Anonym bruker Skrevet 1. april 2009 #1 Skrevet 1. april 2009 jeg har prøvd å lese meg fram til dette men ble ikke helt klok altså, man har disse "klutene" man bretter på en spesiell måte (det så jeg en video på) og så festes disse med en snappi? (kan noen forklare mer om denne snappien?) utenpå der har man en ullbukse? (er det disse som kan strikkes selv) Hvordan har det seg at dette ikke blir vått? ser for meg at det renner igjennom? eller at det suges opp i kluten men at denne da blir våt å ha inntil huden? Må man bytte oftere? (nå bytter jeg ca hver 3 time på dagen og ikke om natten hvis jeg ikke må så da er det gjerne 8 timer) Kan man legge i en ekstra klut til nattebruk? hvor mange ullbukser må man ha? må disse da passe barnet godt og kjøpes eller strikkes nye ofte som barnet vokser? Ikke noen plastlag eller slikt? mener mormor fortalte om datidens bleier og hun hatet det. hehe. mye jobb og først klut og så plast og så ullbukse?! og så måtte hun koke bleiene, det slipper vi jo i dag med vaskemaskiner hvordan gjør dere det rent praktisk med stell da? kan man ha ferdig brettete bleier klare ved stelleplassen slik at det går raskt å ha på eller må man brette hver gang? får dere mannen eller andre (bestemødre o.l) til å være med på å ha på brettebleier? Hvor finner jeg strikkeoppskrift på ullbukser da? Og hvordan garn bør man velge? Hvor kjøper man billigste bleier da? startpakke? kan man bruke brettebleier hele bleieperioden? det var vel alt jeg lurte på så om noen kan gi meg en innføring og fjerne tvilen jeg har på dette prosjektet fordi jeg kan altfor lite om det så er det supert
bjoerg Skrevet 1. april 2009 #2 Skrevet 1. april 2009 for billigeste bleier må du sjekke litt rundt først: spør kommunen om de har støtteordning. helsestasjonen burde vite dette men prøv å søk på " støtteordning tøybleier*din kommune" på google og. i min kommune(og nærliggende som bruker helgeland avfallselskap feks mo i rana og div øykommuner på helgelandskysten) får vi en stor startpakke fra nøstebarn til redusert pris.i noen andre kommuner(bykle, valle, Evje og hornnes feks) får man feks 8 BumGenius+1pk rispapir til 500kr. der er helt sikkert flere kommuner med div støtteordninger (har ikke din kommune støtteordning så kanskje kjenner du noen i en kommune som har det og som ikke skal bruke tøybleier så kan jo de benytte seg av tilbudet og selge deg bleiene billig) ellers har jeg akkurat bestilt en bambusbleie på ebay. $9.50 pluss $5.00 i frakt for en bleie(ca 100kr til sammen men vet ikke om de er gode så jeg bestilte bare 1 for å prøve, frakten hadde blitt billigere om jeg bestilte flere). såg nye BumGenius til 150-160+frakt der og. men ingen fra ebaybutikk jeg såg kun BumGenius fra private selgere. snappi kan og bestilles på ebay. vet ikke om de er billigere der. ps der er flere ebay enn amerikanske .com. der er ebay i feks england (UK) tyskland og kina med fler. tyskland er helt ok å handle fra. har aldri prøvd fra kina. har prøvd fra fillipinene(broderigarn) og det gikk helt fint. brettebleier i bomull får man visstnok på jysk. 12 for 99kr eller noe slikt. har kun lest dette så vet ikke om det stemmer eller kvalitet. håper flere kommer med billigbleie tips
bjoerg Skrevet 1. april 2009 #3 Skrevet 1. april 2009 beklager. du spurte om brettebleier og jeg svarte på tøybleier...
Emblaa Skrevet 1. april 2009 #4 Skrevet 1. april 2009 Man kan godt bruke brettebleier hele bleieperioden, men det vil kreve masse innlegg og kan derfor gi en veldig stor bleiebak. I begynnelsen, når babyen er nyfødt, er brettiser supert. Siden mange nyfødte bæsjer mange ganger om dagen, så kan det være greit å bruke en brettis + en brillebukse + ullbukse. Grunnen til at ullbuksa holder tett er at den må kures med ullfett (kalles også lanolin). Den kjemiske forbindelsen mellom ullfett og urin er faktisk såpe, så selv om ullbuksa blir fuktig, så lukter det ikke. Ullfettet slites av etter hvert, og ullbuksa vaskes når det kommer bæsj på den eller hver sjette til åttende uke viss den ikke blir utbæsja før det. Brettisene festes med snappi, en elastisk plastdings med mothaker i de tre vingene. Brettiser fås kjøpt mange steder, de billigste finner du på Sparkjøp, Ikea og på Jysk, men også på tøybleiesteder som www.bleieboden.no eller www.nostebarn.no, men de er dyrere disse stedene og ikke av bedre kvalitet. Ullbuksene kan du strikke selv. På www.tettinntil.no er det et eget tøybleieforum med masse mennesker med masse erfaring med tøybleier, og da også selvfølgelig med brettiser. Der finner du videoinstruksjoner på hvordan du bretter brettebleier (og tar på andre typer tøybleier), masse forskjellige oppskrifter på tøybleiebukser, omtaler av alle bleietyper med terningkast og det er et eget nybegynnerforum der erfarne damer svarer deg. Veldig vennlig og hyggelig sted, og der er også kjøp og salg av ulike tøybleier og sperrelag der. Du må søke om medlemskap til dette tøybleieforumet, men er bare en formalitet. Jeg bretter mine brettiser ferdig og legger de klare til bruk. Den brettemetoden de fleste lykkes best med heter konvoluttbretten, og er veldig enkel. Det finnes mange brettemetoder, og Nøstebarn sverger til noe de kaller trekantbretten eller Nøstebarn-bretten, men jeg har aldri møtt noen som synes denne er bedre enn konvolutt-bretten, for den er mye vanskeligere å få tett ved lårene. Legger også i innleggene (bruker bambusinnlegg). Snappiene finnes i to størrelser og det er lurt å ha flere, selv om de er ganske holdbare, så kan de ryke. Av brillebukser, så er ikke alle like tette ved lårene (låråpningene er mange ganger for romslige), men mange liker de fra Nøstebarn, selv om de ikke er de billigste. De fra Polarn og Pyret og fra Åhlens synes jeg også har vært gode, og de har fine farger. Ullbuksa skifter du og henger til lufting hver gang du skifter bleie, så til nyfødt bør du kanskje ha en fire-fem. Da har du nok om du må vaske noen innimellom. Til nyfødt er det mange som liker den modellen som heter trekantbukse, den er også kjempeenkel å strikke. Du trenger jo ikke bruke ullbukse, kan bruke PUL-trekk, fleecetrekk osv. Disse trenger ikke å behandles med ullfett.
Erisa* Skrevet 21. april 2009 #5 Skrevet 21. april 2009 Heisann! Nå er det lenge siden du skrev innlegget, men tenkte jeg kunne tipse deg ang strikking av ullbukser. Jeg kjøpte garn og oppskrift på nostebarn.no, og kjøpte også bambuspinner. De er kjempegode til å strikke bleiebukser med, for det garnet du trenger er litt spesielt fordi det er lanolin i det. De har startpakker med garn og oppskrift, men du kan like godt bare kjøpe det enkeltvis. Du må altså bruke lanolingarn, ikke vanlig garn. Og så må du kjøpe en flaske med det som heter Ullkur til å behandle bleiebuksene med. Jeg har ikke brukt brettiser selv, for vi begynte med tøybleier først når snuppa var 8 mnd. Vi bruker BumGenious AIO om dagen, og BumGenious bamboo med ekstra bambusinnlegg + ullbukse utenpå om natta. Men til nestemann blir det brettebleier - i alle fall i fullammingsperioden. Lykke til, da:)
Emblaa Skrevet 22. april 2009 #6 Skrevet 22. april 2009 Dette er feil, man trenger ikke å bruke lanolingarn, og lanolingarnet til Nøstebarn er kjempedyrt (som det meste andre der...) Du kan bruke et hvilket som helst garn som er 100 % ull, men sjekk at det ikke står superwash på det, for det funker ikke. Du kan f.eks kjøpe Østlandsgarn på Nille, husker ikke hva det koster for nøstet, det er iallfall kjempebillig og har mange fine farger. Det er ikke det mykeste garnet i verden, men når du vasker det etter at du har strikka ferdig, og så gir det en ullkur eller to, så vil det bli mykere for hver behandling. Ellers så har Europris og Rema også garn som kan brukes i fiiine farger, slik at man kan strikke bukser som matcher klærne! :-) Ullbukser vil bli tettere og tettere ved bruk og ullkuring. Så ikke fortvil om ullbuksene ikke holder helt tett etter første gangs kuring. At babyen tisser og at du vasker og kurer dem vil gjøe dem pottetette etter ei lita stund. Dette kalles trutning, og som førstegangsbruker av tøybleier så høres det for godt ut til å være sant, men det er det ikke.
Erisa* Skrevet 22. april 2009 #7 Skrevet 22. april 2009 Oj, dette var nytt for meg. Beklager at jeg har feilinformert! Det var jo egentlig fint, for da går det jo an å strikke ullbukser i fine farger:) Takk for at du passer på, Emblaa!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå