Gå til innhold

Har barnehagen lov til å nekte å ta i mot barnet om morgenen hvis barnet hadde feber dagen før?

Anbefalte innlegg

Dette skjedde i vår bhg. Ikke meg, men med noen andre. Barnet måtte hentes i bhg dagen før pga feber. Men, barnet kviknet til utiver dagen, og ble feberfri. Var også feberfri på morgenen dagen etter.

Men, de nektet å ta i mot barnet dagen etter pga at hun da hadde hatt feber dagen før.

Har de lov til å gjøre det? Kan skjønne det med oppkast/diare osv, men feber? Barnet var ikke sykt i ettertid. Og mange barn får jo like plutselig feber som den forsvinner like plutselig.

Fortsetter under...

Akkurat det med syke barn i barnehagen praktiseres veldig forskjellig. Er det oppkast/diaré, har vi en "48 timers" regel. Feber er noe annet.

Jeg ville ikke nektet å ta i mot et barn som hadde hatt feber dagen før. Vi ser alltid an almenntilstanden, og som du sier, feberen kommer og går fort hos de små. Har også hendt at vi har ringt foreldre selv om barnet ikke har feber, men hvis vi derimot ser at barnet er uvel og ikke har godt av å være i barnehagen.

Så om barnehagen har lov eller ikke vet jeg ikke. Ta kontakt med styrer, evt dennes overordnede, for å få klarhet i det!

På folkehelseinstituttets nettsider finner man retningslinjer for syke barn og barnehage, dette er ikke lover men det som bør følges. Når det gjelder feber, skal almenntilstanden vurderes, men det anbefales en feberfri dag hjemme. Etter mange år i barnehage, er min erfaring at spesielt små barn trenger en HELT frisk dag hjemme for å være klar til tempoet det gjerne er i barnehagen. Selv om de ikke nødvendigvis er syke, er de ofte slappe og sutrete hvis de ikke er helt i form. Vi må ikke glemme at det er stor forskjell på å være hjemme alene og sammen med mange barn i barnehagen. Mitt soleklare tips er derfor å holde barnet hjemme en dag ekstra, og på den måten unngå småsyke barn over lengre tid:-)

Annonse

i barnehagen jeg jobber fikk vi nye restriksjoner på hvor lenge man må være hjemme med forskjellig sykdom o.l

da fikk vi beskjed om 48 feberfrie timer før barnet kunne komme i barnehagen igjen. før dette var regelen 24 timer, så de hadde nok full rett til å sende hjem barnet.

• 3 måneder senere...

Barn som har feber, skal være feberfri en dag før de igjen kommer i barnehagen.

Har mange ganger fått barn levert dagen etter at vi har sendt dem hjem med feber, da de har vært feberfri på morgen...

Men så kommer feberen tilbake og man må ringe og sende hjem ungen igjen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...