Gå til innhold

Fanny/Fannie, Henny/Hennie osv.

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Må" man skrive Fanni(e) dersom det skal uttales rett frem som F-A-N-N-I? Sies Fanny som mer F-A-N-N-Y? Samme med Jenny, sies det mer med Y-endelse enn Jenni(e)? For øvrig også samme med Henny vs. Hennie. Har lurt litt på dette en stund.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sier Henni, Fanny, Molli, Jenni til alt egentlig jeg :-P

Skrevet

Vi har en datter som heter Fanny, men vi uttaler det rett frem, med klar A og I, ikke "fænny" ;o) Samme med Henny og Jenny - uttaler de også rett frem.

Skrevet

Fanny/Fannie: Uttales som Fanny

Henny/Hennie: Uttales som Henny

(Hennie som etternavn uttaler jeg derimot som HENni (trykk på første stavelse.)

Begge skrivemåter uttaler jeg altså som "y". Hvis du vil ha det uttalt med "i", ville jeg ha skrevet Fanni/Henni, og i tillegg presisert det overfor dem som skulle bruke navnet.

Skrevet

Fanny uttaler jeg som FannY, Henny som HennY. Skriver du derimot Fannie eller Hennie, ville jeg uttalt det som FannI og HennI - er tross alt en lydforskjell på Y og I...

Skrevet

WF - Fanny uttalt med klar A og I er bare så utrolig vakkert :)

Gjest Siklerotte
Skrevet

De jeg kjenner som heter Fanny (og det er egentlig ikke rent få, hehe...) uttaler navnet rett frem, som Fanni ja. Samme gjelder Henny og Jenny, ja.

Skrevet

Jo takk :o) Vi synes navnet er fint vi og, både tøft og stilig, og passer perfekt på vår eldstejente.

Skrevet

Opplever dere at mange sier "Fænny`"? Kunne aldri falt meg inn, men at folk sier mer y enn i, kan jo kanskje forekomme.. Uansett, råstilig navn : ) Dere vurderte aldri skrivemåtene Fannie eller Fanni? Er kanskje ikke så vanlig?

Skrevet

De jeg kjenner som heter Jenny, sier "alle" Jenni. Men kjenner bare én Fanny, så var litt usikker på hva som var vanlig..

Skrevet

Vi skriver navnet til dattera vår jenny utaler det med i

Skrevet

Nja...det er vel egentlig bare en som sier Fænny, men han sier det konsekvent... Nå har jeg begynt å rette på ham, stoppe han når han sier det og si "du, vi sier FANNI" ;o) Jeg har nok kanskje en liiiiiten y-lyd i den klare i'en på slutten, men det er nok litt ubevisst. I slutten av navn blir y til i for meg.

Fanny var alltid den aktuelle skrivemåten. Moren min heter Anny, så jeg er vant med y-endelsen (selvom vi sier Anni). Fanni blir for kort..på en måte.. Fannie blir et helt annet navn..hehe..

Skrevet

Jeg liker best skrivemåten

Molly

Jenny

Lily

Fanny

Henny

fremfor

Mollie

Jennie

Lillie

Fannie

Hennie

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...