Gå til innhold

Mislykket mor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sorry for at innlegget er litt langt.

For meg har det alltid vært en selvfølge at jeg skulle amme mine barn. Nå er jeg helt fortvilet. Fikk mitt første barn for ca en måned siden. Ammet i starten men han klarte ikke å feste seg på riktig måte fordi han hadde stramt tungebånd. Eneste grunnen til at han fikk nok melk i starten var på grunn av at melken kom av seg selv. Det ble mindre melk etterhvert og han begynte å bli hysterisk fordi det ikke kom fort nok. Hele tiden fortalte jeg til jormor at han ikke var festet på ordentlig og at jeg var bekymret for at melken skulle forsvinne. Jeg bor i skottand og jordmor bare sa at det kan hende det er fordi jeg har for mye melk og at jeg burde begynne med MME.

Jeg pumpet melk på flaske og ga det til han. Jeg var veldig deprimert og følte at jeg ikke ble tatt seriøst. Jeg gikk for å få hjelp på en ammeklinikk og det var der de fant ut at han hadde stramt tungebånd. De sa at dette burde ha blitt oppdaget på sykehuset da han ble født og at jeg ikke hadde hatt problemer med ammingen hvis det hadde blitt fikset med en gang.

Jeg fikk time for å få tungen hans fikset. Jeg ga ikke opp håpet om at ammingen skulle komme i gang etter det, og fortsatte å pumpe og la han sutte litt på brystet noen ganger om dagen.

Etter at tungen hans var fikset ville han fortsatt ikke amme og jeg har bedt om hjelp fra ammeklinikken, jordmor, ammehjelp, men de bare hører på det jeg har å si og sier at flaskebarn vokser også opp sunne og glade.

Nå har jeg gått over til MME. Jeg har fortsatt litt melk og klarer ikke slutte å tenke på det. Jeg føler meg mislykket som mor og vil så gjerne at det skal gå seg til.

Nå skal jeg på ferie til Norge og vet at i Norge kan man få god hjelp til amming, men hvor skal jeg henvende meg. Hvordan kan jeg få melkemengden til å øke??

Noen som har noen gode råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

www.ammehjelpen.no

der er det kyndige hjelpere litt overalt i landet som du kan snakke med/møte ved hjemmebesøk!

U can do it! Lykke til!

Skrevet

Ja, ammehjelpen er bra. De kan du jo ringe hvor enn du er. Prøv gjerne flere, de er mødre med ulike erfaringer og kunnskap.

Og du kan kanskje prøve å ringe sykehuset der du skal og spørre om råd fra barselavdelingen eller barsel poliklinikk. Evt. spørre om å få komme en tur så de får sett på deg.

Greit nok at flaskebarn også vokser opp, men når du er så motivert til å amme bør du få den hjelpen du trenger slik at ingenting er uprøvd. De fleste ammeproblemer kan løses!? Det er faktisk verd å streve en del, dersom resultatet er amming som fungerer.

Skrevet

Du er IKKE mislykket som mor fordi du ikke greier å amme barnet ditt - hadde mme vært farlig for barnet hadde det ikke vært lov til å selge det.

skjønner at du er motivert for å amme, men ikke la gleden av å få barn bli ødelagt av at du strever med ammingen. Ikke helt enig med AlmaN om at det er verdt det å streve en del, bruk litt tid på det, men ikke slit deg ut - jeg tror barnet har bedre nytte av en fornøyd mor enn å få morsmelk. Du kan jo dessuten kombinere mme og morsmelk, morsmelk så mye du greier og så fylle opp med mme.

Jeg strevde første gangen og ga opp ganske fort, han er en sunn og frisk gutt på 14 måneder, det er ingenting som tyder på at han har tatt skade av å få mme (i kombinasjon med morsmelk til han var ca 4-5 mnd) - denne gangen går ting litt lettere (selv om også denne gangen går vekten litt sent opp til å begynne med, men det begynner å komme seg nå, han er to uker nå).

se flaskeposten.org - der er det litt forskjellig informasjon hvis du finner ut at ammingen blir for strevsom.

Lykke til!

Skrevet

pump deg,så beholder du melken og babyen får jo da likevel mm.Så ser du om du kan få hjelp når du kommer til Norge ;0)

Good luck

Skrevet

Først og fremst er du IKKE mislykket mor fordi om du gir mme! Du sørger for at barnet ditt får god og næringsrik mat, selvom det nødvendigvis ikke er morsmelk!!!!!

Jeg har slitt endel med amminga (helt andre problemer enn deg da), er glad jeg har forstatt, men ikke til enhver pris. For meg her redningen mange ganger vært en super effektiv dobbeltpumpe, da tømmer jeg begge brystene på under 10min. Kanskje det er en løsning å pumpe et par ganger om dagen og holde melka oppe. Og avtale med noen om å få hjelp når du kommer hit?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...