Gå til innhold

nøstebarn bleier, alt blir vått :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

har kjøpt slik pakkeløsning fra nøstebarn. har vasket bleiene mange ganger-bruker ekstra innlegg men det blir uansett alltid vått igjennom om vesla tisser. bæsj greier vi noen ganger å redde fra å komme igjennom. rett og slett kjedelig å skifte klær hver gang... helt håpløst å måtte legge plast under babyen i vogna. på besøk er det håpløst...

er formsydde det er snakk om(brettebleier gav jeg opp. ingen vits når man har formsydde) vesla er 4 måneder.

noen som har forslag?

Skrevet

Er det popolina bleiene du har!?

Vil stille det mest opplagte spørsmålet jeg kommer på og det er ikke for å fornærme eller noe sånn, men har du sperre lag uten på de!?

Skrevet

Hvilke sperrelag bruker du? Og hvilke innlegg?

Skrevet

popolina ja.

ullsperrebuksene som fulgte med.

ekstra bommullsklut inni bleia. som en vaskeklut omtrent.

Skrevet

Ullbuksene kan trenge noen runder med lanolin før de er tette. Hvor mange ganger er buksa lanolisert, og er du helt sikker på at du har gjort dette på riktig måte? Oppskriften på noen av lanolinflaskene er nemlig ikke så gode, de anbefaler altfor kaldt vann. Vannet bør være rykende varmt og buksene må ligge natta over i denne ullkuren. De trenger også å trutnes litt, det betyr at de toves litt foran der de blir våte når de har vært våte noen ganger.

Det kan også hende at du bruker for lite innlegg. Bomullsbleier suger "så der", det gjør også bomullsinnlegg. Noen barn tisser mye, andre lite. Jeg har en stortisser, og vi bruker bare bambusbleier (onesizen Mamabless bambus og Mother Ease bambus formsydde). Mange erfarer at unger tisser veldig mye når de er fra fire til seks måneder, så stabiliserer det seg litt. Dersom du har små brettebleier så kan du brette disse seks eller åttedobbelt bare i tissesonen. Hvor ofte skifter du sånn ca?

Bambus og hampinnlegg suger betydelig mye bedre enn bomull. Ca 40 % mer faktisk! Helt suverent! Bambus og hampinnlegg har de på http://www.ecoearthnappies.com/ Det er en arbeidsmarkedsbedrift, og de har billige og gode varer. Hold deg under 200 kr per ordre, så slipper du toll.

Dersom du er flink til å sy, så har Princess bambushåndduker i 100 % bambus. Mange syr innlegg av disse i dobbel eller firdobbel bambus. De blir kjempegode, men gir tykkere bleierumpe enn de jeg har nevnt ovenfor. Hamp er tynnere enn bambus, suger sakte, og skal ikke brukes direkte mot huden, men mange bruker ett trelags bambusinnlegg øverst, og så ett trelags hampinnlegg under.

Kontakt meg gjerne dersom du lurer på noe! Ikke gi opp, det er ikke vanskelig å få dette til viss man finner riktig innleggskombo, men mange Nøstebarn-butikker er dårlige på å informere om hvor mye innlegg bleiene deres faktisk trenger! Dersom du sender meg en privat melding, så kan jeg også sikkert låne deg noen typer innlegg, slik at du kan få prøve før du kjøper noe. Lykke til!

Skrevet

ullbuksene skulle være ferdigbehandlet med lanolin. i følge bruksanvisningen skal de lanolinkures når jeg vasker de-hvilket man skulle bare gjøre en gang i halvåret. forresten er de håpløse å ta på. og ungen ser ut som fat bastard i "spionen som spermet meg" med de på... :D

hun får og striper på lårene av "bena" på buksa.

så teit at man må bruke innlegg i en bleie som egentlig burde holde...men jeg skal prøve å legge i mer innlegg. desverre er der ikke lommer i bleiene så innlegget ligger løst.

jeg skifter hele tiden synes jeg. bleia er tørr til hun tisser-og da er den søkkvåt.samt klærne.

jeg ringte den hjelpetelefonen og de sa at både ullbuksene og bleiene ble bedre etter et par uker. men merker ikke noe forskjell jeg.

skal bestille meg ei bumgenius å prøve tror jeg. har lyst å bruke tøybleier men nå er jeg lei altså. har bestilt ei bambusbleie på ebay nettopp. for å ha noe å sammenligne med.

men er jo litt ille om tøybleiene fra nøstebarn bare blir søppel- var jo det som var poenget å unngå.

Skrevet

jeg beklager jeg skrev feil igår. vesla er 4 uker. (jeg kommer ikke til å holde ut 4 måneder med uttissede klær)

vi har brukt tøybleier i 3 uker.

Skrevet

Dessverre så har ikke Nøstebarn fulgt helt med i utviklinga når det gjelder tøybleier. Jeg hører også at det er flere som får beskjed om at man kan bruke brettebleier bleieperioden ut, UTEN innlegg, og det er jo reinspikka vås. De fleste må også starte tidlig med innlegg, men seinere i bambusbleier enn i bomullsbleier.

Som sagt så er ikke bomullsbleier det som suger best, og få kan bruke bleier uten innlegg. Formsydde bleier har vanligvis ikke lomme (kommer bare på Muksut formsydde i bambus som har lomme), og man legger derfor innleggene løst i. Vi venter vårt andre barn i juni, og jeg har kjøpt inn tre Muksut bambus-formsydde i knæsje farger til lillesøster med ekstra innlegg til, også det i bambus. Disse skal ha svært god oppsugingsevne.

Men uansett skal ikke ullbuksa lekke, da er det for lite lanolin på den. Sønnen min er en stortisser og han har formsydd bleie med innlegg på i tretten timer om natta, og selv om bleien kan vris opp om morgenen - den er virkelig søkkvåt - så er ullbuksa aldri våt på utsiden (men våt inni) og pysjen har aldri vært fuktig. Lanolinbehandling hver sjette måned høres helt håpløst ut, de fleste gjør dette flere ganger før de bruker buksa første gang, og deretter ca hver sjette til åttende uke. Når ullbuksa ikke lenger lukter Lano-såpe, så bør den kures.

Tøybleier har svært god bruktpris, så du kan jo tenke gjennom om du vil prøve noen andre merker og selge unna noen av de du har. Anbefaler virkelig Muksut, vi har mange av disse, men er også godt fornøyd med Mamabless bambus (disse er onesize også og passer derfor godt dersom man skal ha flere barn, de har også to medfølgende innlegg) og Mother Ease Sandy's bambus (helt lik som Popolino, men som sagt i bambus. Bambus er mykere enn bomull, og Sandy's trenger en del innlegg, men de er fantastisk myke på.

Anbefaler ellers tettinntil.com for tips og råd. Er mange snille damer der som mer enn villig hjelper en nybegynner. Jeg holder meg mest der selv. Du kan også skrive til Tina på www.bleieboden.no, ho kan hjelpe deg med råd og vink om hva du evt bør prøve av merker osv. Det er for øvrig Norges største bleiebutikk, og der har de virkelig fulgt med i utviklinga, noe jeg ikke synes Nøstebarn har. Da sønnen min hadde hissig diare og sår rumpe for noen uker siden var det til og med ei ukjent dame som lånte meg noen fantastiske innlegg for sår stump, kom i Posten etter to dager. Utrolig snilt!

Synes du er tøff som holder ut, vi har ikke hatt de problemene du skisserer, men har hele tida brukt innlegg og bleier i bambus og hamp, da det var det jeg blei råda til da vi begynte med tøybleier. Hadde to Popolino i bomull, men de ga jeg fort opp (blei for våte). Ta som sagt kontakt dersom du vil prøve ut noe annet, så skal jeg prøve å hjelpe deg med å låne deg noe som kan funke for dere.

Skrevet

Ser du skriver at du vil prøve BumGenius, det anbefaler jeg deg absolutt å gjøre! Vi har brukt BumGenius alt i ett fra dag en og er storfornøyd;)

De nye modellene er laget slik at en også kan legge inn et ekstra innlegg dersom barnet tisser mye. Vi legger inn et ekstra bambusinnlegg på natten og da holder bleien til vi skifter om morgenen. I tillegg er det kjempeenkelt med kun bleien og et rispapir å forholde seg til.

Vi bruker størrelse small til frøken på tre måneder, og det kommer vi nok til å gjøre en stund til, de passer like godt nå som da hun var nyfødt. Bleiene lukkes med borrelås, så de "vokser" med barnet, og det er jo en liten fordel i forhold til de som har knapper og ikke kan reguleres i bredden.

Lykke til med testing:)

Skrevet

tusen takk. forsøkte å putte ei hel tøybleie i bommulsbleia nå, det ble så stramt at bæsjen kom ut på siden. får prøve å klippe ei tøybleie i to kanskje. skal melde meg inn på tettinntil i kveld.

og kjøre lanolinkur på ullbuksene.

har bestilt noen bumgenius og ei bambusbleie idag for å prøve. håper det ikke er siste barnet jeg skifter bleier på :)

brukte bare papirbleier på de to første-ante ikke at tøybleieverden var så innholdsrik. tenkte faktisk ikke på tøybleier en eneste gang.

synd man ikke får feks den første bleia rimelig... tøybleier er dyre i innkjøp og det er spesielt dyrt blir det om de ikke brukes...

får man virkelig noe for brukte nøstebarnbleier?

Skrevet

Ja, du vil ikke tape mange kronene på å selge dem! Dersom du selger dem på tettinntil iallfall gjelder iallfall det, og på finn.no går også tøybleier som hakka møkk om dagen. Bleier som nesten ikke er brukt, men som er innvaska oppnår ofte nesten full pris, fordi innvaska bleier suger bedre enn helt splitter nye...

Jeg solgte mine to Popolino i str L for 100 per stk, og de var pent brukt av to barn!

Skrevet

Kjøpte en slik pakkeløsning fra Nøstebarn jeg også, og gav opp ullbuksa temmelig fort. Det ble vått rett igjennom, pluss at gutten min ble fryktelig varm under bleia! Meget mulig det hadde fungert å lanolinisert buksene, men jeg er av den litt late typen som vil at det jeg kjøper skal fungere uten at man skal måtte bearbeide produktene først. Derfor kjøpte jeg slike sperrelag som dette: http://www.bleieboden.no/productdetails.php?product=48

Fungerer knall, og jeg bruker fremdeles popolinibleiene til min lille tasseladd på snart 9kg:) Begynner å bli litt små nå da...

Skrevet

Det er ikke ullbuksa det er noe i veien med, for denne Popolino-buksa har vi brukt i tolv timer på nattestid leeenge nå, og den er potte tett, selv om bleia under nesten drypper.

Det blir mye mer klamt under et PUL-trekk enn under ei ullbukse, så holder en knapp på ullbuksene jeg da, selv om lanolinbehandling tar litt tid.

Skrevet

Mange kommuner gir støtte til tøybleier, har du sjekket om det gjelder der du bor? I bergen får man 1000 kr iallefall, og det holder til mange bleier....

Skrevet

Og dere som sier at tøybleier skal være så lettvindt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...