Gå til innhold

Kan jeg lage ferdig hjemmelaget pizza på forhånd sånn at jeg kun kan sette den i ovnen da gjestene kommer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ha middagsgjester denne uka og tenkte å servere hjemmelaget pizza. Kunne tenke meg å lage ferdig pizzaen på forhånd sånn at jeg bare kan sette pizzaen i ovnen når jeg kommer hjem fra jobb, rett før gjestene kommer. Og event hvor lenge i forveien kan jeg lage den klar?

Fortsetter under...

Skrevet

Du kan jo forsteke pizzaen, og ha den i fryseren. Så kan du jo bare lage sausen på forhånd og ha alt fyll klart. Da er det bare til å ta ut bunnen og ha på fyllet. Og rett inn i ovnen. Noen minutter og pizzaen er klar. :)

Skrevet

Du kan lage ferdig bunnen, kjevle den ut og dekke den godt til, lag fyllet og la det stå i gryta, rasp osten og sett den i kjøleskapet. Så fikser du det siste kjapt mens ovnen blir varm. Legger du på fyllet på forhånd blir nok bunnen ødelagt vil jeg tro...

Skrevet

Jeg er enig med de andre, jeg hadde laget alt klart, men ikke lagt på fyllet før i siste liten.

Hvs du kjevler deigen ut, dekker den til med plast, og setter den i kjøleskapet, vil gjæren gå i dvale. Da hever ikke deigen ekstra, men oppfører seg som normalt så fort temperaturen begynner å stige :-)

Skrevet

Takk for tipset! Noe av dette skal jeg nok få til:-)

Skrevet

Hmm, ikke sikker på at det går så bra. Den vil jo heve seg mens den står der.

Ville heller gjort alt klart på forhånd sånn at det bare er å kjevle ut bunnen og legge på fyllet.

Deigen kan du kaldheve, dvs lage med kald væske og sette i kjøleskapet. Da kan den stå til du kommer fra jobb. Tror det da skal gå an å lage deigen kvelden før, så ser du på den om morgenen, har den hevet mye, knar du den på nytt og setter den tilbake i kjøleskapet.

Evt kan du lage klar bunnen, halvsteke den og putte den i frysen, og ta opp når du kommer hjem, legge på fyllet og putte i ovnen

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...