Gå til innhold

Få høre deres mening

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært hos jordmor i dag, og er litt nedfor. Jeg er 29+4, har gått opp 5 kilo så langt i svangerskapet, jordmor er veldig på meg og at dette er alt for mye, i dag snakka hun om at jeg godt kunne slanke meg mens jeg var gravid. "du får ikke lov å gå opp mer ennå" sa hun til meg i dag. Jeg er så fortvilt, det er ikke akkurat slanking jeg vil konsentrere meg om nå. Jeg vet jo at jeg har noen kilo for mye, men ærlig talt er 5 kilo forferdelig mye nå som jeg snart er 30 uker?? Hva mener dere?? Svar meg ærlig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørs så klart hvor mye du veier, men tror ikke at slanking er noe lurt når man går gravid. Du har ikke så lenge igjen, det er naturlig at du har gått opp, og det er faktisk veldig lite!

Skrevet

Hva i all verden for slags jordmor er det du har ?!?! Herregud, 5 kg er slett ikke mye, og man skal da ikke slanke seg mens man går gravid ?!?! Jeg syns du skal bytte jordmor jeg, eller gå til fastlegen din i stedet. Den jordmora der er jo sprø....

Jeg er i uke 40 nå, og har gått opp 9,5 kg, og jeg får stadig ROS av leger og jordmødre på sykehuset som sier at jeg har klart meg så bra vektmessig gjennom svangerskapet og lagt på meg lite... Og jeg er ingen lettvekter...

Som sagt: bytt jordmor - den dama der bør du ikke ha mer med å gjøre !!

Skrevet

IKKE hør på den Jm! Det er normalt med vektøkning når en er gravid, så jeg skjønner ikke hva den JM vil frem til! 10-14 kg er vel det som er normalt å gå opp i vekt når en er gravid!

Det var INGEN som kommenterte min vekt da jeg gikk gravid. Men nå skal det sies at jeg kun gikk opp 3,3 kg. Men allikevel så var vekten min 95,5 kg 3-4 dager før jeg fødte!

Vi skal ikke la oss tråkke på ang vekta vår. IKKE ta det til deg, og IKKE hør på JM.

Hva med å bytte JM eller bare gå til legen? Det hadde iallefall jeg gjort!

Slappp godt av og nyt resten av svangerskapet ditt :)

En god klem til deg fra ei så godt som nybakt mor ;)

Skrevet

Jeg veier nå 145 kg (uke 38) Har gått opp 12kg!

Ingen har sagt noe til meg! Bare at det er bra jeg ikke har gått opp mer!

Dette er svangerskapet hvor jeg har vært tyngst, men i aller best form!

Hadde bytta jordmor jeg og!

Skrevet

Tusen takk for alle svar:). Lurer på om jeg skal droppe hele jordmora ja.... orker ikke sitte være så deppa hver gang jeg har vært hos henne.... Jeg har jo ikke akkurat lyst til å gå opp så mange kilo heller, jeg tenker jo over hva jeg spiser og er aktiv. Nei hun får pokker meg ikke behandle meg sånn!!

Skrevet

Min jordmor er bekymret, da jeg har gått NED 5 kilo. Er i uke 17.

Hun sier dette er uvanlig, å det virker som jeg er ett av hennes første tilfeller der noen har ned og ikke opp.

Etter min mening er du flink, 5 kilo er ikke mye, du bærer tross alt på et barn, fostervann ++.

Skrevet

Dropp henne,du! Det skal ikke være slit å gå til kontroll,det skal være ålreit!

Skrevet

Nei, dette skal du ikke finne deg i. Deres oppgave er å støtte alle gravide, uansett ytre status. Du har vært kjempeflink og bør roses. Det er uansett et idiotisk utsagn i henhold til psykologi. Ros forsterker det som bør forsterkes. Ris bør unngås så langt det lar seg gjøre. Herregud, det er et overtramp som er såpass stort at jeg ville byttet jordmor med en gang. Jeg ville ikke bare nøyet meg med det, jeg ville sendt en skriftlig klage eller sagt ifra på en annen måte om at du velger å slutte fordi du ble så dårlig behandla av jordmora. Jeg gikk opp 7,5 kilo forrige svangerskap, møtte også på en skikkelig teit jordmor på ul i uke 32, men hadde det fint med de som fulgte meg opp til vanlig. Fastlegen ga meg mye positiv tilnakemelding og var mest opptatt av at jeg var så sterk i kroppen og at dette gikk kjempebra. Nå har jeg gått opp 1,3 kilo allerede og er 9+1. Er så kvalm og trøtt og sugen på sjokolade... Jaja, skal på første kontroll imorra, har ny fastlege i ny by, så jeg er spent på hvordan han forholder seg...

Skrevet

Nei det er ikke mye,kos deg du---Vært en mnd kost meg jeg lagt på meg 3 kg bare denne mnd jeg*ler* tilsammen 7 kg nå er i uke 27.Veide 98 kg da jeg ble gravid så.....Jeg koser meg og er lei tenke vekt vekt vekt.Er lykkelig men passer jo på litt hva jeg spiser da...Nei si i fra til JM eller bytt

Skrevet

Dropp den JM! Jeg synes dere alle her har vært kjempeflinke! Det du har gått opp er jo kun det som er ifm. babyen. Jeg er egentlig ikke inne på rett forum her nå siden jeg bare lurte på hva 90+ var for noe. Veier nå rett i underkant av hva man skal her inne. Synes jo dere har gått opp lite alle sammen her jeg. Lykke til jenter! Hvorfor er forresten alle anonyme? Bare ett sp.mål altså! Dere er sikkert noen flotte damer uansett!

Skrevet

For ei tøtte til ei jordmor. Bytt henne ut. Selv har jeg ikke hørt et pip fra hverken jm eller lege ang. vekta mi. Har gått opp 10 kg og er 28 uker på vei...og ja, ingen trenger å fortelle meg at jeg veier mye, aller minst en jordmor! Nå veier jeg 95 kg og er 160 høy så det er jo tungt selvfølgelig, men ikke tyngre enn at jeg klarer å gjøre det jeg alltid har gjort.

Skrevet

Hu høres jo ikke helt god ut.. Jeg hadde en del for mye når je ble gravid, og har ikke lagt på meg noe. Legen min synes det var bra, men JM ble litt små bekymra. Hu sa at det var ikke noe farlig om jeg la på meg litt, men at jeg måtte jo ikke. Ikke hør på sånne folk.. 5kg er jo ingenting.. Bare tenk på hva vannet, det ekstra blodet, babyen, morkaka osv veier.. Synes det er bra jeg..

Skrevet

Jeg har lest at ved fødsel så veier baby + morkake + fostervann + stor livmor + vann i kroppen gjennomsnittlig 8 kg. Tenker at ved 30 uker kan det gjerne veie 5 kg - altså har du bare gått opp baby, og ikke noe mer. Jeg ville fortalt den JM hva jeg mente, evt i et brev hvis du ikke vil treffe henne ansikt til ansikt. Hun bør få vite at hun gjør en dårlig jobb og at hun ødelegger graviditeten for pasientene sine. Jeg ville også sendt et brev til hennes overordnede og bedt de sende henne på en eller annen form for sensitivitetskurs - det høres ut som om det er nødvendig.

Skrevet

Ikke slank deg, ikke gå å bekymre deg for vekten gjennom resten av svangerskapet- bytt over til å gå til en lege istedet!! Og forklar legen hvorfor du ikke makter å gå til jordmora.

I mitt forrige svangerskap hadde jeg både streng JM og lege som var svært opphengte i vekta mi. i uke 9 var jeg 87 kg - noe de syntes var himla mye, og dem prata masse om slanking til meg. det ble til at jeg grudde meg til hver kontroll, og at jeg bevist slanket meg hele tiden... i uke 27 hadde blodtrykket plutselig gått opp, så etter mye masing ble jeg sendt på skikkelig kontroll på sykehuset...Babyen var død....

Jeg ble 91 kg det svangerskapet.... jeg sitter mye å tenker på at jeg kanskje hadde gått til mere oppfølging om de ikke stressa så mye med vekta mi. det gjorde kontrollene stressende... skulle hatt litt mere oppfølging under svangerskapet grunnet sykdom. jeg hadde kraftig dobbeltsidig lungebetennelse og var redd for at babyen ikke hadde det bra. legen mente babyen fikk det den trengte- jeg hadde jo nok å tære på....

Dette svangerskapet spiser jeg alt jeg har lyst på- og har IKKE tenkt å gå til de samme personene! de skal ikke ødelegge svangerskapet for meg!

Skrevet

håper du har anmeldt dem eller rapportert dem?? Når kontrollene i seg selv stresser opp så mye,sier det seg jo selv at det er uheldig!

Håper det går bra med deg :(

Skrevet

var ikke meningen å være anonym. jeg hadde trykket på feil.

Nei, jeg kommer ikke til å anmelde. Orker ikke å la sorgen gå for mye over i få finne personer med skyld- det får jo ikke gutten min i livet igjen uansett.... og jeg blir bare tappet for energi- og lege og JM får det fælt med en sånn offentlig beskyldning... vil ikke dra dem ned i sorgen min.

Men jeg kommer til å gi klar beskjed til dem om hvorfor jeg ikke kommer til å gå til dem. og at de bør passe på hvordan de kommenterer vekta. min glukosebelastningsprøve var helt fin, så da syns jeg at de kan klappe i hendene i stedet for å se strengt på en.

Vi er gravide jenter- og vi skal NYTE det:) ikke være redd hele veien.

Skrevet

Bare tenker på at det kan skje igjen,men så lenge man gir dem klar besjked,så bør det være vekker nok til dem!

Skrevet

jeg la ikke på meg noenting i mitt forrige svangerskap, og den eneste kommentaren jeg fikk var "det var enda godt!"

så mange som ikke tenkter seg om før de snakker!

jeg ville ha bytta JM, skikkelig uhyggelig, og ikke noe greit om man skal gå å grue seg til kontrollene!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...