Gå til innhold

Erfaringer med Provera?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legen min mener jeg bør prøve provera for å få i gang kroppen igjen. Har ikke hatt mensen de siste månedene og vil gjerne få den tilbake! Men han mente det ikke var nødvendig med pergo nå i første omgang.......Noen som har erfaring med provera? Noen som har fått kroppen litt på "rett kjøl" igjen med det...?

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg har desverre det.. Men nå ligger problemene hos oss to i hver sin ende av skalaen..

Jeg har mensen ALT for mye... så fikk provera for og stabilisere syklusene mine.. Men endte opp med mer mensen.. bare rot.. Men men

Jeg har bare hørt positive ting om jenter som går på provera for og få mensen.. Er en del bivirkninger som hårvekst osv som slår ut på noen.. (heldigvis ikke på meg... ) Men jeg fikk en del ekstreme smerter.. Rier liksom... Men gyn mente det ikke var pga proveraen.. Jeg trur det.. Men da er det vist veeldig sjeldent..

Trur ikke du skal bekymre deg, men hoppe på og regne med og få systemet i gang..=)

Lykke til

Skrevet

Jeg reagerte veldig merkelig på provera, så den var absolutt ikke noe for meg...

En skal jo begynne å blø først noen dager ETTER siste pille, men jeg begynte å spotte første dagen i kuren og så bare eskalerte det slik at jeg blødde hver dag gjennom hele kuren og et par dager etter. Det kom heller ingen blødning etter dette.

Så jeg nekter å gå på provera igjen. Nå går jeg på primolut-N for å oppnå det samme, og hittil har jeg ikke begynt å blø i allefall.

Men folk reagerer jo veldig forskjellig. Gyn hadde ikke hørt om noen andre som reagerte slik som meg før. De aller fleste får nok en reaksjon etter "boka". :-)

Skrevet

tweak.. Vi reagerte litt likt vi da.. Jeg begynnte og blø etter 2 dager... grrr.. Stoppet da med en gang.. Blødningene gav seg i 2dager, så begynnte jeg igjen. Og blød fortsatt på 3dagen.....

Siden nyttår har jeg hatt 5blødningsfrie dager=(

Skrevet

Uff, da høres ikke bra ut sånn som dere har reagert på det.......ville vel vært typisk det, om jeg da begynner å blø aaalt for mye når problemet nå er ingenting....:) men var dere prøvere mens dere gikk på det? For det vil vel være skadelig for et evt foster, eller det vil kanskje ikke feste seg noe?

Skrevet

Er prøver ja :-)

Men det som er typisk er at du spør om noen har erfaring og så er det de som har hatt trøbbel som legger merke til tråden og svarer! Tror du skal ta det med ro jeg, he he. Det funker jo for de fleste, hvis ikke hadde vi fått noe annet alle sammen. Du har fått svar fra oss to unntakene på "bli gravid"...

Jeg fikk begynne på provera fordi jeg ikke hadde hatt eggløsning i pergo-pause syklusen. Målte for el hver eneste dag og tok graviditetstest før jeg begynte på de også. Er såpass mye progesteron i de at det ikke blir noe ny el under kuren, så ingen fare for graviditet i min situasjon i allefall. Vi produserer jo uansett progesteron når el er over, så kanskje ikke provera er så veldig farlig i tilfelle en er gravid? Men jeg tør ikke påstå at jeg vet noe om det... Hør med gyn.

Annonse

Skrevet

hei på deg(",)

noen av dere som har svart her har jo jeg pratet med för og jeg har laget noen tråder her inne tidligere pga provera....

jeg blir nöye fulgt opp av gynokologer og de har tatt meg av og på provera...

först fikk jeg det for de jeg hadde for korte blödninger... så tålte jeg dem ikke hovnet opp i kroppen og ble kjempe deppa....

å blödde så jeg måtte få medisiner for å stoppe det.

så prövde vi igjen ... og samme skjedde igjen...

så nå fikk jeg ikke begynne på dem igjen....

jeg fikk beskjed om at jeg kan bli gravid med dem og skulle slutte så fort jeg hadde mistanke på at det kunne väre en spire her..

jeg hadde aldri blitt satt på dem om jeg ikke fikk egglösning av dem..

for jeg må bli gravid fort og i allefall etter hva legene har sagt til meg er disse tab.for å styrke andre del av syklusen.... å at egget skal ha större mulighet til og feste seg...

så her er det tydelig mange forskjellige meninger fra leger...

jeg har 3 gynokologer som fölger meg...å de kan vel ikke ta så feil alle tre?

googl provera så får du bra svar på alt du trenger å vite....

så lykke til (",)

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen:) Jeg fikk tatt blodprøver også, for å sjekke hvordan hormonnivået er nå...men det er jo umulig å vite hvor i syklusen jeg er nå da, men han mente de ville kunne se betydelige avvik iallefall.

Jeg får jo bare prøve disse pillene, blir jo i vhertfall ikke gravid nå som kroppen har hengt seg opp. Får bare teste etter EL og rundt IKM.

Men legen mente da at etter 1-2-3 runder av dette så ville kroppen selv forstå tegninga og begynne med normale sykluser med EL og TR. Forhåpentligvis. Dere har jo alle tatt pergo for å få EL, så det har tydeligvis ikke skjedd med dere? Er det vanlig å få kun provera først?

Tusen takk for at dere orler å svare en uerfaren grubler...klarte jo selvfølgelig ikke å huske alle spørsmålene når jeg var hos legen!

Skrevet

da tror jeg du har miss forstått mitt svar..for jeg har bare fått provera og inget annat... å skal ikke ha noe mere medisiner nå..

å fikk det for jeg hadde for korte blödninger... og for å få egget til og bli der ....

men lykke til i allefall og her stiller man jo opp for hverandre =)

Skrevet

Det er ikke sikkert at du trenger noe annet enn provera som en dyttehjelp på kroppen. :-)

Jeg har pcos, og får nå pergo for å få el med jevne mellomrom i stedet for en gang i skuddåret. Vanligvis virker pergo slik at en får el også i syklusen etter slik at man tar pergo kun annenhver syklus. Men med meg så funket det ikke slik. Så for å få begynne på ny runde med pergo måtte jeg få i gang en blødning. Og siden alt ble så rart med provera så fikk jeg ikke begynne på pergo da heller. Nå håper jeg at primolut virker slik den skal slik at jeg kan begynne på pergo snart. Har ikke hatt el siden januar, blir ikke skikkelig prøving da liksom...

Hver person er jo forskjellig, så du kommer til å få skreddersydd din behandling akkurat som vi andre som går til slik behandling. :-) Håper at provera er det som får det til å komme på skinner igjen for deg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...