Gå til innhold

har lyst å kjøpe alt i ett bleier. Kan dere svare på noen spm jeg har?

Anbefalte innlegg

Skrevet

lillemor er 6 uker og spiser bare mm. Hvordan gjør jeg rent praktisk med bleiene i denne perioden fram til avføringen blir mer fast og det er lettere med rispapir i? Må man skylle opp bleiene ved skift eller går det bra å legge de rett i en pose og vaske de annenhver dag? blir de helt rene igjen fra gulfargen?

Hvor mange tror dere jeg må ha? Hun bruker rundt 8 bleier i døgnet nå, noen dager noen mindre. Hvor lang tid må jeg regne fra de vaskes til de er klare igjen? hvor lang tørketid? har tørketrommel, men er vel best å tørke på snor? nå er det jo snart sommer og god tørk ute igjen.

disse bleiene holder om natta også?

hva vasker dere bleiene med?

hva annet er det jeg trenger når vi skal starte opp med tøybleier? alt som er vceldig nødvendig, vil kjøpe minst mulig egentlig og ha praktiske løsninger :)

andre tips til nybegynner? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De første månedene brukte jeg ikke rispapir. Vasket bleiene ofte da, hver evt annenhver dag (sammen m babytøy, kluter ol), la bleiene rett i bøtta uten å skylle av, og skylte bleiene med kald skylling i maskina før hovedvasken. Ble vel et par brettebleier/innlegg som fikk varig gulflekk, så 95% ble helt hvitt igjen etter vask. Og alt ble jo rent, bare det at den gulfargen kan sette seg litt..

Det lønner seg å tørke på snor, både for at bleiene varer lengre, og miljø. Men i nødstilfelle er det nok kjekt med trommel, for tørketiden er lang på noen av bleiene!

Vil tro du bør ha 24 bleier, da har du til tre dager (kanskje litt knapt?), om du vasker annenhver dag og de tørker på ett døgn skal det jo gå..

Til natta velger mange formsydde+ ull, de er lett å regulere med ekstra innlegg, og stumpen får puste litt. Tror de fleste alt-i-ett bleiene ikke holder ca 12 timer..

Jeg vasker med flytende blenda sensitiv, vaskePULVER sliter visst mer på bleiene, og parfyme bør man vel også unngå.

Ellers: En bleiebøtte eller bleieposer (wetbag) til å oppbevare skitne bleier. Vi bruker nå tre store wetbags, greit å ha en ekstra. De vaskes sammen med bleiene. Om du går for alt-i-ett trenger du jo ikke ekstra innlegg eller bleiebukser, så kommer ikke på noe mer du trenger jeg..

Lykke til!!

Skrevet

Og ett tips til..

Jeg ville også helst ha alt-i-ett (lettvint), men mange av typene holder på lite væske, så hadde mye lekkasjer i starten. Vil derfor anbefale lommebleier og litt ekstra innlegg (gjerne i bambus), nesten like lettvint som alt-i-ett og holder flere timer! Og tørker raskere! En alt-i-ett bleie som holder bra er Itti bitti d'lish AIO, gjerne med minibooster som hører til men som kjøpes ekstra. Ellers finnes det mange gode lommebleier, de kommer gjerne med et innlegg i microfiber. Legger du inn et innlegg i bambus i tillegg, holder de lenge.

Skrevet

hei

jeg hadde kjøpt noen lommebleier også. Det er jo ikke mye jobb å legge innlegg i bleiene. jeg syns det er bedre og de krever mye kortere tørketid . gode å ha i reserve iallefall. De på varmoggo er billige og helt greie. ellers lykketil. hvis du har noen brettiser kan jo dissse brukes som ekstra innlegg.

Skrevet

De nye bleiene til BumGenius er laget slik at en kan legge inn et ekstra innlegg dersom barnet tisser mye, eller dersom en ønsker en litt tykkere nattbleie. Etter at vi begynte å putte inn ekstra bambusinnlegg på natten fikk vi mye færre lekkasjer:)

Skrevet

Ja, BG har kommet med en ny AIO med lomme. Helt topp! Jeg tenker å kjøpe inn en 12 pakning i størrelse s, til min kommende, da jeg har handlet inn en den brukte BG V3 one-size. Tenker det kan være greit å ha en del i S de første par ukene av livet til babyen, da V3'ene kan virke litt store på helt nyfødte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...