Minimarmis Skrevet 31. mars 2009 #1 Skrevet 31. mars 2009 Jeg har lyst til å amme jenta mi lenge, gjerne 2-3 år. Hun er nå bare 4 måneder og vet ikke om noe annet enn pupp her i verden. Dere som har ammet lenge, har dere tips og råd og dele ut? Er det noe spesielt å tenke på ved introduksjon av annen mat, tidspunkter for amming, situasjoner etc. Eller andre ting. Kom med dem!
shari_z Skrevet 1. april 2009 #2 Skrevet 1. april 2009 Jeg ammet eldste til hun var 25 måneder (målet var 2 år, så vi klarte det). Hun begynte med fast føde 7,5-8 mnd gammel. Fikk aldri grøt, velling, eller glassmat, bare moste opp det vi skulle spise. Hun ammet alltid FØR fast føde, og hun fikk lov å amme absolut når som helst (ble mye, mye amming!!!). Eller, da hun var 18 mnd, var jeg sliten av å amme annenhver time om natta, så da var det slutt på det, men ellers fikk hun amme mye om dagtid (dag var fra 0600 til 2200). Brukte også amming som trøst når hun var lei seg, så hun var skikkelig glad i å amme. Jeg var heldig som fikk gå hjemme med henne til hun var 3 år, så det gikk bra for oss. Jeg har en vennine som måtte begynne å jobbe da barna ble 1 år, men hun holdt på ammingen lenge. Morgen- og kveldspupp, samt nattapupp, og hele tiden i helgene. Eldstemann var 4 år tror jeg da hun sluttet med ham, og minsten er litt over 3 år og ammer fortsatt. Tror ikke hun ammet offentlig etter de var 2 år da de var såpass store, var mer privat (men det var greit for meg at hun ammet dem foran meg, men det skjedde sjeldent). Så der har du to eksempler om hvordan man kan gjøre det, både hvis man er hjemme eller i jobb. Det gikk greit for oss begge to. Nå har jeg en baby på 5 mnd og håper hun også vil amme lenge som storesøster (eller kanskje lenger, da hun er sannsynligvis mitt siste barn). Synes det er koselig, jeg, og er takknemlig at det går greit for oss (selv om det var slittsomt i begynnelsen), særlig når leser om kvinner som ikke har det så enkelt med ammingen. Tenk positiv, og ikke begrens tid datteren din får amme, eller frekvens. Det tror jeg kan være nøkkelen til at de ammer lenge. Og vent så lenge du kan med fast føde. (Kjenner en som ventet til babyen var nesten 1 år før de begynte, og nå er babyen 14 mnd og fortsatt får mesteparten av kaloriene sine fra MM - og hun er ikke akkurat liten, for å si det sånn. Vokser bra.) Lykke, lykke til!
Erisa* Skrevet 1. april 2009 #3 Skrevet 1. april 2009 Jeg ammer jenta mi som er 14 mnd, vet ikke hvor lenge jeg vil fortsette. Men med oss har det ikke vært så mye spesielt som har blitt gjort egentlig, hun er bare veldig glad i puppen. Jeg har prøvd å gjøre det til en kosestund, men ellers har det gått veldig av seg selv. Vi introduserte grøt (maisgrøt med morsmelk) når hun var 4 mnd, men det var jo bare litt hun spiste hver gang. Ett måltid om dagen ca. I tillegg fikk hun litt banan og avocado. Når hun ble 6 mnd introduserte vi mer mat, annen type grøt, middagsglass. Hun har nesten aldri fått mme (liker det ikke), men så har jeg vært heldig og hatt rikelig med melk. Vi har gjort litt motsatt av det som anbefales, nemlig at vi har gitt vanlig mat først, og pupp til "dessert". Jeg har hatt bra med melk, og hun har alltid hatt lyst på pupp, så derfor har det gått fint. Man må nesten bare prøve seg fram! Rundt 7-8 mnd alder hadde vi en periode der det var litt vanskeligere, hun skreik og krangla en del når jeg ammet, løsningen ble å amme i senga en periode, for der roet hun seg bedre. Så gikk det over, og hun er nå VEEEELDIG glad i puppen, slik at jeg må begrense henne. Siden ca 11 mnd har jeg i perioder bare ammet om kvelden etter kveldsmat og om natten (har ikke helt klart å slutte med det enda..), mest fordi jeg er på skole på dagtid. Men det går helt fint, jeg har bra med melk likevel. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå