klovnebukse Skrevet 31. mars 2009 #1 Skrevet 31. mars 2009 Jeg sliter med blodmangel, og har det som betegner som kraftig mensen utifra mengde. Mensen er likevel ikke såpass kraftig at det er noen grunn til bekymring. Men jeg er veldig slapp og skulle ønske jeg kunne få slutt på mensen en stund eller blødde mye mindre. Problemet er at jeg tåler nok ikke hormonell prevensjon, så hva er alternativene mine da?
trekløvermor Skrevet 31. mars 2009 #2 Skrevet 31. mars 2009 Jeg bruker noe som heter Cyklokapron og jeg tar disse 3-4 ganger daglig, 2 stk om gangen de første 3-4 dagene. Dette reduserer min blødning krafig og jeg kan fungere som "normalt". Disse er ufarlige i følge min fastlege. Håper dette kan hjelpe deg også, lykke til )
Frk. V *juli-11* Skrevet 31. mars 2009 #3 Skrevet 31. mars 2009 Jeg bruker også Cyklokapron og nå har jeg fått Octostim nesespray, fordi jeg ikke syns Cyklokapronen fungerte optimalt for meg. Men blodprøvesvarene viser at det virker. Jeg har også blitt utredet ganske godt av fastlegen og hematolog. Og jeg har faktisk en blødersykdom.
klovnebukse Skrevet 31. mars 2009 Forfatter #4 Skrevet 31. mars 2009 Moren min sliter også med blodmangel og kraftig mensen, men hadde fått Cyklokapron og da hadde mormor fått helt hetta fordi blodpropp er utbredt i familien min. Så løsningen for henne blir nok å fjerne livmor, noe som ikke er aktuelt for meg. Vi sliter med blodet i familien min, moren min har vært til utredning på sykehus uten at de har funnet noe galt (venter på videre testing nå), og mormoren min har gått på blodfortynnende i hele 50 år! Har heldigvis ikke alvorlig anemi nå slik som moren min, men vil bare være føre var.
Frk. V *juli-11* Skrevet 31. mars 2009 #5 Skrevet 31. mars 2009 Vi har også kraftige menstruasjoner i min familie. Hematologen min mente at blodproppfaren ikke var så stor (på meg) i og med at jeg bare skal bruke Cyklokapron i ca. 2 dager i mnd. Det er verdt å diskutere dette med fastlegen din:) Jeg har slitt med lav Hb (anemi) i mange, mange år. Den har faktisk vært nede i 6 når jeg var ungdom, uten at de fant noe årsak til det før nå. Nå sliter jeg mest med at jeg har ferritin (jern) på 1, men holder utrolig nok Hb oppe av meg selv uten jern.
klovnebukse Skrevet 31. mars 2009 Forfatter #6 Skrevet 31. mars 2009 Både jeg og mamma har vært nede på 6-tallet ja, vet ikke med mormor. Mamma er vel der fremdeles, mens jeg fikk blodoverføring da jeg var gravid og er på hele 11 nå. Har aldri hatt så høy Hb før faktisk! Vil gjerne beholde det slik! Har vel hatt jern nede i 3 eller 4, men det er også bedre nå, og jeg har fått beskjed om å ta sterkere jern enn det jeg tar nå.
BigHorns Skrevet 31. mars 2009 #7 Skrevet 31. mars 2009 Fikk barn! D hjalp veldig på mengde blod. Skulle bare ønske antall dager også kunne gått ned....
meg & to små vampyrer Skrevet 31. mars 2009 #8 Skrevet 31. mars 2009 Hei Jeg sliter med både langvarig og kraftig menstruasjon, ca 4 ganger vanlig mengde har det blitt målt til. Jeg har forsøkt all type hormonprevensjon, cycklokapron, å få barn... Men det fungerer ikke. Eneste løsningen min lege ser er å fjerne slimhinnene i livmoren når jeg er ferdig med å få barn. Håper jeg får det inngrepet etter dette siste barnet. Er så lei av at alt skal planlegges ut fra hvilke dager jeg blør på.... sliten og lei av å bare blø hele tiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå