Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

samboern min var i porsgrunn for en måned siden og tok prøve, han fikk svar etter 5 min at prøva var helt grei. ca 3 uker etter var jeg hos spesialisten jeg går til, og hun sa at prøva hans ikke var bra. han ligger under normalen og d var blandt annet en del svømmere med unormalform. hun sa at problemet ligger hos han. jeg er frisk. men sambo har ikke hørt noe fra porsgrunn eller noen, bare fra meg at prøva hans ikke er bra likevel.. er ikke d dårlig??

så lurer jeg på hva som skjer videre? får han innkalling til ny prøve? eller må han ringe selv? er d noe man kan gjøre med d? eller er d prøverør neste? alt tar sånn tid.. :(

jeg hører egentlig ikke til her inne enda, men regner med jeg gjør d snart..:) blir veldig glad hvis noen vil svare. lykke til alle damer:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Tenkte jeg kunne skrive hvordan forløpet har vært for vår del, for slik du beskriver det ligner det litt på den situasjonen vi var i.

Hos oss viste det seg raskt i utredningen at grunnen til at vi ikke ble gravide var dårlig sædkvalitet. Mannen min hadde rett ikke så langt unna normalen i antall sædceller (han hadde 15 mill/ml, og 20 mill/ml er regnet som normalt). Sædcellene svømte heller ikke så raskt, men det også var ganske greit. Utseende derimot, det var tragisk. Han hadde 0% normale sædceller. I tillegg hadde han et høyt antall leukocytter (hvite blodceller).

Spesialisten vår ville sende oss videre til IVF-behandling med en gang, men mannen min ville ha undersøkt litt årsaken til de normale sædcellene først. Han tok da kontakt med Dr. Purvis i Oslo, og fikk etter en time hos ham vite at han hadde en infeksjon. En sædprøve ble sendt til dyrkning, og de fant da bakterier i denne prøven. Hos oss var det ikke snakk om en kjønnssykdom, men en infeksjon som for eksempel kan ha sneket seg over i systemet under en vanlig influensa. Han hadde ingen symptom på inteksjonen. Mannen min fikk antibiotika og en annen tablettkur, etter dette var det ingen bakterier i sæden lenger.

Dessverre hadde han gått så lenge med infeksjonen at ene sædlederen er helt tett og den andre delvis tett, så vi måtte likevel benytte IVF-behandling. Når det er sagt er det viktig å kvitte seg med infeksjoner før en slik behandling. De hvite blodcellene som er kroppens eget forsvarsverk mot infeksjoner sender ut frie radikaler, dette kan påvirke befruktningsprosessen negativt.

Før vår prøverørsbehandling prøvde mannen min seg på en "vitamincoctail" bestående av:

Omega 3, C-vitamin, E-vitamin, selen, sink, Q10, lycopen og pynogenol. Om disse hadde en virkning vet vi ikke, men den sædprøven han leverte før IVF-behandlingen er den beste han har hatt. I tillegg viser forskning at både pycnogenol (disse må bestilles fra Sverige) og lycopen har en tydelig innvirkning på sædkvalitet.

Heldigvis slapp vi unna med et forsøk, og i dag er vi mamma og pappa til en nydelig liten babyjente.

Jeg ønsker dere lykke til videre, og håper for deres del at dere slipper unna hele IVF-karusellen og får det til på egen hånd :)

Skrevet

Tar med litt info om noen av vitaminene og mineralene også jeg....

Følgende vitaminer KAN hjelpe mot nedsatt sædkvalitet:

Pycnogenol: Dette er en antioksidant som er 45 ganger kraftigere enn c-vitamin. Forskning viser at denne hjelper for de med unormalt utseende på sædcellene. Dessverre kan man ikke få kjøpt den i Norge, men det er ikke noe problem å bestille den fra en helsekost i Sverige (for eksempel Naturlivs),da kommer det i posten etter noen dager.

L-Carnitine: Dette er en aminosyre som også har vist positive tendenser hos de med unormalt utseende på sædcellene.

C-vitamin: Hjelper på antallet sædceller, og gjør slik at sædcellene ikke klumper seg sammen.

E-vitamin: Hjelper både på antallet og bevegeligheten til sædcellene.

Sink: Hjelper på antallet.

Selen: Antioksidant som gjør slik at man kan få færre celler med unormalt utseende.

Skrevet

Hei.

Kan prøve å gi noen svar.

Han vil ikke få innkalling til noen ny prøve, det er den legen/spsialisten som henviste dere til porsgrunn som får svarene fra klinikken, og må så i samråd med dere anbefale hva dere ønsker å gjøre videre.

Nå står det ikke hvor mye under normalen han ligger, det kan utgjøre ganske store forskjeller om det er litt under eller veldig mye under. Og husk at menn med dårlig sædkvalitet kan også få til spontane graviditeter ;) De trenger bare litt mer timing. Det å bli gravid er ofte et under i seg selv hvis man begynner å regne på det. Kvinner har ca 12 sjangser i året til å bli gravid, og ikke alle disse 12 vil gi et egg som er i stand til å bli et barn. I tillegg skal sædcellene komme seg frem i det rette tidspunktet.

Ikke gi opp og lykke til

Skrevet

Heisann!

Jeg kan også fortelle det jeg vet!

En enkelt sædprøve sier visstnok ikke nok. Vi har hatt behandling i Trondheim, og der måtte mannen ta to prøver med 2 mnd mellomrom. Vi vårt tilfelle var begge disse betydlig nedsatt. Før vi hadde svartet på disse hadde min gynekolog sendt søknad om prøverørsbefruktning. Det var jeg glad for, for det tok 6 mnd fra søknaden ble sendt til vi startet første behandling.

Vi var også hos dr Purvis, og selv om han ikke kunne hjelpe oss, var det en kjekk opplevelse å være der. Fikk svar på hvorfor mannen hadde færre svømmere, nemlig en cyste som klemmer på den ene sædlederen.

Vi har hatt icsi-behandling, noe som gjøres ved nedsatt kvalitet. Da tar de en enkelt sædcelle og putter inn i egget. Må tilføye at jeg var 35 år da vi søkte om henvisning til behandling. Nå, 1 og et halvt år og 3 behandlinger senere er jeg gravid i uke 20- så det er håp for alle:0)

Husk det tar rundt 70 dager fra en sædcelle dannes, til den kommer ut. Hvis din mann var syk for 2-3 mnd siden kan dette påvirke resultatet.

Vitaminer som e-vit og zink skal være bra. Det som ikke skal være bra er røyk og alkohol.

Masse lykke til videre!

Skrevet

Varme er heller ikke bra-så badstu og varme bad må unngåes!

Skrevet

tusen takk for svar alle sammen!! d var snilt av dere. blei litt klokere nå. vi får mase litt på legen da, for hun skal vel sende han videre.. godt d fins håp da. min kjære samboer er helt utafor og deprimert nå..:(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...