrevet 15. august 2009 Ser det er en stund siden dere skrev her nå, men egentlig fint å se at det er flere i samme båt. Men jeg lurer på hvordan det har gått å fortelle den "nye" sjefen deres hemmelighet???????????? Jeg har nå jobbet 2 mnd i min nye jobb. Jeg har vært ekstremt slapp og sliten i fra første uke og har derfor måtte fortelle sjefen min hva som var på gang. Synes ikke dte var på sin plass å lyve om det, siden jeg må fortelle det en gang uansett. Ingen veldig god timing, siden jeg er så ny i jobben, men det er ingen grunn til abort. Jeg ble ikke møtt med gratulasjoner, for å si det sånn. Jeg har en personallederstilling, som de ikke var så happy for å skulle bytte ut så fort. Ordene jeg først møtte var: "Dette skulle ikke skjedd" og "Vi er meget skuffet". Jeg gleder meg egentlig veldig over lille i magen, selv om jeg bare er 6 uker på vei, men kjenner jeg skammer meg litt når jeg går på jobb. Jeg vet at de ikke kan si meg opp pga graviditet, men de har full rett til å si meg opp om jeg ikke gjør jobben min skikkelig. Nå har det seg sånn at jeg blir veldig fort sliten og trøtt, så jeg føler jeg ikke klarer å yte maks. Vet noen om de kan trumfe igjennom en oppsigelse pga det? Jeg er skal uansett organisere meg, så jeg ikke står alene. Kun sjefen som vet om nyheten min, men når mine arbeidskolleger får vite det, er jeg helt sikker på at de vil være positive. De har tross alt ikke noe ansvar for min jobb. Noen av dere som fikk en dårlig opplevelse med sjefen?
Isadora nybakt mamma 14.06.07 Skrevet 17. august 2009 #11 Skrevet 17. august 2009 Begynner i ny jobb på torsdag. Ble ansatt allerede i mars, og valgte å informere sjefen min da jeg fant ut om graviditeten i mai. Bor på et lite sted, så det ville blitt bare dumt å forsøke å holde ting hemmelig.. Graviditeten var ikke planlagt, så jeg beklaget overfor sjefen at det ble permisjon kun tre mnd. etter jobbstart, men hun reagerte helt flott, og sa at dette var bare gledelig, jeg fikk ikke lov til å beklage noen ting. Hvordan har det gått med dere som ventet med å si noe?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå