Gå til innhold

Dere som bruker tøybleier av hensyn til miljøet....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et par venninner som vurderer tøybleier av hensyn til miljøet, men jeg tror heller det er på grunn av oppmerksomheten derfor har jeg lyst til å høre med dere.

Bruker dere vanlige bind (tamponger) selv?

Spiser dere mer kortreist mat og lite kjøtt?

Handlenett i butikken?

Handler og kjører økonomisk?

Vasker dere halvfulle maskiner med tøy?

Hvordan bruker dere strøm?

Den ene venninna mi snakker om hvor opptatt hun er av miljøet og derfor skal hun bruke tøybleier. Sett fra utsiden så kjører hun bil til butikken som ligger 100 m unna hver dag, har så mye plastposer at det er jo vilt, har på alt av lys, varme og tv hele dagen osv. Jeg ser på meg selv som mer miljøvennlig i hverdagen enn både hun og andre som bruker tøybleier selv om jeg bruker papirbleier. Jeg vasker kær en gang i uka og kun med fulle maskiner, har alltid med veske til butikken, handler en gang i uka, bor 2 km fra sentrum men sykler, sparer strøm osv. Blir bare litt nyskjerrig. Dette er ikke noe for og mot tøybleier men om miljø.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå bruker ikke vi tøybleier mest pga miljøet, men fordi sønnen vår reagerte veldig på alle merker av papirbleier vi prøvde (men bør vel kanskje si plastbleier, de inneholder jo mest av det). Har vært fin av bleieutslettet som virkelig var plagsomt de første ni månedene av livet hans.

Jeg bruker Mooncup (mensbeger) under mensen og har gjort det i seks år. Er supert fornøyd med det, så bruker den både dag og natt. Vi spiser mye kjøtt, men egenplukka bær og pappa fisker fisken vi spiser. Har abonnement på økologisk mat og den er kortreist. Har brukt handlenett i årevis. Kjører altfor mye bil i en travel hverdag, vasker fulle maskiner med klær, tøybleier sammen med håndklær osv, har varmepumpe og er økonomisk med strømmen.

Alle får bidra der de måtte ønske til miljøet vårt. Alle monner drar. Jeg gjør miljøvalg der jeg føler jeg kan klare det, og miljøbonusen er hyggelig når det gjelder tøybleiene, men altså ikke det viktigste for oss. Ville aldri selv gått i plast/papirbleier i tre sammenhengende år, og siden jeg har gutt, så vil jeg gjerne at han skal kunne få barn når den tid kommer, så da er det greit med pustende tøy istedenfor noe klamt som øker temperaturen i pungen. Jeg er ikke i tvil om at det er det beste for min sønn, men jeg gidder ikke misjonere. Tror alle kan finne områder de kan bidra miljømessig på, uten at det koster for mye tid og penger.

Skrevet

Vi begynte med tøybleier pga miljøet, men oppdaget mange andre fordeler underveis;) Men for å svare på spm dine....

Nei, bruker mensbeger (lunette)

Vegetar MINST to ganger i uken, mindre kjøtt en oppkriften tilsier alltid og prøver å velge kortreist da, men dette styres litt etter utvalget i butikken da eg ikke har tid til å løpe byen rundt for å finne det mest kortreiste kjøttet....

Handlenett i butikken?

Ja.

Går og handler, har ikke bil;)

Vasker dere halvfulle maskiner med tøy?

Nei. (vi har da tøy nok til å fylle opp, hehe...)

Slår av strøm i rom vi ikke bruker (lys, og har heller ikke varme på f eks på badet og på do siden vi ikke er der så mye...) Lav innetemperatur. Vi har en liten leilighet så det skal ikke mye strøm til for å varme opp.

Ellers gjør vi endel andre ting også, sorterer det vi kan sier nei til papirer og reklame, tenker oss om før vi kjøper og velger kvalitet og noen ganger brukt osv osv

(men ang veninnene dine så spiller det vel ingen rolle om de bruker tøy for miljøet eller ikke, så lenge de er fornøyd med det? Miljøet driter jo i HVORFOR de gjør det bare de gjør det;)

Skrevet

Miljøet var bare en av mange grunner til at vi har valgt å prøve tøybleier, men skjønner veldig godt poenget ditt!

I forhold til miljøet så har vi ikke bil og bruker kollektivt/går/sykler, men er medlem av bilkolletivet i tilfelle vi skulle trenge en bil. Vi bruker kun handlenett i butikken og jeg bruker vanlig bind, men om jeg måtte gå med det hver dag i 2-3 år så hadde jeg valgt et annet alternativ : ) Vi resirkulerer alt vi kan og vasker aldri halvfulle maskiner med tøy! Vi bruker fellevaskeriet og da blir det ihvertfall lettere å SE hvor mye penger går til vasking av klær! Personlig så synes ikke vi har fått noe som helst positivt oppmerksomhet rundt det at vi har valgt tøybleier, men har fått mye negativt faktisk! Jeg er fra Canada og der er det veldig vanlig å bruke tøybleier, så ble litt overrasket at det var så mange som var imot det i Norge!

Mange velger tøybleier fordi det er bedre for huden til babyen og ikke minst fordi det er mye billigere enn å bruke engangs. Også fordi det finnes så mange kule typer : ) Har egentlig en kjempe lang liste med mange gode grunner men det er jo opp til en og hver hvilke løsning passer best for dem : ) Vi bruker for eks. ikke papptallerken hver dag men bruker det når vi har behov for det. Det samme blir det for oss når det gjelder engangsbleier. Hadde uansett valgt tøybleier, men at det skal være bedre for miljøet er et pluss for oss.

Tror det er mange som sier at de er opptatt av miljøet som egentlig ikke er det, ikke bare når det gjelder tøy-/ engangsbleier : )

Skrevet

Nå er jeg en ganske fersk tøybleiebruker og jeg valgte tøy fordi jeg syntes libero var stive og harde samt at de lukter. Pampers er mykere, men de lukter ikke, de STINKER- Miljø var en viktig faktor, jeg er av den formening at alle må gjøre det de kan. Nå som vi har barn har vi for første gang bil, og vi kjører bla. til butikken fordi mannen nylig har fått lappen og trenger mengdetrening fordi han ikke kjører til jobb daglig. Prøver å huske nett når vi handler, og å spare strøm, men vi er ikke perfekte. Har tørketrommel, men prøver å ikke kjøre den mer enn to ganger i uken (noe vi oftest klarer), og bruker den ikke i det heletatt når vi kan tørke ute. Det er likevel ikke til å stikke under en stol at vi hadde skadet miljøet mer om vi brukte engangs.

Skrevet

Vi begynte med tøybleier mer av økonomiske grunner, men det miljømessige spiller en rolle det også. Og da spesielt i forhold til bossmengden.

Akkurat nå, under renselsen så bruker jeg engangsbind, har ikke så store eller så mange tøybind.

Spiser kjøtt ca 2 ganger i uken, ellers fisk og vegetar.

Handlenett i butikken?

Hender det ligger hjemme, men 90 % av gangene har vi med eget nett.

Har ikke bil. Har tilgang på å låne bil, så et par ganger i måneden gjør vi storhandel. Til daglig melk og brød er det fint med en tur ut av huset ;)

Vasker dere halvfulle maskiner med tøy? Veldig sjelden, men med nyfødt baby og to barnehgaebarn så går maskinen hver dag. Kjører økonomiprogram så ofte det lar seg gjøre.

Slå av lys i rom vi ikke bruker. Ikke varme på om natten.

Angående din venninne, hvis det er slik at hun er lite miljøvennlig på andre områder så er det jo ekstra bra at hun velger å være miljøvennlig mtp bleiene! Det er jo ikke slik at fordi hun ikke passer på bilkjøringen så får hun ikke lov til å velge miljøvennlige bleier.

Alle monner drar, vet du ;)

Skrevet

Hi her. Utrolig interessant å lese om hvor økonomiske dere er. Det gleder meg veldig. Jeg bruker ikke tøybleie for jeg syntes det blir mer jobb, samt de som passer ungene og bhg ikke ønsker dette. Elstemann sluttet med bleie da han var 20 mnd og tenker at lillebor kanskje også gjør det. Vi får se. Vil koste meg 2730 kroner med ett bleiebarn har jeg regnet ut når de slutter med bleier rundt 1,5 år så syntes ikke det er ille. Minstemann bæsjer allerede på potta 1 av 2 ganger og han er bare 8 mnd. Min erfaring er at jo tidligere man begynner jo enklere er det. Føler egentlig at det er bra for miljøet det å.

Ang hun ene venninna mi så er det ikke fordi hun tenker på å bruke tøybleie (ungen er ikke født enda, 4 mnd på vei bare), men fordi jeg begynner å bli litt lei av at hun tar så mye plass. Hun annonserte graviditeten dagen hun tok testen og måten hun legger fram ting på blir mer at hun har peiling og vi som har to og tre barn må høre på henne. Hun tar veldig mye plass i vennegjengen og er mye mer gravid enn noen av oss andre noen gang har vært. Syntes jo det er litt rart at hun prater så varmt om miljø når hun ikke bryr seg særlig på noen andre områder. Men hennes sak det.

Skrevet

Det med tidlig bleieslutt er jo faktisk kjempemiljøsparende, spesielt dersom man i utgangspunktet bruker engangs. Tenk hvor mye bleier man sparer på at ungen slutter med bleier når h*n er 2 istendenfor 3! Og de fleste unger i verden slutter jo mye tidligere enn her i Norge, så umulig er det jo ikke;)

Vi holder på meg bleieslutt nå, og D er nettopp fylt 2 denne mnd...Eg synes vi er for seint ute, hehe;) Skulle ønske vi hadde begynt før, nå når eg ser hvor fint det går.

Skrevet

Så bra at eldste ungen din var bleiefri allerede ved 20 mnd! :) Jeg er imponert!

Vi har tvillinger på 20 mnd nå, og selv om den ene har begynt å si ifra i det hun bæsjer, så er den andre fortsatt på benektelses-stadiet ;) (Vi spør: har du bæsjet? Han svarer Neeeei, selv om det lukter bæsj lang vei. Hehe). Tenker å prøve med bleieslutt til sommeren når det er varmt i været og mindre klær å holde styr på.

Er litt slitsomt med slike venninner, det skjønner jeg :)

Skrevet

Vi bruker tøybleier litt pga miljøet, mest fordi jenta vår hadde eksem heilt til vi slutta med eingongsbleier, og litt fordi nokon ein gong sa til meg at "du kommer aaaaaldri til å gidde det i lengden" (sta, skjønar du). La meg svare på punktene i lista di:

* Definér "vanleg" er du snill... Brukar tøybind

* Så sant det lar seg gjere kjøper eg mat produsert her til lands (gjerne lokalt, men det er ikkje så mykje av), og eg et ikkje kjøt.

* Brukar som regel handlenett av tøy, men det hender eg gløymer det

* Har ikkje bil, vi tar bussen (mest pga økonomi)

* Her i huset er det ingen ting som heiter halvfull maskin med tøy, trur ikkje det er mange småbarneforeldre som har det "problemet" ;-p

* Hvordan bruker dere strøm? Litt lite spesifit spørsmål, vanskeleg å svare på. Men vi har godt isolert hus, det er berre litt varme i golvet i gangen og på badet som varmar opp huset. Slår av lysa i rom vi ikkje oppheld oss i. Det er ein plass vi sikkert kunne spart, men sidan ungane elskar å bade går det ein del varmtvatn.

* I tillegg resirkulerer vi alt vi kan (kompost, plast, papir/pappa, glass og metall).

Har vi då "lov" til å bruke tøybleier for miljøet sin del? ;-p

Skrevet

mooncup? mensbeger? tøybind? hvor lærer dere alt dette? finnes det en nettside eller noe for slikt? jeg vil gjerne lære :)

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor tøybleie-tilhengere skal måtte rettferdig-gjøre seg ovenfor deg?? Om alle gjør noen tiltak for å spare miljøet så er jo det fint. Eller synes du at det er alt eller ingenting? Dersom man kjører el-bil så må man også spise økologisk og bruke tøybleier..... ?

Jeg kunne absolutt ha anstrengt meg mer for å spare miljøet, og det tror jeg de fleste nordmenn kunne. Men vi prøver på vår måte. Er avhengig av bil i jobben min, men kjører nå hybrid, så det er mye lavere utslipp enn forrige bilen. Jeg prøver å huske på å ta med handlenettet når jeg skal i butikken, og fyller opp vaskemaskin og oppvaskmaskin. Jeg handler lite klær, liker å handle brukte møbler, bøker o.l. på nettet eller på markeder, men kjøper da absolutt også nye ting. Men som sagt, vi kunne nok gjort mye mer for å spare miljøet. Det betyr ikke at det ikke teller det lille vi bidrar med.

Skrevet

For info og mulighet til å stille spørsmål og sånn om dette: www.tettinntil.no Meld deg inn i tøybleieforumet, der er det også info om tøybind og mensbeger. For å lese om disse produktene, prøv f.eks www.bleieboden.no (under produkter til mor).

Skrevet

Syntes de regnestykkene om hvor mye penger du sparer og hvor mye du sparer miljøet for når du bruker tøybleier er helt teit. Jeg bruker IKKE 6 bleier om dagen. Ny bleie om morganen, når han sover på dagen kl 12 og så når han legger seg igjen. Han bæsjer på doen men bytter bleie da hvis det ikke passer inn med de andre skiftene og den er våt (er ikke ofte jeg må ha 4 bleier). Tror jeg foretrekker å være miljøvennlig på andre måter.

Skrevet

Det må du gjerne gjøre Anonym 20.44, alle monner drar. Regnestykkene jeg har sett regner med fire bleier, og da kommer fremdeles tøy bedre ut. Jeg har jobbet lenge på småbarnsavdeling, og vil påstå at de fleste trenger ca 4- 5 bleier i døgnet (da snakker jeg om 1-2 åringer)om en regner med bæsjebleier som har en lei tendens til å ikke tilpasse seg planlagte bleieskift. Vi har også flere barn vi må skifte på utenom de vanlige skiftene fordi de tisser mye. Selv bruker jeg tøy og her går det ca 5 bleier for tiden, de fleste jeg kjenner med små babyer bytter oftere enn meg og bruker 6-7 bleier. Jeg tror kanskje jeg kunne byttet oftere noen ganger, men hun hadde vel "sagt" i fra om hun var ukomfortabel.

Synes foresten det er bra at du begrenser bleiebruken, tror nok mange kunne redusert bleiebosset vesentlig om de byttet etter behov og ikke etter klokken. Men som sagt, det finnes mange barn som trenger flere bleier.

Skrevet

morsom tråd, forsåvidt, jeg kan skjønne HI sin frustrasjon, -men etter innlegg nr (er det 3?) så virker det jo ikke egentlig som om tøybleietanken er det som irriterer mest, hehe..

vi har tøybleiepause nå, rett og slett fordi vi er midt i flytting og mye stress og har begrensede vaskemuligheter. men vi har brukt tøybleier siden vesla var liten, -og lar det seg gjøre dit vi flytter, så kommer vi til å ha to tøybleiebarn.

Vi har forresten drevet "tidlig pottetrening" fra vesla var nyfødt, 5 mnd gammel sluttet hun helt med å bæsje i bleia og ved 1 år var hun helt tørr.

Ved barnehagestart sluttet hun å gå på do/potte/vask osv, siden ingen av de andre små barna gjorde det, og vi tvinger henne ikke, hun styrer det selv!

21mnd gammel går hun nå på do innimellom og gjør i bleia innimellom. Vi harhele tiden vært nøye på å bare følge hennes signaler, ikke presse!

Til spørsmålene dine, så bruker vi bein og sykkel når det er mulig, vi bruker handlenett, -men vi ukeshandler en gang i uka, så de gangene vi har glemt det, så tar vi med et par poser.-papir om det er tilgjengelig.

vi har tørketrommel som vi bruker minst mulig, -men vi har investert i en såkalt tørketrommel med varmepumpeteknologi, som bruker så lite strøm som overhodet mulig.

desverre er utvalget av økologiske og kortreiste varer noe magert her vi bor, men vi prøver.

-det er dog ikke der vi legger den største innsatsen, pga diverse matallergier osv.

vi kildesorterer

vi har kjøpt bleiene våre brukt! er tredje bruker på de fleste av dem, -og de holder nok finfint til minstemann også!

jeg har mensbeger, men har vært mer eller mindre sammenhengende gravid de siste årene, så har ikke hatt bruk for det. hehe.

(til renselsen etter fødslene har jeg brukt engangsbind, da jeg blør mye, og siste fødsel kom litt overrumplende på, så jeg var ikke forberedt)

hm.. utover det? vi prøver å spare varme, strøm og sånne ting som best vi kan, arver videre eller gir bort alt av ting vi ikke trenger mer i stedenfor å kaste... tja,, prøver å gjøre vår skjerv der vi kan, iallefall!

en er ikke alltid like perfekt og gjennomført på alle områder, men vi prøver som best vi kan!

• 1 måned senere...
Skrevet

Bruker dere vanlige bind (tamponger) selv? Nei - Mooncup, tidenes beste oppfinnelse ;)

Spiser dere mer kortreist mat og lite kjøtt? Kjøper ofte fra gårdsbutikker og nært produsert mat ja - kommer fra familie som både jakter/fisker..

Handlenett i butikken? Av og til, men vi bruker plastposer også ja..

Handler og kjører økonomisk? Bor sentralt, kjører minst mulig!

Vasker dere halvfulle maskiner med tøy? Nei, fyller opp maskina - bruker vaskenøtter og klorfritt blekemiddel!

Hvordan bruker dere strøm? Holder oss sånn noenlunde i øra, huset her er lite energivennlig med varmekabler osv..

• 4 uker senere...
Skrevet

Det ene trenger vel ikke utelukke det andre? Om vi bruker bil og ikke bruker handlenett, betyr det at vi ikke er "verdige nok" eller ikke har lov til å bruke tøybleier på ungene våre?

Selv om jeg bruker tøybleier på ungene mine, men ikke er så kjempeflink til å kildesortere, så lager jeg i det minste ikke et bleieberg på 1 tonn med drit pakket inn i plast.

Alle monner drar! Noen dropper bilen, noen kildersorterer, noen bruker tøybleier, hvorfor er det ene bedre enn det andre?

• 2 måneder senere...
Skrevet

Bruker tøybleier pga miljøet og siden det er mer økonomisk og siden man da alltid har bleier tilgjengelig; man går ikke tom.

Bruker vanlige tamponger

Spiser lite kjøtt og helst lokal mat

bruker handlenett i butikken

handler og kjører økonomisk ja

prøver å alltid proppe maskina full før vask

sparer på strømmen når vi kan

har startet denne nettsiden for oss som er opptatt av miljø:

http://levlogisk.com

her finner du artikler om mote, interiør, mat og drikke, skjønnhet og helse, baby og samliv og mye mer...

• 2 uker senere...
Skrevet

"Den ene venninna mi snakker om hvor opptatt hun er av miljøet og derfor skal hun bruke tøybleier. Sett fra utsiden så kjører hun bil til butikken som ligger 100 m unna hver dag, har så mye plastposer at det er jo vilt, har på alt av lys, varme og tv hele dagen osv. ..."

Om din venninnes begrunnelse for å bruke tøybleier er usann må man nesten spørre psykologen hennes om. Men problemstillingen er egentlig veldig grei og uproblematisk, og kan oppsummeres med to setninger:

1) Ikke alle som bruker tøybleier har en overveiende miljøvennlig livsstil, og ikke alle som bruker engangsbleier har en overveiende miljøfiendtlig livsstil.

2) Tøybleier er mer miljøvennlig enn engangs.

Skrevet

Så teit å si igrunn. Fordi hun er litt lat og kjører til butikken så er hun ikke ordentlig miljøbevisst? Det er da kjempeflott om hun ønsker å bruke tøybleier, helt uavhengig av alle andre ting hun måtte gjøre. Vær en støttende vennine nå.

• 2 uker senere...
Skrevet

Synes ikke det virker som du har særlig tiltro til din venninne, siden du tror hun vil bruke TB pga oppmerksomheten? Uansett - det har vel ikke så mye å si, miljøet vinner jo på det uansett hva slags motiver hun har.

Altså - jeg er ikke alltid like flink til å kildesortere, er bare ikke bevisst nok på det alltid. Jeg bruker tøybleier likevel, jeg! Og tør påstå at det er bra for miljøet selv om ikke ALT jeg gjør er bra for miljøet. Alle monner drar, ikke sant? Trenger ikke å være svart/hvitt.

(Jeg bruker forresten tøybleier både pga miljø og fordi jeg tror det er mer behagelig. Eller VET - siden jeg bruker tøybind selv)

1. Nei, for det er dønn ubehagelig. Bruker mooncup og tøybind. Ikke fordi jeg bruker tøybleier på tulla, men gjennom tøybleiebutikker og forum fikk jeg kjennskap til dette. (Ante jo ikke at det fantes før).

2.Akkurat nå spiser vi det vi har penger til(dårlig økonomi for tida), men sånn ellers kjøper jeg gjerne øko/kortreist hvis jeg har råd til det. Kjøtt spiser vi en del av, og jeg tåler slett ikke å være vegetarianer(blodtype O alle sammen her). Dessuten tror jeg ikke det er så ille, hvis det er vilt f.eks. Problemet i dag, er at folk(les:amerikanerne ;) ) spiser så VOLDSOMME mengder kjøtt.

3. Ja. Nå har det blitt en vane, og jeg synes det er kjekt å slippe å ha alle de plastposene hjemme.

4. Vi har ikke bil, men det er først og fremst pga at vi bor i by, og at vi ikke har penger, og litt fordi vi vil skåne miljøet. (LIker i alle fall å tenke det). Vi handler stort sett på den nærmeste butikken.

5. Vi vasker stort sett fulle maskiner, men hvitt tøy har vi ikke nok av, så der er det noen ganger litt mer plass.

6. Vi er nok ikke flinke nok til å huske å slå av PC osv. Vi har også en leilighet som er kald, og må bruke en del til oppvarming.

Kanskje venninna di begynner å tenke litt mer på det andre med miljø når hun kommer igang med TB? Vi kan jo håpe det. ;)

Skrevet

Det er jo litt dobbelt moral... Men: alle monner drar, sa musa og pissa i havet ;-p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...