Gå til innhold

Det er ikke sant at Dr.Ferber ikke lenger anbefaler sin metode

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og det viser at mange av dem som diskuterer her inne kommer med påstander om at sånn og sånn er det, når de egentlig ikke vet annet enn det de har hørt fra andre. Det er påstått at Dr.Ferber ikke lenger anbefaler sin metode fordi den er for potensielt farlig, det er ikke riktig. Dr.Ferber har kommet med en revidert utgave av sin første bok, der han er mer ydmyk for at det finnes mange veier til Rom og at forskjellige måter kan fungere. Det er mange som skriver sånn at: Nyere forskning viser at Ferbermetoden ikke er bra osv osv. Jeg vil påpeke at Dr.Ferber er forsker og har i alle disse 20 årene siden første boka, drevet med forskning på barn og søvn. Jeg tipper at dersom man kunne få hjerneskade av hans metode, ville han gått ganske hardt ut og frarådet foreldre å bruke den. Det har han ikke gjort.

Dr.Ferber er Director of The Center for Pediatric Sleep Disorders ved Children's Hospital Boston. Her er en link til hans side:

http://www.childrenshospital.org/views/june06/sleep.html

Her er en link til en side som beskriver modifikasjonene som er gjort i boka:

http://www.babycenter.com/0_the-ferber-method-demystified_7755.bc?page=3#articlesection4

I disse søvndebattene har jeg les mye a la "nyere forskning viser..." eller "det er bevist at...". Men uten at disse påstandene er fulgt av linker til en forskningsrapport, og allerhelst direkte sitat fra rapporten, holder ikke slike påstander vann.

Jeg har også lest nøye på siden som heter barnogsøvn.com. Det er en side som ved første øyekast virker seriøs og veldokumentert, men når jeg går påstandene nærmere etter i sømmene så er det ikke mye som er vitenskapelig dokumentert. Når hun da kommer med så harde og bastande påstander som at foreldre som lar barna sine gråte oppdrar potensielle psykopater og voldsmenn, eller at foreldre som måtte gråte som barn er så avstumpede at de ikke klarer å tolke sine barns signaler, da bør du ha mer å fare med enn at du er mamma til ei jente på 16 mnd. Siden er velskrevet og for den som leser uten å ha sin kritiske sans innkoblet, kan fort bli lurt trill rundt, for ikke å si vettskremt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er som regel sånn at alle som praktiserer denne bestialske kuren på ungene sine føler for å forsvare seg.. Jeg hadde heller ikke likt om det ble påpekt at noe jeg hadde gjort kanskje hadde ødelagt mitt barns hjerne.. Derfor har jeg holdt meg opplyst og ikke tatt sjansen. Hva andre gjør får være deres problem, men ser ikke poenget med å forsvare det.. Når man sier det er potensielt skadelig, hvorfor i alle dager vil man ta sjansen? Jeg setter ikke barnet mitt forovervendt i bil heller, fordi jeg vet at det er potensielt veldig farlig.. Men de som gjør det forsvarer gjerne det med nebb og klør også.

Skrevet

Grunnen til at han ikke advarer mot sin egen metode (og det stemmer at han ikke gjør det) er at han forsker på barn og søvn, ikke stresskader og tilknytning. Ferber har funnet en metode som fungere, det er det ingen tvil om, men han har ikke forsket på (så vidt meg bekjent) hva senvirkningene kan være.

Margot Sunderland forsker på tilknytning og stresskader og mener å ha påvist en sammenheng mellom å gråte alene og svakhet for angst og depresjon.

Skrevet

Beklager at eg sa det med at han ikke anbefaler metoden, mer korrekt er vel at han ikke anbefaler den opprinnelige metoden han utarbeidet...som han sier i den nye utgaven er;

"Simply leaving a child in a crib to cry for long periods alone until he falls sleep, no matter how long it takes, is not an approach I approve of."

Men eg vet fremdeles om mange som lar babyer skrike i timesvis, og dette er det nok ingen (som eg har sett iallefall) som anbefaler. Uannsett mener eg personlig at man ikke skal forlate barn gråtende uannsett (heller ikke bare litt som Ferber nå mener), nettopp fordi man vet ikke hvor mye man tåler (og fordi det er jo totalt unødendig, man kan vel velge en annen metode som ikke innebærer gråting?) . Ferber sin metode er utviklet for å få barnet til å sovne raskere, uten hjelp fra foreldrene, og det funker jo, men konsekvensene sier han ingenting om...

Skrevet

Det var meg altså;) Vet ikke hvorfor det ble anonymt...

Skrevet

Jeg og trodde at han hadde moderert seg enda mer pga noe som stod i en britisk avis. Helt til jeg leste noe av den nye utgaven.

USA sliter jo med reinspikket Cry it out, det er det mindre av her i Norge heldigvis, så sånn sett gjør han en god jobb med å få mindre av det. Det er bare synd han kan så lite om tilknytning og hvor viktig det er.

Skrevet

Heldigvis blir det mer og mer fokus på tilknytning her i norge da....eg tror nok at gråtekurer kommer til å bli ganske tabu etter hvert...færre og færre anbefaler det virker det som og eg merker at dersom noen anbefaler dette så kommer det endel "motinnlegg" i debatten (stod jo om dette i aftenposten idag). Det er jo positivt at det har kommer endel alternative metoder "på markedet" da, ikke bare ferber og naphaug...

Skrevet

Jeg så Aftenposten i dag. Heldigvis for Midtimellomsenteret og Foreldrekompetanse!

Skrevet

Greit at det finnes alternativer til ferber. Men de på midtimellomsenteret virker jo helt tullete. Leste svarene deres på nettmøtet. Prøve å forklare en baby på tre måneder(med ord ja) at nå skal du ikke ligge lengre i mammas seng, men i din egen så nå må du bare legge deg ned og sove. Joda, funker sikkert heeeelt fint.

Gutten min på 19 måneder som faktisk forstår endel språk nå i motsetning til en på tre mnd. hører i allefall på argumenter som, nå må du legge deg og sove, mamma og pappa trenger å sove og det gjør du også. Lo godt da jeg leste de svarene.

Skrevet

Er så dritt lei disse diskusjonene. Gjør det som passer best for deg og barnet ditt... Jeg hører i hvertfall forskjell på gråten hans. Har ikke noe problem å la han ligge å gråte litt hvis det er trass gråt han har

Skrevet

Enig med deg, og jeg er sikker på at vi elsker barna våre akkurat like mye som alle andre her inne :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...